راستا خلیج فارس به دریای سیاه برای ایران و منطقه مهم است

به گزارش وبلاگ حسابی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان ضمن اشاره به اهمیت جاده های عبوری از ارمنستان و جمهوری آذربایجان، بر فایده راستا ترانزیتی خلیج فارس به دریای سیاه تاکید نمود.

راستا خلیج فارس به دریای سیاه برای ایران و منطقه مهم است

به گزارش گروه سیاسی وبلاگ حسابی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان روز چهارشنبه در گفت وگویی گفت، جهت ترانزیتی خلیج فارس به دریای سیاه می تواند برای ایران و ارمنستان و سایر کشور هایی که از آن عبور می نمایند، فرصت های فراوانی ایجاد می نماید.

به گزارش خبرگزاری نیوز آرمنیا، عباس بدخشان ظهوری سفیر ایران در ارمنستان روز چهارشنبه به وبلاگ حسابی گفت که ایران برای جاده های عبوری از ارمنستان و جمهوری آذربایجان اهمیت زیادی قائل است.

به گفته سفیر ایران در ایروان، جهت ترانزیتی خلیج فارس به دریای سیاه می تواند نه تنها برای ایران و ارمنستان بلکه برای سایر کشور هایی که از آن عبور می نمایند، فرصت های بزرگی ایجاد کند. وی گفت: جنبه حقوقی این موضوع در حال آنالیز است و به زودی جلسه مربوطه تشکیل خواهد شد.

این دیپلمات ایرانی در خصوص کریدور زنگزور یادآور شد که مقامات بلندپایه ارمنستان بار ها موضع خود را در این زمینه اعلام نموده اند.

ظهوری گفت: جهت ترانزیتی که خلیج فارس را به دریای سیاه وصل می نماید، ربطی به کریدور زنگزور ندارد و این جهتی جداست.

چندی قبل نیز نیکل پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در نشست هیات دولت این کشور در چهاشنبه از تعمیق روابط با کشور های همسایه از جمله ایران، گرجستان و روسیه سخن گفت. نخست وزیر ارمنستان گفت که تعمیق یا عادی سازی روابط با ایران یکی از جهت های مهم سیاست خارجی دولت خواهد بود.

وی گفت: پس از انتصاب مجدد من به عنوان نخست وزیر، پیروز به ملاقات از جمهوری اسلامی ایران شدم و راهی گرجستان هم خواهم شد. موضوع توسعه ارتباطات منطقه ای نقش مهمی را در دستور کار مذاکرات ما با ایران و گرجستان ایفا می نماید و در این زمینه من به پروژه شمال-جنوب اهمیت می دهم که مرز ما را با ایران به مرز گرجستان متصل می نماید.

پاشینیان ادامه داد: برقراری ارتباط ریلی با روسیه و ایران برای ما بسیار مهم است. به منظور حل این مسئله، ما در حال بحث در خصوص بازگشایی ارتباطات در قالب سه جانبه ارمنستان، روسیه و جمهوری آذربایجان هستیم. ما مصمم هستیم برای دستیابی به نتایج معین کوشش کنیم، البته با این درک که جمهوری آذربایجان نیز به نوبه خود انتظار ارتباط بین منطقه ها غربی خود و نخجوان را دارد. من می خواهم مجدداً یادآوری کنم که ما تمایل داریم فرایند صلح با باکو را در چارچوب ریاست گروه مینسک در سازمان امنیت و همکاری اروپا احیا کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "راستا خلیج فارس به دریای سیاه برای ایران و منطقه مهم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راستا خلیج فارس به دریای سیاه برای ایران و منطقه مهم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید