خبرنگاران، مثالی از کسب وکار ایرانی در کتاب کارآفرینی دانشگاه تهران

به گزارش وبلاگ حسابی، خبرنگاران پس از 14 سال فعالیت ، حالا پایش به عنوان یک کسب و کار پیروز ایرانی در کتاب های درسی باز شده تا بتوان با بهره گیری از مدل این کسب وکار ایرانی، کارآفرینی های جدیدی را رقم زد.

خبرنگاران، مثالی از کسب وکار ایرانی در کتاب کارآفرینی دانشگاه تهران

تابستان سال گذشته بود که کتابی در حوزه کارآفرینی جای خودش را میان کتاب های درسی دانشجویان دانشگاه تهران و منابع امتحانی شان باز کرد؛ کتابی با قلم دکتر رضا محمدکاظمی، عضو هیأت علمی دانشکده در 335 صفحه. رضا محمدکاظمی، دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران است که در کتاب جامع طراحی و تدوین طرح کسب وکار به معرفی مرکز پردازش وبلاگ حسابی به عنوان نمونه یک کسب وکار پیروز ایرانی پرداخته است. این کتاب را انتشارات دانشگاه تهران به عنوان یکی از منابع درسی رشته کارآفرینی به چاپ رسانده و فصل هفتم آن درباره برنامه بازاریابی، تحلیل های اقتصادی و محاسبه سهم بازار است که در در این فصل فعالیت های گروه وبلاگ حسابی، بخش عملیات و فرایندهای مرکز پردازش کالای وبلاگ حسابی به تفصیل آمده است.

همانطور که از نام کتاب پیداست، کسب و کار موضوع اساسی در مطالب کتاب دارد و کار آفرینی همان کلیدواژه ای که در قلب کسب و کار جا خوش کرده است. درست همینجاست که سر و کله وبلاگ حسابی به عنوان نمونه پیروز یک فروشگاه اینترنتی ایرانی در لا به لای صفحات کتاب پیدا می شود. وبلاگ حسابی اکنون رتبه سوم سایت الکسا در ایران بعد از گوگل و آپارات را در اختیار دارد و در واقع، پرمخاطب ترین و پربازدیدترین وب سایت تجاری کشور است. نویسنده با این معرفی مختصر و مفید از وبلاگ حسابی، توضیح چگونگی شکل گیری این کسب و کار را شروع می کند.

ایده اصلی کسب و کار، سرمایه گذاری، مکان کسب و کار، مدل کسب و کار و مرکز پردازش کالای دانش از جمله مطالبی است که درباره وبلاگ حسابی در این کتاب نوشته شده است.

در بخش سرمایه گذاری وبلاگ حسابی آمده است: وبلاگ حسابی با سرمایه 20 میلیونی شخصی برادران محمدی در سال 1385 شروع به کار کرد و شش سال بعد با جذب سرمایه گذار وارد فاز بعدی توسعه کسب و کار خود شد.

61 هزار کسب و کار ایرانی، مشغول فعالیت در وبلاگ حسابی

نویسنده کتاب طراحی و تدوین طرح کسب وکار، مدل کسب و کار وبلاگ حسابی را ترکیب بازارگاه و خرده فروشی یا اصطلاحا مدل ترکیبی یا هیبرید دانسته و توضیح می دهد: بازارگاه بستری است که امکان خرید مشتریان را از چند هزار تامین کننده متفاوت ایجاد می کند. در این بستر چندین هزار فروشنده برای فروش محصولات خودگرد هم آمده و با یکدیگر رقابت می کنند. خریداران نیز می توانند با بررسی محصولات آنها، آنچه نیاز دارند را تهیه کنند. در حال حاضر 30 هزار کسب و کار ایرانی در این پلتفرم مشغول فعالیت هستند. (تعداد کسب وکارهای ایرانی در وبلاگ حسابی اکنون به 61 هزار رسیده است.)

نحوه چینش کالاها در انبار ورودی کالا چیزی است که توجه نویسنده را به خود جلب کرده و درباره آن نوشته است: برای سرعت بیشتر، کالاها بدون نظم و قاعده خاصی در قفسه ها کنار یکدیگر قرار گرفته اند؛ به عنوان مثال قابلمه در کنار یک هندزفری قرار گرفته است و اینگونه کالاهای بیشتری در قفسه ها قرار می گیرند. افراد به راحتی با بارکد نصب شده روی هر یک از آنها توسط موبایل های مخصوص، کالا را اسکن کرده و حمل قرارگیری آن در انبار را مشخص می کنند.

سپس نویسنده به توضیح بخش های دیگر وبلاگ حسابی همچون بخش کراس داک و بخش تحلیل محتوا پرداخته و در بخش منابع انسانی آورده است: وبلاگ حسابی تا دی ماه 1394 با اشتغال زایی برای 1200 نفر و با توجه به بنگاه میانی بودن، 15 درصد از تعهدات دولت را در حوزه ایجاد اشتغال عملی کرده است و در حال حاضر حدود سه هزار و 800 نفر در این مجموعه فعالیت می کنند.

و اما در بخش دیگری از کتاب، وبلاگ حسابی با آمازون به عنوان نمونه پیروز خارجی مقایسه و نوشته شده: در حال حاضر 96 درصد کالاهای بازارگاهی وبلاگ حسابی به موقع و در زمان اعلامشده به مشتری تحویل داده شده است و در آمازون نیز به طور میانگین به 2 تا 5 روز کاری زمان برای تحویل کالای خریداری شده به مشتریان نیاز دارد.

منبع: دیجیکالا مگ

به "خبرنگاران، مثالی از کسب وکار ایرانی در کتاب کارآفرینی دانشگاه تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران، مثالی از کسب وکار ایرانی در کتاب کارآفرینی دانشگاه تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید