چگونه با سوزش معده مقابله کنیم

به گزارش وبلاگ حسابی، آن حس سوزش در مرکز سینه تان - حسی وحشتناک است! متأسفانه، سوزش معده (که به نام های سوزش اسیدی یا رفلاکس معده نیز شناخته می گردد) بعلاوه رایج است. می خواهید بهتر بشوید؟ در اینجا مطلب راه هایی برای جلوگیری از آن، آمده است.

چگونه با سوزش معده مقابله کنیم

چه چیزی سوزش معده را به وجود می آورد؟

سوزش معده زمانی رخ می دهد که آبکارکنان گوارشی اسیدی در معده تان به بالا پرتاب شده و وارد مری می گردد، مری که بین گلویتان و معده قرار گرفته است. معده شما دارای یک پوشش ویژه است که از این اسیدها محافظت می نماید، اما مری شما ندارد. این می تواند حس سوزش ناراحت نماینده ای در سینه تان ایجاد کند و شاید طعم ترشی در دهانتان نیز به وجود آید.

در برخی از افراد، این اتفاق به علت عملکرد نادرست سوپاپ بین مری و معده (که به سفینه یژنفوژیلی تحتانی معروف است) رخ می دهد. به طور معمول، این سوپاپ بعد از باز شدن، محکم بسته می گردد. اما می تواند کم کم شل گردد و به طور صحیح بسته نگردد، اجازه داده که آبکارکنان از معده شما خارج شده و وارد مری شوند.

آیا برخی از افراد به سوزش معده بیشتر از دیگران حساس تر هستند؟

بله. چند چیز می تواند باعث شل شدن سوپاپ یژنفوژیلی تحتانی شما گردد. این عوامل شامل چاقی یا بیماری چاقی، سیگار کشیدن و باردار بودن (به علت تغییرات هورمونی) هستند. داشتن فتق زی آنترال نیز باعث افزایش خطر سوزش معده می گردد. برخی از داروها نیز می توانند احتمال سوزش معده را افزایش دهند، مانند داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی، برخی داروهای آسم، بلوک نماینده های کانال کلسیم و آنتی دپرسانت های سه حلقه ای.

کدام غذاها سوزش معده را شدت می دهند؟

برخی از غذاها و نوشیدنی ها باعث ایجاد بیشتر از آن اسیدها می شوند. این شامل کافئین و نوشیدنی های گازدار، الکل، غذاهای تند و چرب، شکلات، نعناع، گوجه فرنگی و محصولات گوجه فرنگی و میوه های سیتروسی است.

چه کاری می توانم برای جلوگیری از سوزش معده انجام دهم؟

اگر دچار سوزش معده شدید هستید، این چند راه را امتحان کنید:

از خوردن بیش از حد خودداری کنید. به جای آن، وعده های کوچک و مکررتری بخورید (هر 2 تا 3 ساعت یکبار). شکم پر از غذا می تواند سبب شل شدن آن سوپاپ گردد.

بعد از هر وعده غذایی، قدم بزنید. این کار ممکن است یاری کند تا آبکارکنان در معده بمانند و به بالا پرتاب نگردد.

شام را درست قبل از خواب نخورید (یا بعد از ناهار نخوابید). هنگامی که می خوابید، سر خود را بالا ببرید. اجازه دهید گرانش به شما یاری کند تا آن اسیدهای معده درست به بالا پرتاب نشوند.

آیا می توانم دارو برای سوزش معده استفاده کنم؟

بله. آنتاسیدها و داروهای دیگر ممکن است به شما یاری نمایند تا علائمتان را تسکین دهند. اما برخی از این داروها ممکن است با سایر داروهایی که شما ممکن است مصرف کنید، تداخل داشته باشند، بنابراین ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

آیا سوزش معده خطرناک است؟

نه لزوماً. اگرچه ممکن است دردناک باشد، سوزش معده عارضه ای زمانی است که گاهی اتفاق می افتد، ضرری ندارد. اما اگر سوزش معده شما مداوم باشد، ممکن است نشانه ای از بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) باشد که در صورت عدم درمان، مسائل جدی تری را ایجاد می نماید. بنابراین با پزشک خود صحبت کنید که بتواند آزمون هایی را برای آنالیز آسیب انجام دهد.

بعلاوه، به خاطر داشته باشید که سوزش معده می تواند نشانه ای از مسائل دیگر نیز باشد، از جمله زخم معده و حتی حمله قلبی.

By Sally Kuzemchak, MS, RD

منبع: فوت و فن / blogs.webmd.com

به "چگونه با سوزش معده مقابله کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه با سوزش معده مقابله کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید