در بازار مسکن نه خریدار هست نه فروشنده!

به گزارش وبلاگ حسابی، با گذشت سه هفته از سال 1402 بازار مسکن شهر تهران همچنان در خواب به سر می برد. بنا به گفته واسطه های ملکی، رکود فعلی از سه زاویه قابل آنالیز است که مهم ترین عامل به پایین بودن توان متقاضیان در مقایسه با نرخ های پیشنهادی مربوط می گردد.

در بازار مسکن نه خریدار هست نه فروشنده!

به گزارش ایسنا، بازار مسکن مرکز هنوز از رکود فروردینی رها نشده است. 20 روز از شروع سال 1402 می گذرد و آن طور که مشاوران املاک می گویند فاصله گرفتن نرخ های پیشنهادی با قدرت خرید، مهم ترین عامل در کسادی معاملات مسکن محسوب می شود.

یکی دیگر از عوامل رکود به تردید خریداران برمی شود که امیدوارند بازار از التهابات فعلی رها شود؛ تجربه ای که بعضا در سال های گذشته دیده شده است. از طرف دیگر دیده می شود که بعضا واحدهایی با نرخ های پایین تر از عرف منطقه عرضه می شود که این عامل، امیدواری خریداران بالقوه را در پی دارد.

مساله سوم به عقب نشینی مالکان واحدهای نوساز و مرغوب برمی شود. این گروه را می توان فروشندگان خاموش دانست که تحت تاثیر تفکرات قالبی درخصوص انتظارات تورمی نسبت به فروش احتیاط می نمایند. گروه دیگر، مالکانی هستند که آپارتمان خود را با نرخ های فراتر از عرف بازار عرضه نموده اند.

آنالیز ها نشان می دهد بعد از عید، نرخ های پیشنهادی در منطقه ها میانی و جنوبی تهران نوسانات بیشتری را در مقایسه با شمال مرکز تجربه نموده است.

خروجی شرایط کنونی به رکود معاملات منجر شده است. البته فروردین معمولا ماه کم معامله ای در بازار مسکن محسوب می شود و بازار در اردیبهشت به تدریج وارد رونق می شود. اما سال جاری انتظارات تورمی، مقداری زودتر از سال های گذشته بر بازار سایه افکنده و بعضی مالکان به استقبال گرانی رفته اند. بر این اساس نرخ های پیشنهادی در مقایسه با اسفندماه بعضا دچار رشدهای نامتعارف شده است که البته تقاضای واقعی برای آن وجود ندارد.

منبع: فرارو

به "در بازار مسکن نه خریدار هست نه فروشنده!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در بازار مسکن نه خریدار هست نه فروشنده!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید