ارزشمندترین مایع دنیا؛ گالنی 39 میلیون دلار!

به گزارش وبلاگ حسابی، زهر فراوری شده به وسیله یکی از خطرناک ترین عقرب های دنیا، یکی از با ارزش ترین مایعات در دنیا نیز محسوب می گردد. این ماده بسیار گران قیمت است زیرا کاربردهایی فراتر از کشتن یک نفر دارد.

ارزشمندترین مایع دنیا؛ گالنی 39 میلیون دلار!

به گزارش عصر ایران، به گفته وب سایت بریتانیکا، زهر عقرب دث استاکر (Deathstalker)، یکی از خطرناک ترین عقرب های روی سیاره زمین، قیمتی برابر با 39 میلیون دلار برای هر گالن دارد که آن را به گران ترین مایع روی سیاره زمین تبدیل می نماید.

برای درک بهتر قیمت بالای این ماده باید به این حقیقت اشاره نمود که برای تامین یک گالن باید زهر یک عقرب 2.64 میلیون بار گرفته گردد.

زهر عقرب در طیف گسترده ای از کاربردهای پزشکی از تشخیص تومورهای سرطانی تا درمان مالاریا استفاده می گردد.

البته زهر عقرب های دث استاکر را نمی توان در مقادیر زیاد خریداری کرد و فروش آن در مقادیر ناچیز صورت می گیرد. بنابر گزارش منتشر شده در وب سایت بیزینس اینسایدر، یک قطره از زهر عقرب که کوچک تر از یک دانه شکر است، به قیمت 130 دلار به فروش می رسد.

علت گران بودن زهر عقرب ساده است. زهرگیری از عقرب بیشتر با دست انجام می گردد و یک عقرب هر بار تنها حدود دو میلی گرم زهر فراوری می نماید.

عقرب دث استاکر در زیستگاه های بیابانی و بوته زارهای شمال آفریقا تا خاورمیانه یافت می گردد. آنها محدوده گسترده ای در صحرای بزرگ آفریقا، بیابان عربی، بیابان تار و آسیای مرکزی را پوشش می دهند.

نوروتوکسین های موجود در زهر عقرب دث استاکر شامل کلروتوکسین، کریبدوتوکسین (یک مسدودکننده کانال های پتاسیم فعال شده با کلسیم)، سیلاتوکسین و اجیتوکسین می شوند.

نیش عقرب دث استاکر می تواند فوق العاده دردناک باشد، اما به طور معمول موجب مرگ یک انسان بالغ نمی گردد.

زهر عقرب ماده ای ارزشمند است زیرا یکی از اجزای آن پتانسیل درمان تومورهای مغزی انسان را نشان داده است. بنابر شاهود موجود، دیگر اجزای زهر این عقرب نیز ممکن است به تنظیم انسولین یاری نموده و از این رو برای درمان دیابت کاربرد داشته باشد.

به گفته دانشمندان، کلروتوکسین کاربردهای بالقوه ای در زمینه پزشکی از جمله درمان انواع خاصی از سرطان دارد.

بعلاوه، کلروتوکسین برای آنالیز مقدار و محل تومورهای سرطانی استفاده می گردد.

از آنجایی که توانایی اتصال به سلول های گلیوما را دارند، کلروتوکسین ها امکان توسعه روش هایی را برای درمان و تشخیص چندین نوع سرطان فراهم نموده اند.

منبع: فرارو

به "ارزشمندترین مایع دنیا؛ گالنی 39 میلیون دلار!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزشمندترین مایع دنیا؛ گالنی 39 میلیون دلار!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید