6 کتاب پرفروش کودک و نوجوان در خبرنگاران

به گزارش وبلاگ حسابی، در دنیای امروز که همگی غرق در تکنولوژی و لوازم الکترونیکی هستیم، علاقه مند کردن بچه ها و نوجوانان به کتاب و مطالعه کردن به جای بازی های ویدیویی و تلفن های همراه هوشمند کار بسیار سختی است. یکی از راه هایی که ممکن است بتوان از آن طریق نوجوانان را وارد دنیای شگفت انگیز کتاب ها کرد،انتخاب عناوین فهرست کتاب پرفروش کودک و نوجوان است. درست است که در دنیای امروز تبلیغات و تاثیر زیادی در فروش هر نوع محصول از جمله کتاب دارد، اما از آن جایی که در حوزه کتاب تبلیغات بیشتر به وسیله معرفی آشنایان و افراد معتمد صورت می گیرد، می توان مطمئن بود اگر کتابی محتوای غنی و کیفیت مناسبی نداشته باشد هرگز جزو پرفروش ترین های این بازار قرار نخواند گرفت.

6 کتاب پرفروش کودک و نوجوان در خبرنگاران

شکی نیست که مطالعه کتاب های غیر درسی، باعث رشد بچه ها و نوجوانان خواهد شد. با کتاب خواندن نه تنها دایره لغات آن ها تقویت می شود بلکه خواندن و تماشا مدام کلمات در جایی بجز کتاب درسی باعث یادگیری بهتر شکل حروف و کلمات در بچه های که تازه خواندن و نوشتن را می آموزند خواهد شد. بعلاوه از فواید خواندن کتاب برای بچه ها با صدای بلند این است که به آن ها یاری می نماید تا موضوعات مختلف در خصوص جهان و زندگی اطراف شان را درک نمایند.

نوجوانان با خواندن کتاب های بیشتر به صورت ناخودمطلع دایره کلمات خود را افزایش می دهند که این کار علاوه بر بالا بردن هوش کلامی در آن ها به نوجوانان یاری می نماید که بتوانند در آینده بهتر ایده های خود را بیان نمایند. هم چنین نوجوانان با خواندن کتاب های مختلف می توانند از جنبه های مختلف زندگی مطلع شوند و تا در آینده بتوانند راحت تر با مشکلاتشان دست و پنجه نرم نمایند.

  • 8 فایده شگفت انگیز کتاب خواندن برای بچه ها

در ادامه به معرفی 5 مورد از پرفروش ترین کتاب های کودک و نوجوان در وبلاگ حسابی می پردازیم که می توانند گزینه مناسبی برای ورود به جهانی کتاب خوانی و بهره مندی از مزیت های آن باشند.

1. مجموعه آنی شرلی

شخصیت اصلی این مجموعه هشت جلدی آنی شرلی است. همان آنی شرلی مو قرمزی که همه ما خاطرات زیبایی از انیمیشن آن داریم. در این مجموعه داستان زندگی آنی از کودکی تا بزرگسالی روایت می شود. لوسی مود مونتگمری برای نگارش این مجموعه 13 سال (از سال 1908 تا 1921) زمان گذاشت و از چند موضوع متفاوت الهام گرفته است: یادداشت هایی قدیمی از خواهر و برادری که آن ها هم به اشتباه دختری یتیم را به سرپرستی می گیرند، تجربیات دوران کودکی خودش در جزیره پرنس ادوارد کانادا، و در آخر چهره ایولین نسبیت، بازیگر و مدل آمریکایی که تصویر آن در مجله متروپولیتن نیویورک منتشر شده بود و مونتگمری چهره آنی را براساس آن ترسیم کرد. از زمان انتشار، این کتاب ها همواره از سوی منتقدان و مردم تحسین شده است و داستان های آنی شرلی تا به امروز به بیش از 36 زبان جهان ترجمه شده و فروشی میلیونی در سراسر جهان داشته. تا به امروز چندین فیلم سینمایی، سریال تلویزیونی، انیمیشن و نمایشنامه های موزیکال از روی این مجموعه هم ساخته شده که نام آشنا ترین آن ها برای ما انیمیشن آنه شرلی با موهای قرمز است که محصول سال 1979 ژاپن است.

آنی دختری کک و مکی و لاغر با موهای بلند قرمز است که در یتیم خانه زندگی می نماید. متیو کاتبرت که برای به سرپرستی گرفتن پسری قوی برای یاری به کارهای مزرعه به یتیم خانه آمده بود با تماشا آنی تحت تاثیر این دختر پرشور قرار گرفته و از سر مهربانی او را با خود به مزرعه گرین گیبیل می برد. در ادامه داستان خواننده کم کم با شخصیت ها آشنا خواهد شد و در جریان روایت های مجذوب کننده آنی شرلی از خانه، شهر، مدرسه و زندگی اش با کاتبرت ها قرار خواهد گرفت. به علاوه از آن جایی که داستان این رمان که در اواخر قرن نوزدهم می گذرد، به خوبی توانسته شرایط فرهنگی و اجتماعی آن دوران را به تصویر بکشد و گزارشی از شهرهای کوچک و دهکده های کانادا ارائه دهد.

عناوین هشت رمان این مجموعه کتاب پرفروش کودک و نوجوان که به وسیله انتشارات قدیانی منتشر شده است به ترتیب عبارتند از: آنی در گرین گیبلز، آنی در اونلی، آنی در جزیره، آنی در خانه رؤیاها، آنی در ویندی پاپلز، آنی در اینگل ساید، آنی در دره رنگین کمان، ریلا در اینگل ساید

2. پاستیل های بنفش

رمان مجذوب کننده و دوست داشتنی پاستیل های بنفش داستان جکسون و خانواده اش در روزهای سختی را روایت می نماید است که پدر خانواده به بیماری ام اس دچار و از کار افتاده شده. به همین علت هم این خانواده دیگر پولی برای پرداخت هزینه های اولیه زندگی ندارد به زودی تمام اعضای خانواده یعنی جکسون، خواهرش، والدین و سگشان، برخلاف تمام کوشش های والدینشان، ناچار خواهند شد در یک مینی ون زندگی نمایند.

داستان از زبان جکسون، شخصیت اصلی داستان روایت می شود که با جدیت معتقد است اصلاً علاقه ای به خیال پردازی ندارد و خود را شیفته حقیقت می داند. ولی با پیش آمدن این شرایط سخت، دوست خیالی دوران کودکی جکسون، کرنشا که گربه ای بزرگ الجثه و سخنگو است به زندگی او باز می شود تا این خانواده را از وضعیتی که در آن هستند نجات دهد. اما سوال اینجا است که یک گربه بزرگ سخنگو که موج سوار است و از آب خوشش نمی آید چه کاری می تواند برای این پسر و خانواده اش انجام دهد؟

کتاب پرفروش کودک و نوجوان کاترین اپلگیت، پاستیل های بنفش، تا مدت ها در لیست های گوناگون در میان برترین ها بود. این نویسنده که امروزه به عنوان یکی از برترین نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان شناخته می شود، با زبان و ادبیاتی دوست داشتنی در خلال داستانی جادویی و شگفت انگیز از عشق، دوستی و خانواده می گوید و ثابت می نماید که دوست حتی اگر خیالی هم باشد اتفاق خوبی است که به زندگی رنگ و بویی متفاوت می دهد.

درست است که این کتاب دوست داشتنی که به وسیله انتشارات پرتقال در ایران ترجمه و چاپ شده در وهله نخست برای نوجوانان نوشته شده است اما می توان مطمئن بود که خواندن این اثر حتی برای بزرگسالان نیز لذت بخش خواهد بود.

3. دختری که ماه را نوشید!

در جهانی جادویی کتاب کلی بارن هیل که یکی از پرفروش ترین کتاب های نیویورک تایمز است، مردم شهر هرساله نوزادی را به عنوان قربانی در جنگل رها می نمایند و امیدوارند این قربانی ها باعث شود زان، جادوگر پیری که در دل این جنگل زندگی می نماید به آن ها آسیبی نرساند. اما برخلاف تصور مردم شهر، زان قلبی مهربان دارد و همه نوزادان را نجات می دهد، آن ها را با نور ستاره ها تغذیه می نماید و پس از مدتی به خانواده های خوش قلب آن سوی جنگل می سپارد.

شخصیت اصلی کتاب دختری که ماه را نوشید!، لونا، یکی از همین نوزادان است اما او سرنوشتی متفاوت نسبت به دیگران دارد. جادوگر پیر به جای نور ستاره او را با نور ماه تغذیه می نماید و لونا به قدرت های جادویی نور ماه دست پیدا می نماید. زان که نگران قدرت این کودک است و می ترسد به خود و دیگران آسیب برساند تصمیم می گیرد خودش او را بزرگ کند و از او محافظت نماید. اما در نهایت وقتی لونا به سن نوجوانی می رسد متوجه می شود که باید برای حفاظت از خود و عزیزانش از این نیروی خارق العاده استفاده کند.

4. مجموعه خودم می خوانم

توانایی خواندن و درک کلمات از اولین و البته مهم ترین مهارت های لازم در بچه ها برای ارتباط با جهانی اطراف است. احتیاج به تقویت روخوانی در بچه ها نوآموز چالشی معمول و البته حل شدنی ست؛ اما شیوه و نحوه رفع کردن این چالش موضوع به مراتب پراهمیت تری است. شیوه های آموزشی غلط و سخت ممکن است کودکی را که تازه به جهانی حروف و کلمات قدم گذاشته، تا مدت ها از خواندن و مطالعه دلزده کند؛ یا برعکس، استفاده از روش های مفید و نشاط انگیز، علاوه بر تقویت و تثبیت مهارت روخوانی، باب جدیدی را به روی جهانی زیبای کتاب و مطالعه برای کودک باز خواهد نمود.

شکوه قاسم نیا و عبدالرحمان صفارپور، در مجموعه خودم می خوانم کسب این مهارت را به تجربه ای شیرین برای بچه ها نوآموز بدل نموده اند. در این کتاب ها نویسنده با استفاده از به روزترین و مفیدترین روش های آموزش روخوانی و با یاری تصاویر و تمرینات مجذوب کننده، به آموختن و تقویت مهارت بچه ها در درک حروف یاری خواهد نمود. بعلاوه تصویرگری های مجذوب کننده و رنگی سحر حقگو در این کتاب، تجربه ی تمرین روخوانی دانش آموز به همراه آموزگار و والدین را به اوقاتی خوش و لذت بخش تبدیل خواهد نمود.

خودم می خوانم، مجموعه ی آموزش زبان فارسی، برای تمامی بچه ها فارسی زبان جهان است که به همت نشر افق تهیه شده است. هر یک از جلد های این سری کتاب ها بر یکی از حروف فارسی تمرکز دارد. در ابتدا، نوآموز با تماشای تصاویر کتاب که هر کدام حاوی حرف معرفی شده در آن کتاب هستند و صحبت درمورد آن ها، قدم به اولین مرحله آشنایی با این حرف خواهد گذاشت. بعد از مرحله تصویرخوانی، نوبت به تمرینات کلمه خوانی و جمله خوانی می رسد که با تکرار حرف و آشنایی با کاربرد آن در ساختار زبان فارسی صورت می گیرد. در مرحله بعدی، شناسایی حرف با استفاده از قصه و شعرخوانی تقویت خواهد شد. تمرینات بعدی کتاب از جمله جدول خوانی، راه یابی و ببین و بگو هم به مجذوب کنندهیت آموزشی این کتاب اضافه می نماید. در صفحات پایانی کتاب هم رنگ آمیزی و دستورالعمل آشپزی قرار داده شده که یادگیری این حرف از زبان فارسی را به خاطره ای فراموش ناشدنی برای نوآموز فارسی تبدیل خواهد نمود. درکنار همه این ها این مجموعه کتاب پرفروش کودک و نوجوان به دانش آموز یاری می نماید تا درک بهتری از مطالب داشته باشد، درباره پیغام مطلب بیاندیشد و با مفاهیم مفیدی همانند دوستی و کرامت انسانی آشنا شود.

5. مجموعه خوب های بد، بدهای خوب

مجموعه خوب های بد، بدهای خوب با داستان سوفی و آگاتا آغاز می شود که هر دو ساکن روستای گاوالدون هستند. از دویست سال پیش بچه ها با الگویی خاص در این روستا ربوده می شوند. بچه ها همواره دوتا بودند که یکی از آن ها بچه ای بود که هر پدر و مادری آرزوی داشتنش را داشت و دیگری بچه ای عجیب و غریب بود که هرگز دوستان زیادی نداشت. طبق افسانه ها این بچه ها به مدرسه خیر و شر فرستاده می شوند و آن جا به عنوان قهرمانان این دو گروه، برای پیروزی گروه خود مبارزه می نمایند.

سوفی به عنوان زیباترین دختر گاوالدون، آرزو دارد که مدیر مدرسه مرموز او را بدزد و او در جبهه خیر امتیازات عالی کسب نماید و به عنوان یک شاهزاده خانم فارغ التحصیل شود. اما آگاتا، با لباس های سیاه و گربه خانگی شرورش کاملاً طبیعی به نظر می رسد که به جمع شروران بپیوندد. اما وقتی دو دختر به جنگل می روند همه چیز برخلاف انتظارشان پیش می رود. سوفی وارد مدرسه شروران می شود و آگاتا در میان شاهزادگان خوش تیپ قرار می گیرد تا آداب و رسوم شاهدخت ها را بیاموزد.

این مجموعه نوشته سومان چینانی که یکی از پرفروش ترین های نیویورک تایمز محسوب می شود تا به امروز در شش قاره و به 28 زبان ترجمه شده است. در سال 2022 نتفلیکس اقتباس سینمایی از این کتاب پرفروش کودک و نوجوان ساخته است. داستان های این مجموعه پر از جادو، دوستی و… است و سرنوشت دختران و پسران شجاع و باهوشی را روایت می نماید که مجبور هستند در جبهه خیر و شر در مقابل هم قرار بگیرند.

6. مجموعه خانه درختی

تری و اندی با هم دوست هستند و در یک خانه درختی زندگی می نمایند. خانه درختی آن ها در ابتدا فقط 13 طبقه داشت ولی هر چندوقت یکبار 13 طبقه به آن اضافه می نمایند. آن ها در خانه درختی شان اتاق ها و مسیرهای مختلفی دارند، یک مسیر گنده بولینگ، یک حوضچه پر از کوسه آدمخوار، شاخه های انگوری که می شود از آن ها تاب خورد، یک آزمایشگاه مخفی زیرزمینی، یک نمایش عروسکی 24 ساعته از داستان پانچ و جودی که هفت روز هفته اجرا می شود، یک اتاق مخصوص یادآوری چیزهایی که ممکن است فراموش نموده باشیم، یک آموزشگاه آموزش نینجا به حلزون ها و یک اتاق تغییر قیافه 5000 چهره که لباس مبدل برای هر موقعیتی دارد.

اندی نویسنده کتاب است تری آن ها را تصویرگری می نماید. آن ها همواره برای تحویل کتاب شان به ناشر با کمبود وقت روبرو هستند. زیرا تری علاوه بر این که کتاب های اندی را تصویرگری می نماید، دانشمند هم هست و همواره با چیزهایی که دستکاری یا خلق می نماید، اندی، جیل (دوست شان) و خودش را به دردسر می اندازد، و در نهایت همه این دردسرها و راه چاره هایشان متن و تصویر کتاب آن ها را می سازد.

مجموعه خانه درختی، مجموعه مصور پانزده جلدی است که تا به امروز ده جلد آن از انتشارات هوپا به چاپ رسیده است. بچه ها ضمن لذت بردن از داستان های هیجان انگیز و خنده دار این مجموعه با خلق داستان و کار نویسندگان و تصویرگران آشنا می شوند. بالا بودن حجم تصاویر در برابر متن، باعث شده با وجود حجم زیاد کتا ب ها، این مجموعه برای بچه های که تازه آغاز به خواندن نموده اند مناسب باشد.

درست است که ماجراهای کتاب فانتزی و تخیلی است، اما نامحسوس به معرفی نویسندگی به عنوان شغل پرداخته، در داستان شاهد پیگیری های کارفرما، کوشش اندی و تری برای رساندن به موقع داستانشان هستیم، می بینیم که آن ها از اتفاقات روزمره برای نوشتن داستانشان الهام می گیرند. پروبال دادن به تخیلات از دیگر مواردی است که مشاهده می کنیم. بچه ها یاد می گیرند می توانند برای نوشتن از اتفاقات روزمره استفاده نمایند و یا با اضافه کردن تخیلاتشان به ماجراهای روز، داستان فانتزی و تخیلی بسازند. در نتیجه این مجموعه بعلاوه می تواند مشوق بچه ها برای نوشتن داستان هایی براساس اتفاق های روزمره شان باشد.

تصاویر این کتاب پرفروش کودک و نوجوان بسیار پرکار و پر از جزییات هستند و توجه زیادی به خودشان جلب می نمایند و این باعث می شود که بچه ها از دنبال کردن ماجراهای داستان لذت ببرند. تصاویر، آنچه که به وسیله نویسنده بیان شده را به خوبی به نمایش می گذارند، تخیلی و فانتزی بودن داستان باعث شده که گاهی در تصاویر اغراق شود و این به خوبی باعث توجه و اشتیاق خواننده می شود.

منبع: دیجیکالا مگ

به "6 کتاب پرفروش کودک و نوجوان در خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 کتاب پرفروش کودک و نوجوان در خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید