طرز تهیه 14 غذای ایرانی با مرغ و برنج برای شام و ناهار

به گزارش وبلاگ حسابی، درست کردن غذای ایرانی با مرغ و برنج برای هواداران به خصوص در وعده اهمیت زیادی دارد. اما غذای تازه با مرغ و برنج چی درست کنم؟ غذای چند دقیقه ای با مرغ و برنج بلد هستید؟ اصلا غذا با مرغ و برنج چی درست کنم که خوشمزه و متفاوت باشه؟ در این مقاله از در می توانید با فهرست انواع غذا با مرغ و برنج آشنا شوید.

طرز تهیه 14 غذای ایرانی با مرغ و برنج برای شام و ناهار

فهرست غذاهای ایرانی با مرغ و برنج

اگر عاشق طعم مرغ هستید و برای وعده ناهار نیز به خوردن برنج عادت نموده اید، قطعا هیچ انتخابی برای شما بهتر از ترکیب مرغ و برنج نیست. تنوع انواع غذا با مرغ و برنج آنقدر زیاد است که اگر هر روز هم همین ترکیب را برای ناهار انتخاب کنید، باز هم گزینه های نوی پیش رویتان وجود دارد.

شما می توانید به جای درست کردن غذای ساده با مرغ و برنج و پلوهای مخلوط را با طعم های مختلف آماده کنید و از مرغ در این غذاها بهره ببرید. مهم نیست در پی یک غذای ساده و چند دقیقه ای برای ناهار با برنج و مرغ هستید یا دوست دارید یک غذای نو با مرغ و برنج را امتحان کنید، در ادامه این بخش ما پیشنهادهای جذابی برای شما داریم.

1- زرشک پلو با مرغ

معروف ترین و محبوب ترین غذای ایرانی با مرغ و برنج، قطعا زرشک پلو با مرغ است. برای درست کردن زرشک پلو مرغ رستورانی ابتدا بوی زهم مرغ را بگیرید. یک روش ساده برای از بین بردن بوی مرغ این است که مرغ ها رو از شب قبل با پیاز خلالی، سیر، نمک، فلفل سیاه و زعفران مزه دار کنید و داخل زیپ کیپ بگذارید یا در یک ظرف بریزید، تمام مواد را خوب با هم مخلوط کنید و روی ظرف را با سلفون بپوشانید.

زمانی که می خواهید زرشک پلو مرغ خانگی به سبک و سیاق رستورانی را درست کنید ابتدا پیاز را رنده کنید و تفت دهید تا پیازها سبک و کاراملی شوند. روی تکه های مرغ مزه دار شده باز هم میزانی زعفران آب نموده بریزید. مرغ ها را جداگانه با میزانی کره سرخ کنید. به پیازهای کاراملی شده 3 قاشق رب گوجه فرنگی اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی رب گرفته گردد.

در مرحله بعد دو لیوان آب و تکه های مرغ تفت داده شده در کره را به پیازهای سرخ شده اضافه کنید، به میزان دلخواه، نمک مرغ ها و سس را میزان کنید، درب ظرف را بگذارید و اجازه دهید تکه های مرغ در این سس خوب بپزد. برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی رستورانی و نکات مهم پخت این غذا می توانید روی لینک مقاله کلیک کنید.

برای تهیه این غذا شما به ، ، ، ، ،، ، ، و احتیاج دارید که می توانید همه این مواد را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه های تهیه کنید.

2- کشمش پلو مازندرانی

کشمش پلو یکی از غذاهای مجلسی ایرانی با طبع گرم است که هم با مرغ و هم گوشت تهیه می گردد. در اولین مرحله از طرز تهیه کشمش پلو مازندرانی، برنج را به مدت حداقل 1 ساعت در میزانی آب و نمک خیس کنید. مرغ را به خوبی بشویید و به مکعب هایی با قطعات دو سانتی متری خرد کنید. پیاز را پوست بگیرید و به صورت خلالی نازک یا نگینی ریز خرد کنید. کشمش ها را در میزانی آب خیس کنید.

در یک قابلمه میزانی روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید. بعد از داغ شدن روغن، پیاز را در آن سرخ کنید. اجازه دهید پیازها کاملا سبک و طلایی شوند. به پیاز، زردچوبه و فلفل بزنید و تفت دهید تا طعم خام ادویه ها گرفته گردد. سپس مرغ های تکه شده را به آن اضافه کنید. مرغ ها را تفت دهید تا کمی سرخ شوند. سپس روی مرغ را به میزان 1 تا 2 لیوان آب جوش بریزید. بعد از جوش آمدن آب، حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید و در ظرف را روی آن قرار دهید. صبر کنید تا مرغ با حرارت ملایم بپزد. در 10 دقیقه انتهای پخت، نمک را اضافه کنید. برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه کشمش پلو مازندرانی می توانید روی لینک مقاله کلیک کنید.

برای تهیه این غذا شما به مرغ، ، پیاز داغ، رب نارنج یا آب نارنج، و میزانی یا احتیاج دارید. می توانید همه این مواد را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه های تهیه کنید.

3- هویج پلو با مرغ

هویج پلو یک غذای اصیل در آشپزی ایرانی است که معمولا برای تهیه آن از مرغ استفاده می گردد. در دستور پخت هویج پلو زعفرانی مجلسی با مرغ ریش ریش یا مرغ مکعبی خرد شده بهتر است از سینه مرغ بهره ببرید. ابتدا مرغ را بشورید و به قطعات مکعبی تقسیم کنید.

برای گرفتن بوی زهم مرغ در هویج پلو ابتدا پیازها را خلالی خرد کنید و کمی با کره و روغن تفت دهید تا سبک و سپس کاراملی شوند. 3 قاشق غذاخوری از پیاز داغ را بردارید و کنار بگذارید و سپس تکه های مرغ را با به جای مانده پیاز داغ تفت دهید تا رنگ مرغ تغییر کند و کمی طلایی گردد. حالا نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین به مرغ اضافه کنید و کمی دیگر تفت دارید تا طعم خامی ادویه ها گرفته گردد. برای خواندن ادامه طرز تهیه هویج پلو می توانید روی لینک مقاله کلیک کنید.

برای درست کردن این غذا شما به پیاز، مرغ، کره، ، ، خلال پوست نارنج، شکر، زرشک و انواع ادویه مثل احتیاج دارید. می توانید همه این مواد را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه های تهیه کنید.

غذای نو با مرغ و برنج

اگر در پی غذاهای نو برای تهیه مرغ و برنج هستید، در این بخش می توانید با چند غذای نو و خوشمزه که با مرغ درست می شوند، آشنا شوید.

4- ته چین مرغ

اگر به فکر یک غذای نو با مرغ برای مهمانی هستید، ته چین مرغ انتخاب فوق العاده ای است. در اولین مرحله از طرز تهیه ته چین مرغ، سینه مرغ را بپزید. یک پیاز را به صورت نگینی یا خلالی در یک قابلمه خرد کنید و در کمی کره یا روغن تفت دهید. بعد از این که پیازها کمی نرم شدند، سینه مرغ را تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند. سپس، زردچوبه، نمک، فلفل سیاه، به میزان نوک قاشق دارچین و پودر ادویه کاری را به آن اضافه کنید.

بعد از 2 دقیقه که خامی ادویه ها گرفته شد، آب ترجیحا داغ به آن اضافه کنید، به میزان ای که روی مرغ را بپوشاند. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید مواد با هم بپزند. برای اینکه بوی زهم مرغ بیشتر گرفته گردد، می توانید یک هویج، یک ساقه کرفس و نصف فلفل دلمه ای هم در آب مرغ بریزید. 30 تا 40 دقیقه صبر کنید تا مرغ کاملا بپزد و به خوبی نرم گردد. برای خواندن ادامه طرز تهیه ته چین مرغ می توانید روی لینک مقاله کلیک کنید.

برای تهیه ته چین مرغ به ، ،، کره، ، و … احتیاج دارید که می توانید همه این مواد را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه های تهیه کنید.

5- مرغ دوغی با برنج

اگر در فکر یک غذای ساده برای ناهار با برنج و مرغ هستید، می توانید مرغ دوغی زعفرانی را امتحان کنید. در اولین مرحله از طرز تهیه مرغ دوغی لذیذ و آبدار باید مرغ را به میزان دلخواه خرد کنید. برای تهیه این غذا بهتر است از تکه های مرغ بدون استخوان بهره ببرید.

سپس تکه های مرغ را بشویید و در آبکش بریزید تا آب اضافی آن ها خارج گردد. بعد از این که آب اضافی تکه های مرغ خارج شد، کره را داخل یک ماهیتابه گود بریزید و صبر کنید تا ذوب گردد. سپس تکه های مرغ را به آن اضافه کنید. برای حدود 10 دقیقه صبر کنید تا یک سمت مرغ ها طلایی گردد.

سپس آن ها را برگردانید و طرف دیگر تکه های مرغ را نیز به مدت 10 دقیقه سرخ کنید. در دستور پخت مرغ دوغی احتیاجی به اضافه کردن ادویه نیست، زیرا کره بوی زهم مرغ را رفع می نماید و خوش طعم می گردد. می توانید ادامه طرز تهیه مرغ دوغی زعفرانی طعم دار و سوخاری را به وسیله کلیک روی لینک مطالعه کنید.

برای تهیه این غذا به سینه یا ران مرغ، کره، و خلال پسته و بادام احتیاج دارید که می توانید این مواد را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه های تهیه کنید.

6- خورش مرغ ترش با برنج

خورش مرغ ترش از جمله خوشمزه ترین و اصیل ترین انواع غذا با مرغ و برنج است که در منطقه ها شمالی کشور طبخ می گردد. اگر سوال شما هم این است که با مرغ تکه ای چی درست کنم، پیشنهاد ما خورش مرغ ترش است. برای درست کردن خورش مرغ ترش رشتی ترکیب دقیق سبزی مهم است.

در واقع ترکیب سبزی این خورش شبیه ترکیب سبزی قورمه سبزی است و کمی نعنا هم به آن اضافه می گردد. سبزی ها را بشورید و ساطوری و ریز خرد کنید. سپس سبزی را بپزید و جداگانه سرخ کنید. مرغ را هم بشورید و به قطعات دلخواه تقسیم کنید. لپه ها را جداگانه بپزید و آب لپه را دور بریزید. برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه خورش مرغ ترش می توانید روی لینک مقاله کلیک کنید.

در این غذا به ران و کتف مرغ،،، روغن، ، و احتیاج دارید که می توانید همه این مواد را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه های تهیه کنید.

7- لوبیا پلو شیرازی با مرغ

در طرز تهیه انواع غذا با مرغ و برنج، لوبیا پلو شیرازی یکی از اصیل ترین و خوش طعم ترین غذاهاست است. در اولین مرحله از طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی، لوبیاها را از قبل خیس کنید و آب آن را دور بریزید. لوبیاها را در ظرف مناسب بریزید و با میزانی آب بپزید تا نرم شوند. آب باید به خورد لوبیاها را برود. شویدها را بشویید و اجازه دهید آب خود را از دست بدهند. سپس آن ها را ریز و ساطوری خرد کنید.

یک پیاز را پوست بگیرید و نگینی ریز یا خلالی نازک خرد کنید. شویدها را کنار بگذارید. سیر را پوست بگیرید و خیلی ریز، خرد یا له کنید. برای خواندن ادامه طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی با مرغ می توانید روی لینک مقاله کلیک کنید.

برای تهیه این غذا به ، یا شوید تازه، روغن و … احتیاج دارید. می توانید همه این مواد را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه های تهیه کنید.

8- شوید لوبیا پلو با مرغ

بیشتر ما لوبیا پلو را به همان شیوه معروف و محبوب آن می شناسیم. غذایی که بسیاری از افراد به آن استانبولی می گویند و با استفاده از گوشت چرخ نموده یا تکه ای، رب و لوبیا سبز خرد شده تهیه می گردد. اما شوید لوبیا پلو نوع دیگری از لوبیا پلو است که به آن لوبیا پلوی شیرازی یا پلو شوشتری نیز گفته می گردد.

برای مطالعه طرز تهیه شوید لوبیا پلو با مرغ می توانید روی لینک مقاله کلیک کنید. برای تهیه این غذا از لوبیا چشم بلبلی، شوید خشک یا تازه، زعفران، سیب زمینی، روغن، سینه مرغ، پاپریکا، زنجبیل و زردچوبه استفاده می گردد.

غذای چند دقیقه ای با مرغ

درست کردن غذاهای سریع و چند دقیقه ای با مرغ برای افرادی که شاغل هستند یا زمان کافی برای تهیه غذا ندارند، یک انتخاب هوشمندانه است. در این بخش می توانید با چند مدل غذای سریع و چند دقیقه ای با مرغ آشنا شوید.

9- جوجه کباب حلزونی با برنج

جوجه کباب و کباب از غذاهای محبوب ایرانی با مرغ برای سرو در کنار برنج است که می توانید در عرض چند دقیقه در خانه درست کنید. برای درست کردن جوجه کباب حلزونی ابتدا فیله مرغ را به شکل نواری ببرید. قطر نوارها باید حدود 2 تا 3 سانتی متر باشد. پیاز را نیز بشویید و به شکل خلالی کنید. سیر را نیز له کنید. سیر و پیاز را در کاسه ای بریزید و آن را با زعفران دم نموده، نمک، فلفل سیاه و پودر سیر مخلوط و طعم دار کنید.

تمام این مواد طعم دار شده را روی فیله های مرغ بریزید. تمام قسمت فیله باید با این مواد طعم دار شده باشد. برای خواندن ادامه طرز تهیه جوجه کباب حلزونی با برنج می توانید روی لینک مقاله کلیک کنید.

برای تهیه این غذا از فیله مرغ، ، ، زعفران و … استفاده می گردد که می توانید این مواد را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه های تهیه کنید.

غذا با مرغ و برنج برای مهمانی

اگر برای پذیرایی از مهمان ها در پی یک غذای خوش طعم و مجلسی با مرغ و برنج هستید، در این بخش پیشنهادات جذابی برای شما داریم.

10- ته انداز مرغ

ته انداز مرغ از انواع مرغ لا پلو ساده است که برخلاف نام به ظاهر سختش یک غذای با مرغ و برنج بسیار ساده و سریع است که می توانید برای شام یا ناهار آن را آماده کنید. برای تهیه این غذا ابتدا برنج ها را در آب و نمک خیس کنید. تکه های خام مرغ را با پیاز خرد شده، نمک، زعفران، پودر سیر و پودر پاپریکا مزه دار کنید.

بعد از چند ساعت مرغ های مزه دار شده را از یک طرف خوب سرخ کنید. سمت دیگر مرغ که قرار است کف قابلمه قرار بگیرد احتیاجی به سرخ کردن ندارد. در این فاصله برنج را در آب جوش بریزید و بپزید و آبکش کنید. برنج نباید نرم گردد و باید دانه باشد.

کف قابلمه مورد نظرتان میزانی روغن بریزید و وقتی روغن داغ شد مرغ ها را از سمتی که سرخ نشده است کف قابلمه بچینید. میزانی از برنج را با کمی زعفران قاطی کنید. لابه لا و روی مرغ ها برنج بریزید و آن را پهن کنید. برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه مرغ لا پلو مجلسی می توانید روی لینک مقاله کلیک کنید.

11- خورش آلو اسفناج با مرغ و برنج

در فهرست انواع غذا با مرغ و برنج طعم خورش آلو اسفناج بسیار متفاوت و فوق العاده خوشمزه است. برای درست کردن یک خورش آلو اسفناج مجلسی با مرغ ابتدا اسفناج های جوان را خرد و بخارپز کنید تا آب اسفناج ها کاملا کشیده گردد. سپس میزانی روغن به آن ها اضافه کنید تا تفت بخورند.

در مرحله بعد تکه های مرغ را در میزانی آب گرم بریزید تا به جوش بیاید و به مدت 2 تا سه دقیقه صبر کنید تا روی آب کف جمع گردد، سپس مرغ را آبکش کنید. 2 عدد پیاز میانه را به صورت نگینی خرد کنید. پیازها را تفت دهید تا سبک شوند.

تکه های مرغ را به پیازها اضافه و سرخ کنید. ادویه ها را هم اضافه کنید و با گوشت تفت دهید. بعد از این که رنگ مرغ عوض شد و میزانی تفت خورد، اسفناج های سرخ شده را به آن اضافه کنید. مرغ و اسفناج را هم بزنید و سپس آب جوش اضافه کنید. میزان آب جوش باید به حدی باشد که فقط تا یک بند انگشت روی مواد را بپوشاند. 1 عدد چوب دارچین هم اضافه کنید و در انتها پخت از خورش آلو اسفناج بیرون بیاورید. برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه خورش آلو اسفناج می توانید روی لینک مقاله کلیک کنید.

برای تهیه این غذا شما به موادی مثل مرغ، ، ، آبلیمو، چوب دارچین، و … احتیاج دارید که می توانید این مواد را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه های تهیه کنید.

12- خورش به قیمه با مرغ

برای درست کردن غذای ایرانی با مرغ و برنج، خورش به قیمه با مرغ برای سرو در کنار برنج نیز یک پیشنهاد فوق العاده است. در اولین مرحله از طرز تهیه خورش به قیمه، لپه ها را از شب قبل پاک نموده و در میزانی آب بخیسانید. تا زمان آماده شدن برای پخت، چند بار آب روی لپه ها را با آب تازه عوض کنید. در آخر لپه ها را آبکش کنید و در یک قابلمه بریزید. به میزان ای به آن آب اضافه کنید که روی آن را بپوشاند. قابلمه را روی حرارت بگذارید و درب آن را ببندید. بعد از جوش آمدن آب، شعله را کم کنید تا لپه ها نرم و نیم پز شوند.

در حین پختن لپه ها، پیاز را پوست بگیرید و به صورت خلالی باریک یا نگینی ریز خرد کنید. مرغ را به قطعات کوچک خرد کنید. پیازها را در یک قابلمه بریزید و کمی روغن یا کره به آن اضافه کنید. پیازها را روی حرارت ملایم تفت دهید و وقتی سبک و طلایی شدند، مرغ ها را به پیازها اضافه کنید. برای خواندن ادامه طرز تهیه خورش به قیمه با مرغ می توانید روی لینک مقاله کلیک کنید.

برای تهیه این غذا شما به مرغ، به، لپه، رب گوجه فرنگی، کره و آبلیمو احتیاج دارید که می توانید همه این مواد را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه های تهیه کنید.

13- ته چین آلبالو با مرغ

در فهرست غذای ایرانی با مرغ و برنج ته چین آلبالو یکی از لوکس ترین انواع قاطی پلو با مرغ است که در دسته انواع پلو با مرغ ریش ریش هم واقع شده است. در اولین مرحله از طرز تهیه ته چین آلبالو با مرغ باید مرغ ها را به تکه های کوچک برش دهید. سپس آن ها را در یک ظرف بریزید و میزانی آب لیموترش تازه، فلفل سیاه، نمک و پودر سیر به آن اضافه کنید. مرغ ها را در یخچال قرار دهید و اجازه دهید برای نیم ساعت مزه دار شوند.

در این فرصت تا مرغ ها مزه دار شوند، باید آلبالوها را بشویید و هسته آن ها را با یکی از روش های هسته گیری آلبالو با سیخ چوبی یا نی شیشه ای خارج کنید. آلبالوها را در یک قابلمه بریزید و شکر را اضافه کنید. قابلمه را با حرارت ملایم روی گاز قرار دهید تا آلبالو آب بیندازد و بجوشد. سپس آلبالوها را آبکش کنید و آب آن را نیز جداگانه در ظرف بریزید تا بعداً برای تهیه شربت آلبالو و یا رنگ دادن به برنج آلبالو پلو بهره ببرید. برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه ته چین آلبالو با مرغ در فر و قابلمه می توانید به مقاله مراجعه کنید.

برای تهیه این قاطی پلو با مرغ ریش ریش شما به آلبالو تازه، سینه مرغ، تخم مرغ، روغن زیتون، پودر سیر و لیموترش احتیاج دارید که می توانید همه این مواد را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه های تهیه کنید.

14- رشته پلو با مرغ

رشته پلو یکی دیگر از محبوب ترین غذاهای ایرانی با مرغ و برنج است. برای درست کردن رشته پلو مجلسی با مرغ زعفرانی و کشمش ابتدا باید مرغ را بپزید. برای این کار ابتدا پیاز داغ درست کنید. یک عدد پیاز را خلالی و نازک خرد کنید و با کمی روغن و کره تفت دهید. روغن را به کره اضافه می کنیم تا کره نسوزد و سیاه نگردد. دو قاشق غذاخوری از پیازهای کاراملی و سرخ شده را برای پختن مرغ کنار بگذارید.

مرغ را با دو قاشق غذاخوری پیاز داغ، یک قاشق غذاخوری روغن مایع، کمی زردچوبه و فلفل سیاه و نمک کمی تفت دهید. وقتی که رنگ صورتی مرغ به سفید و کمی طلایی تغییر کرد، یک لیوان آب به مرغ های تفت خورده اضافه کنید و اجازه بدهید بپزد. برای مطالعه ادامه طرز تهیه رشته پلو با مرغ می توانید روی لینک مقاله کلیک کنید.

برای درست کردن این غذا به برنج، ، سینه مرغ، زعفران، کره، دارچین، کشمش و زرشک احتیاج دارید که می توانید همه این مواد را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه های تهیه کنید.

سوالات متداول

غذا با مرغ و برنج چی درست کنم؟

در فهرست غذای ایرانی با مرغ و برنج ته چین آلبالو، زرشک پلو با مرغ، کشمش پلو مازندرانی و هویج پلو انتخاب های فوق العاده ای هستند.

غذای چند دقیقه ای با مرغ و برنج چی درست کنم؟

اگر در پی سریع ترین غذا با مرغ و برنج هستید، بهتر است جوجه کباب حلزونی را امتحان کنید.

غذای نو با مرغ ساده و برنج چی درست کنم؟

اگر در فکر یک غذای نو با مرغ و برنج هستید، می توانید ته چین مرغ، ته چین آلبالو و مرغ دوغی را امتحان کنید.

منبع: افق کوروش

به "طرز تهیه 14 غذای ایرانی با مرغ و برنج برای شام و ناهار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه 14 غذای ایرانی با مرغ و برنج برای شام و ناهار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید