در شمس العماره چه خبر است؟

به گزارش وبلاگ حسابی، عکس هایی که اخیرا از شمس العماره در کاخ گلستان منتشر شده، ابهام هایی را ایجاد نموده است. ورودی این بخش از کاخ گلستان به روی بازدیدکنندگان بسته شده است و مدتی پیش هم بخش هایی از آن پوشانده شده بود. پیگیری از مسئولان کاخ گلستان حاکی از این است که بازسازی کاشی ها و دیگر تزئینات شمس العماره شروع شده است.

در شمس العماره چه خبر است؟

به گزارش وبلاگ حسابی به نقل از خبرگزاری ایسنا، سربازان نوازنده، یکی از زیباترین نقش های کاشی های شمس العماره است که در بخش پایین ایوان شاه نشین نصب شده و مدتی است تکه هایی از کاشی های آن برای بازسازی و استحکام بخشی از دیوار جدا شده است. روی یک بخش از دیوار شمس العماره هم داربست هایی نصب شده که مدتی پیش انتشار فیلمی از آن حاشیه هایی را ایجاد کرد. جبار آوج معاون اجرایی کاخ گلستان درباره آنچه در شمس العماره در حال وقوع است به ایسنا گفت: بازسازی تزئینات ایوان شمس العماره پس از تالار برلیان در کاخ گلستان شروع شده و قرار است آیینه کاری ها، گچ بری ها و کاشی کاری های ایوان شمس العماره، پاکسازی، استحکام بخشی و بازسازی شوند.

او اضافه نمود: پله های منتهی به بالای شمس العماره نیز بازسازی می گردد، ولی همچنان طبقات بالایی شمس العماره شرایط لازم و امکان بازدید عموم را نخواهند داشت، که البته برای جبران آن تور مجازی سه بعدی طراحی شده و از سایت کاخ گلستان قابل دسترس است.

آوج درباره علت نصب داربست در شمس العماره که مدتی پیش حاشیه ساز شده بود، نیز اظهار کرد: نصب داربست ها برای بازسازی کاشی ها بوده است. 40 مترمربع را در فاز اضطراری، بازسازی می کنیم.

معاون اجرایی کاخ گلستان این شرح را افزود که کاخ گلستان تنها اثر دنیاست که در محوطه آن هفت هزار مترمربع کاشی کاری در تکنیک های مختلف هفت رنگ، معرق و ... وجود دارد و به تنهایی، یک موزه کاشی به شمار میرود. این هفت هزار مترمربع که در فضای باز قرار گرفته است همواره در معرض آسیب است و مدام باید حواسمان باشد. در طوفان های اخیر هم بخشی از کاشی ها آسیب دیده بود که در فاز اضطراری بازسازی شدند.

آوج اضافه نمود: به هر حال تغییرات اقلیم بر فرسودگی و تخریب کاشی ها و تزئینات تاریخی نمی تواند بی تاثیر باشد. باد، طوفان، گرما و سرما، بارش باران، عوامل انسانی و بیولوژیکی و فرسودگی مصالح، همگی آسیب رسان هستند و باید بازسازی ها و حفاظت های دوره ای انجام گردد.

شمس العماره یا عمارت خورشید شاخص ترین و یکی از زیباترین بناهای کاخ گلستان است، که در پنج طبقه به دستور ناصرالدین شاه و با سرمایه و مباشرت دوستعلیخان معیرالممالک (نظام الدوله) و معماری جعفرکاشی ساخته شد. گویا ناصرالدین شاه بر اثر دیدن تصاویر بناها و آسمان خراش های کشورهای اروپایی تمایل پیدا می نماید بنای مرتفعی نظیر بناهای فرنگستان در مرکز خود ایجاد کند تا از بالای آن بتواند چشم انداز شهر تهران و دورنمای اطراف را دیدن کند. البته در این میان، احداث این بنا را به عنوان یک شاخص مهم شهری هم زمان با احداث خیابان ناصریه (ناصرخسرو) نیز نمی توان نادیده گرفت.

ساخت شمس العماره در سال 1280 هجری قمری شروع شد و پس از سه سال در سال 1283 هجری قمری به خاتمه رسید. ساختمان دو برج هم شکل دارد که آئینه کاری ها و نقاشی ها و گچ بری های ازاره ها، دیوارها و سقف های آن از حیث نمایش شیوه های متنوع تزئینات داخلی بناها در ایران بی نظیر است. این بنا که با بازسازی های لازم در سال 1350 خورشیدی به سرپرستی استاد محمدکریم پیرنیا و بعلاوه بازسازی های سال های اولیه دهه 80 خورشیدی همراه بوده از سال 1378 خورشیدی برای بازدید عموم گشایش یافته است.

شمس العماره کجاست؟

شَمسُ العِماره یکی از بناهای تاریخی تهران، مربوط به دورهٔ قاجار و از شاخص ترین بناهای کاخ گلستان و برجسته ترین ساختمان ضلع شرقی مجموعه کاخ گلستان است. که کار ساخت آن از سال 1244 تا 1246 خورشیدی به طول انجامید که تاریخ بنایش (1284 قمری) را بحساب جمل کاخ شاهنشاه می نامند. علت برجسته بودن این سازه، بلندی، تزیینات و طراحی آن است.

شمس العماره دارای پنج طبقه و 35 متر ارتفاع است که در زمان ساخت بلندترین ساختمان آن دوره در تهران بوده است و اولین ساختمانی بود که از فلز در سازهٔ آن استفاده نموده اند. کلیهٔ ستون های طبقات بالا و حفاظ ها چدنی هستند.

پیش از ساخته شدن سردر باغ ملی، این ساختمان به عنوان نماد شهر تهران شناخته می شد.

تاریخچه شمس العماره

ناصرالدین شاه، پیش از سفر به اروپا و با دیدن تصاویر بناهای فرنگستان یا مانند عمارت عالی قاپو اصفهان، تمایل پیدا کرد بنایی مرتفع نظیر آنها در مرکز خود ایجاد کند تا بتواند از بالای آن چشم انداز شهر و دورنمای پیرامون را دیدن کند. ساخت این ساختمان در سال 1244 ه .ش به دستور ناصرالدین شاه شروع و پس از دو سال به مباشرت دوستعلی خان نظام الدوله به خاتمه رسید. این ساختمان برای دیدنی شهر تهران و اطراف آن به وسیله شاه و مهمانان او مورد استفاده بود. طرح و نقشه آن ظاهراً از معیرالممالک و معمار آن استاد علی محمد کاشی بود. سبک این بنا ترکیبی از معماری سنتی ایرانی و معماری غربی است.

درب شمس العماره یا درب هیئت وزرا

هیئت وزرا غالباً در عمارت بادگیر تشکیل می شد که اعضای آن نیز از این درب، یعنی درب شمس العماره، که درب به نسب بزرگی بود رفت وآمد می کردند و به درب هیئت وزرا مشهور شده بود و اتومبیل رئیس الوزرا که تنها اتومبیل آن هیئت و ماشین کالسکه ای هفت نفره سیاهی بود جلوی درب توقف می کرد.

سبک معماری شمس العماره

ساختمان دو برج هم شکل دارد، کاشی کاری و پنجره سازه ای آن ایرانی است و بهره ای هم از معماری غربی دارد.

درب شمس العماره یا هیئت وزرا تنها سردر قاجاری به جای مانده از کاخ گلستان است.

منبع: دنیای سفر

به "در شمس العماره چه خبر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در شمس العماره چه خبر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید