تعداد مجموعه داران زنجان تا انتها سال به 13 مورد خواهد رسید

به گزارش وبلاگ حسابی، ایرنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، تعداد مجموعه داران زنجان تا سرانجام سال به 13 مورد خواهد رسید.

تعداد مجموعه داران زنجان تا انتها سال به 13 مورد خواهد رسید

پرستو قاسمی اضافه کرد: هم اکنون مجوز 2 مجموعه داری نو در زمینه های کبریت و اسناد خطی زنجان در دست صدور و فرآیندهای مربوطه آن نیز در حال اجرا است.

این مسئول با بیان اینکه اشیای مجموعه ای زیادی در استان وجود دارد و از طرفی راه اندازی موزه بزرگ نیز چند سالی به طول می انجامد، گفت: خانه های قدیمی در این استان نسبت به شهرهای دیگر کمتر است و یا در صورت وجود هم تخریب شده اند.

وی با بیان اینکه یکی از بخشهای مهم موزه ها، مجموعه داری است، توضیح داد: این به معنی است که شخصی مجموعه ای از یک یا چند شیء را در طول سالهای مختلف جمع آوری می نماید.

این کارشناس تاکید نمود: مجوز مجموعه داری از سوی میراث فرهنگی استان به فردی داده می گردد که اشیای مد نظر تاریخی و زیر خاکی نباشد.

وی گفت: در حال حاضر سه مجموعه دار فسیل در این استان وجود دارد و آثار قوی را شامل می گردد که در صورت وجود فضا برای نمایش آنها فضای فرهنگی شهر به مراتب افزایش می یابد.

رئیس گروه موزه ها و اموال منقول تاریخی و فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان با بیان اینکه آخرین مجموعه دایر این استان به چاقو سازی اختصاص دارد، ادامه داد: در حوزه مردم شناسی 2 مجموعه داری و اسناد خانوادگی هم به روستای زرنان اختصاص دارد.

وی گفت: در زمان حاضر 11 موزه و 11 مجموعه داری در استان وجود دارد، که متاسفانه فضای مورد احتیاج برای نمایش این نوع مجموعه ها وجود ندارد و به نوعی کمبود بیش از گذشته احساس می گردد.

قاسمی یکی دیگر از مسائل پیش روی موزه داران استان را کمبود نیروی انسانی عنوان نمود و اضافه کرد: نیروهای این حوزه متخصص نیستند و به این امر باید توجه بیشتری گردد.

وی با بیان اینکه هر کدام از مجموعه داران استان در کشور منحصر بفرد هستند، گفت: به عنوان مثال مجوزی که به 2 مجموعه دار چاقوساز داده شده است، قدمت بیشتری داشته و نمونه های آن بسیار خاص است اما نمایش این مجموعه های خاص با مشکل فضای کافی روبروست.

منبع: همگردی

به "تعداد مجموعه داران زنجان تا انتها سال به 13 مورد خواهد رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعداد مجموعه داران زنجان تا انتها سال به 13 مورد خواهد رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید