آنالیز درآمدهای دولت در لایحه بودجه 1400

به گزارش وبلاگ حسابی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در قانون برنامه ششم توسعه، مصارف دولت باید در سال 1400 به میزان 648 هزار میلیارد تومان باشد، اما در لایحه دولت این میزان 841 هزار میلیارد تومان است.

آنالیز درآمدهای دولت در لایحه بودجه 1400

به گزارش خبرگزاری وبلاگ حسابی ، عبدالرضا مصری با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما درباره منابع لایحه بودجه سال 1400 اضافه نمود: در قانون برنامه ششم توسعه، میزان بودجه کشور در سال 1400 و اجزای تشکیل دهنده و حد اجزای آن مشخص شده است.

وی ادامه داد: با اشاره به اینکه اعتبارات هزینه ای در قانون برنامه برای دولت دیده شده است هم گفت: از مبلغ 648 هزار میلیارد تومان قانون برنامه باید 449 هزار میلیارد تومان اعتبارات هزینه های دولت باشد در صورتی که در لایحه بودجه دولت این مبلغ 637 هزار میلیارد تومان است یعنی 42 درصد بالاتر از قانون برنامه دیده شده است.

مصری اضافه نمود: در قانون برنامه ششم توسعه دولت موظف شده از مبلغ 648 هزار میلیارد تومان، 147 هزار میلیارد تومان را برای تملک دارایی ها استفاده کند در صورتی که در لایحه دولت 104 هزار میلیارد تومان است یعنی 29 درصد سهم عمرانی در لایحه بودجه سال 1400 کمتر شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در قانون برنامه ششم توسعه و در سال 1400 به دولت اجازه داده شد تا 52 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت را به فروش برساند، ولی در لایحه دولت این مبلغ به 125 هزار میلیارد تومان مشخص شده است.

وی ادامه داد: در قانون برنامه ششم توسعه، سهم دولت از نفت 132 هزار میلیارد تومان می باشد، اما در لایحه دولت این میزان 199 هزار میلیارد تومان به عنوان فروش نفت و همچنین 70 هزار میلیارد تومان هم اوراق نفت مشخص شده که مجموعاً 269 هزار میلیارد تومان مشخص شده است.

مصری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: دولت ها باید ساز و کارهایی را به کار بگیرند که در آینده تسلیم حوادث نباشیم. وی با اشاره به اینکه چرا تمام مسائل را با تحریم گره می زنیم اضافه نمود: این در صورتی است که سیاست های مالی ما اشتباه گرفته شده است که الان گرفتار تورم شده ایم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره ارز چهار هزار و 200 تومانی گفت: در حال حاضر شاخص های بانک مرکزی حاکی از این است که نرخ تورم کالاهای اساسی که با ارز چهار هزار و 200 تومانی وارد شده است با سایر اقلامی که در کشور به فروش می رسد بالاتر است.

مصری اضافه نمود: اگر ارز چهار هزار و 200 تومانی پرداخت شده است قیمت مرغ باید بین 6 هزار و 400 تومان تا هشت هزار تومان می شد که این گونه نشده و پول هایی که پرداخت شد به هدف ننشست.

وی گفت: در لایحه 99 سهم دولت از فروش نفت 57 هزار میلیارد تومان است و برای بودجه سال آینده 199 هزار میلیارد تومان به اضافه 70 هزار میلیارد تومان هم فروش اوراق سلف نفتی محاسبه شده، ولی چه اتفاقی افتاده که الان همین مبلغ را نمی توان به دست آورد در سال آینده آن را سه برابر می کنیم یعنی با رشد 250 درصدی روبرو هستیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره اجزای دیگر درآمدی در بودجه 1400 گفت: ما نه تنها باید سهم خود را از اوپک بگیریم بلکه افزایش سهمیه ای که در این سال ها باید می گرفتیم و از دست ما رفت هم باید لحاظ گردد.

مصری گفت: اگر این علامت دادن به اوپک است که در بودجه سال جاری با 57 هزار میلیارد تومان سهم نفت این علامت داده شده و در سال آینده هم با مبلغ جدید این کار اجرا شده است. وی اضافه نمود: هدف این است که فروش نفت صرف سرمایه گذاری و اشتغال گردد، ولی پیش بینی فروش نفت در بودجه سال آینده با ارقامی روبروست که تا به امروز توانایی فروش آن را نداشته ایم و از طرف دیگر تعهد برای آن ایجاد کردیم، یعنی هزینه هایی که برای آن تعریف شده صد درصد پایدار است.

مصری درباره انتظارات منابع مالیاتی در لایحه گفت: معتقدیم در حال حاضر فرار مالیاتی در کشور فراوان است، چون زیر ساخت های آن ساماندهی نشده است. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه نمود: چرا تنها یک عده به صورت ثابت مالیات پرداخت می نمایند مانند حقوق بگیران که قبل از دریافت حقوق، مالیات آن کسر می گردد، ولی بر اساس مبنای گزارش های سازمان برنامه و بودجه، حداقل مالیات ما باید دو و نیم برابر وضع موجود باشد.

وی درباره رای گیری کلیات بودجه 1400 گفت: کلیات برابر آیین نامه، رای گیری خواهد شد، اما چون اجزای بودجه با قانون برنامه تطبیق ندارد قطعاً احتیاج به دو سوم رای نماینده ها برای تصویب کلیات خواهد داشت.

->

منبع: خبرگزاری آریا

به "آنالیز درآمدهای دولت در لایحه بودجه 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز درآمدهای دولت در لایحه بودجه 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید