چه آزمایش های خونی احتیاج به ناشتا بودن دارند؟

به گزارش وبلاگ حسابی، شاید قبل از دادن آزمایش های خون این پرسش برای شما هم مطرح شده باشد که آیا ضروری است ناشتا باشید یا نه. در واقع فقط شمار معدودی از آزمایش های خون احتیاج به ناشتا بودن دارند.

چه آزمایش های خونی احتیاج به ناشتا بودن دارند؟

برای مثال آزمایش های کارکرد کلیه، کبد و تیروئید و احتیاج شمارش سلول های خون (CBC) احتیاجی به ناشتا بودن ندارد. اما برای رسیدن به نتایج دقیق در آزمایش قند خون یا گلوکز و آزمایش تری گلیسرید (یکی از انواع چربی های خون) ضروری است فرد ناشتا باشد.

شما برای ناشتا بودن باید هشت ساعت پیش از مقدار گیری قند خون تان چه در ابتدا برای تشخیص دیابت و چه هنگامی که ضروری است موثر بودن درمان ها معین گردد. البته می توان به جای آزمایش قند خون ناشتا از یک آزمایش جایگزین به نام آزمایش هموگلوبین A1c استفاده کرد که احتیاجی به ناشتا بودن ندارد و بیانگر میانگین مقدار قند خون در طول سه ماه گذشته است.

ناشتا بودن برای انجام آزمایش تری گلیسرید خون به این دلیل که مقدار این نوع چربی تا ساعت ها پس از خوردن غذا بالا می ماند. مقدار طبیعی تری گلیسریدها پس از 10 تا 12 ساعت ناشتا بودن کمتر از 150 میلی گرم در دسی لیتر است.

ناشتا نبودن پیش از انجام آزمایش کلسترول بد یا کلسترول LDL نیز ممکن است باعث به هم خوردن عدد به دست آمده گردد. اما در روش های جدیدتر مقدار گیری LDL احتیاجی به ناشتا بودن وجود ندارد. از طرف دیگر غا خوردن اثر چندانی بر مقدار گیری کلسترول کل و کلسترول خوب یا کلسترول HDL ندارد.

هنگامی که برای انجام آزمایش خون ناشتا هستنید، همچنان می توانید آب، قهوه بدون افزودنی یا چای سیاه بنوشید. داروهای معمولتان را هم می توانید بخورید مگر اینکه پزشکتان به طور خاص به شما گفته باشد باید فقط آن را همراه غذا مصرف کنید.

منبع: همشهری آنلاین

به "چه آزمایش های خونی احتیاج به ناشتا بودن دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه آزمایش های خونی احتیاج به ناشتا بودن دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید