طرز تهیه 3 سوپ مقوی برای ماه رمضان مخصوص سحری و افطار

به گزارش وبلاگ حسابی، به خاطر نرم و آبکی بودن شان، معمولا گزینه بسیار مناسبی برای غذاهای پیشنهادی افطار و سحری به حساب می آیند. اگر چه برخی افراد هم ترجیح می دهند سوپ های مقوی با پروتئین و فیبر بالا را برای سحری آماده نمایند و سوپ های سبک تر را برای افطاری، ولی اصلا قرار نیست خودتان را محدود کنید. هر چه بیشتر سعی کنید از مواد غذایی مقوی در ماه رمضان بهره ببرید، بیشتر به نفع سلامت بدن خواهد بود. در این مطلب از قصد داریم طرز تهیه 3 سوپ مقوی و مناسب برای ماه رمضان را به شما آموزش دهیم تا بتوانید انرژی خود را به دست بیاورید و در کنار آن، از طعم بی نظیر سوپ، لذت کافی را ببرید. با سرویس همراه باشید.

طرز تهیه 3 سوپ مقوی برای ماه رمضان مخصوص سحری و افطار

سوپ نخود و شوید؛ سوپ مقوی و لذیذ برای ماه رمضان

مواد لازم برای تهیه سوپ نخود و شوید

  • نخود: 1/3 لیوان دسته دار فرانسوی
  • گوشت چرخ نموده: 200 گرم
  • شوید ساطوری شده: 2 قاشق غذاخوری
  • برنج: 1/2 لیوان دسته دار فرانسوی
  • هویج: 1 عدد میانه
  • پیاز: 1 عدد بزرگ
  • نمک، زردچوبه و فلفل: به مقدار لازم
  • روغن مایع: به مقدار لازم
  • آبلیمو: 1 قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه سوپ نخود و شوید

مرحله اول

نخودها را از قبل حداقل به مدت 2 تا 4 ساعت در آب بخیسانید تا نفخ آن ها، گرفته و کمی نرم شوند. در این مدت چند بار آب نخود را عوض کنید. پیازها را به صورت نگینی ریز یا خلالی باریک خرد کنید. یک قابلمه را روی حرارت قرار دهید و کمی روغن در آن بریزید. می توانید از کره یا روغن کنجد هم بهره ببرید. پیازها را در روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شوند.

مرحله دوم

گوشت چرخ نموده را در روغن تفت دهید و بعد از اینکه رنگ گوشت عوض شد، زردچوبه و فلفل را به آن اضافه کنید. حرارت را کم کنید و اجازه دهید گوشت چرخ نموده با ادویه ها طعم بگیرد. می توانید از ادویه های دیگر هم در طرز تهیه سوپ مقوی برای ماه رمضان بهره ببرید.

مرحله سوم

نخودها را آبکشی و به گوشت چرخ نموده اضافه کنید. به مواد آب جوش یا ولرم اضافه کنید و بعد از اینکه جوش آمد، حرارت را پایین بیاورید و درب ظرف را بگذارید. وقتی نخودها نرم شدند و پختند، برنج را به آن اضافه کنید. حتما برنج را از قبل یشویید و آب کشی کنید. هویج را پوست بگیرید و خیلی ریز خرد کنید و به مواد داخل قابلمه اضافه کنید.

شویدها را در همین مرحله به مواد سوپ اضافه کنید. می توانید از شوید خشک هم در طرز تهیه سوپ مقوی برای ماه رمضان بهره ببرید. وقتی برنج لعاب انداخت، نمک را اضافه کنید. برای طعم بهتر می توانید مقداری آبلیمو یا آب نارنج هم در زمان سرو به سوپ اضافه کنید.

طرز تهیه سوپ نخود و شوید (روش دوم)

در طرز تهیه این سوپ مقوی برای ماه رمضان، می توانید به جای سرخ کردن گوشت چرخ نموده، از گوشت قلقلی بهره ببرید. در این روش، یک پیاز را رنده کنید و آب پیاز را بگیرید. سپس گوشت چرخ نموده را به همراه زردچوبه، نمک و فلفل به آن اضافه کنید. گوشت را با دست ورز دهید تا همه مواد با هم منسجم و یکدست شوند. گوشت ها را به مقدار یک گردو شکل دهید و در تابه سرخ کنید.

در یک قابلمه، نخود را بپزید و سپس به آن گوشت های قلقلی، برنج و هویج ریز خرد شده، به همراه شوید اضافه کنید. درب ظرف را بگذارید و اجازه دهید این سوپ خوشمزه لعاب بیندازد. در آخرین مرحله نمک و آبلیمو را مقدار نموده و طعم سوپ را بچشید. بعد از آماده شدن سوپ، آن را در ظرف مناسب سرو کنید. در کنار این سوپ می توانید از یا هم بهره ببرید.

سوپ مرغ و ذرت؛ مقوی و سیر کننده برای افطار و سحر

سوپ مرغ و ذرت، نسبت به سوپ نخود و شوید از نظر پروتئین موجود در آن، کمی سبک تر است. ولی نشاسته و کربوهیدرات بیشتری دارد و آن هم به خاطر استفاده از ذرت و سیب زمینی در دستور پخت آن است.

مواد لازم برای تهیه سوپ مرغ و ذرت

  • پیاز: 2 عدد
  • سیر: 4 حبه
  • کره: 2 قاشق سوپ خوری
  • سینه مرغ: 1 عدد
  • ذرت: 300 گرم
  • سیب زمینی: 1 عدد میانه
  • فلفل قرمز، نمک و تخم گشنیز: به اندازه دلخواه
  • سبزی های معطر: به اندازه دلخواه

مراحل طرز تهیه سوپ مرغ و ذرت

مرحله اول

در اولین مرحله از طرز تهیه سوپ مقوی برای ماه رمضان، پیاز را پوست بگیرید و به صورت خلالی و باریک خرد کنید. سیرها را هم پوست بگیرید و خیلی ریز خرد کنید. می توانید سیرها را له یا رنده هم بکنید.

در یک قابلمه، روغن یا کره بریزید و پیازها را در آن تفت دهید. بعد از پیازها اینکه سبک و کمی طلایی شد، سیر را اضافه کنید. وقتی عطر سیر بلند شد، سینه مرغ را به پیاز و سیر اضافه کنید. زردچوبه و فلفل را هم اضافه کنید و اجازه دهید کمی با هم تفت بخورند و طعم یکدیگر را بگیرند.

مرحله دوم

بعد از اینکه رنگ مرغ تغییر کرد، به مقدار 3 لیوان دسته دار فرانسوی، آب جوش به مرغ اضافه کنید. زمانی که آب آغاز به جوشیدن کرد، حرارت را پایین بیاورید و درب ظرف را بگذارید. در یک ظرف دیگر، ذرت را بپزید. می توانید از کنسرو ذرت آماده هم بهره ببرید. سیب زمینی را پوست بگیرید و به صورت مکعبی و نگینی خرد کنید. بعد از اینکه ذرت ها کمی نرم شدند، آن ها را به قابلمه ذرت اضافه کنید.

مرحله سوم

وقتی مرغ پخت، آن را از قابلمه خارج کنید و به صورت رشته رشته در آورید. دوباره مرغ رشته رشته شده را به قابلمه برگردانید. سبزی های معطر را به صورت خشک یا تازه و ساطوری شده اضافه کنید.

می توانید حتی سبزی ها را از طرز تهیه سوپ مقوی برای ماه رمضان حذف کنید ولی حتما می دانید که با این کار، طعم سوپ تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. ذرت و سیب زمینی پخته شده را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید همه مواد با هم بپزند و لعاب بیندازند.

مرحله چهارم

تخم گشنیز و نمک را در همین مرحله به سوپ اضافه کنید. برای طعم بهتر می توانید به مقدار 1 قاشق غذاخوری آبلیمو یا آب نارنج به سوپ اضافه کنید. بعد از اینکه همه مواد با هم پختند و طعم همدیگر را گرفتند و لعاب انداختند، حرارت را خاموش نموده و سوپ را در ظرف مناسب سرو کنید. این سوپ مقوی برای ماه رمضان را می توانید، هم در وعده افطار و هم در وعده سحری میل کنید.

طرز تهیه سوپ مرغ و نودل؛ ساده و مقوی

سوپ مرغ و نودل یکی از انواع مقوی سوپ برای افطار و سحری است که هم پروتئین و مواد مغذی زیادی دارد و هم بسیار سیر کننده و خوشمزه است. برای درست کردن این سوپ ماه رمضانی می توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

مواد لازم برای تهیه سوپ مرغ و نودل

  • مرغ: 1 عدد سینه و 2 عدد ران
  • آب مرغ: به مقدار لازم
  • پیاز: 2 عدد
  • نودل یا ماکارونی: به مقدار لازم
  • هویج: 3 عدد
  • ساقه کرفس: 2 عدد
  • رب گوجه فرنگی: 3 عدد
  • شوید خرد شده: 3 قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون: به مقدار لازم
  • نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه سوپ مرغ و نودل

مرحله اول؛ پختن مرغ با پیاز

در اولین مرحله از طرز تهیه این سوپ ماه رمضانی با مرغ و نودل باید مرغ را به همراه یک عدد پیاز و مقداری نمک و فلفل بپزید. بعد از پختن مرغ آن را ریش ریش کنید و برای سوپ کنار بگذارید.

مرحله دوم, خرد کردن سبزیجات سوپ

در این مرحله از طرز تهیه سوپ مرغ و نودل باید بقیه پیازها را همراه با ساقه کرفس و هویج خرد نمایید. بهتر است دو هویج را رنده و یکی را به صورت حلقه ای خرد کنید.

مرحله سوم؛ تفت دادن سبزیجات سوپ

برای تفت دادن سبزیجات مقداری روغن در ماهیتابه بریزید. ابتدا پیازها را کمی در روغن تفت دهید. بعد از سبک شدن پیازها هویج و کرفس خرد شده را اضافه کنید.

مرحله چهارم؛ اضافه کردن آب مرغ و نودل به سوپ

در این مرحله مقداری آب مرغ را همراه با مرغ ریش شده و سبزیجات داخل قابلمه بریزید. بعد از این که آب مرغ به جوش آمد می توانید ماکارونی یا نودل را به سوپ اضافه کنید.

مرحله پنجم؛ اضافه کردن شوید و رب گوجه فرنگی به سوپ

در آخرین مرحله از پخت سوپ ماه رمضان با مرغ و نودل باید شوید را همراه با مقداری رب گوجه فرنگی به سوپ اضافه کنید. بعد از یک ربع سوپ شما آماده است.

فوت و فن های طرز تهیه انواع سوپ برای افطار و سحری ماه رمضان

*نباید فراموش کنید که در تهیه انواع سوپ برای افطار و سحری ماه رمضان، باید سلیقه خودتان را در نظر بگیرید. این یعنی، می توانید به مواد لازم و موجود در طرز تهیه سوپ لذیذ و مقوی برای ماه رمضان، مواد دلخواه تان را کم یا زیاد کنید. استفاده از مواد دیگر مثل نخود فرنگی، قارچ، هویج، کلم بروکلی، کرفس، سیب زمینی و … در دستور پخت سوپ ها، به ذائقه و سلیقه شما بستگی دارد.

*استفاده از انواع ادویه و چاشنی هم در طرز تهیه انواع سوپ مقوی و لذیذ برای افطار و سحر ماه رمضان کاملا اختیاری است.

*از آن جایی که در ماه مبارک رمضان، بدن شما آب زیادی را از دست می دهد، انواع سوپ برترین جبران کننده این کم آبی هستند. پس بهتر است سوپ را آبکی تر درست کنید.

*اگر به هر علت نمی خواهید از گوشت چرخ نموده یا مرغ، در طرز تهیه انواع سوپ مقوی برای افطار و سحر ماه رمضان بهره ببرید، بهتر است را در سوپ به کار ببرید. با این کار مواد مورد احتیاج بدن تان را تامین می کنید و در عین حال زمان زیادی را برای تهیه سوپ صرف نخواهید کرد.

منبع: افق کوروش

به "طرز تهیه 3 سوپ مقوی برای ماه رمضان مخصوص سحری و افطار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه 3 سوپ مقوی برای ماه رمضان مخصوص سحری و افطار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید