ابتلای 12 نفر به تب کنگو در کشور، ذبح دام در منازل و معابر ممنوع

به گزارش وبلاگ حسابی، رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به ابتلای 12 هموطن به تب کریمه کنگو در کشور، گفت: به مردم توصیه می گردد با توجه به بروز این بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان از ذبح دام در منازل و معابر خودداری نمایند.

ابتلای 12 نفر به تب کنگو در کشور، ذبح دام در منازل و معابر ممنوع

به گزارش ایرنا، محمدرضا شیرزادی اضافه نمود: از مجموع 12 مبتلا به تب کریمه کنگو یک نفر در امسال در کشور جان خود را از دست داد و سال گذشته نیز 87 نفر به این بیماری گرفتار شده بودند که منجر به فوت 10 نفر شد.

تب کریمه کنگو بیماری ویروسی است که برای نخستین بار در سال 1387 در کشور تشخیص داده شد البته این بیماری از سال های دورتر نیز وجود داشت و به وسیله ذبح دام، قطعه قطعه کردن لاشه دام، تماس با خون تازه حیوانات مبتلا و گزش کنه از بیماری های خطرناک قابل انتقال به انسان است.

شیرزادی ادامه داد: انتقال تب کریمه کنگو بیماری در افراد در هنگام ذبح یا پس از ذبح حیوان آلوده در پی تماس با پوست یا لاشه حیوان وجود دارد و ورود ویروس این بیماری به بدن در کمتر از 2 هفته، سه تا پنج روز شایع است.

وی گفت: این بیماری با تب ناگهانی آغاز می گردد و سردرد و بدن درد از دیگر علایم آن است و سپس فرد دچار خونریزی از بینی و ادرار و زیر پوستی می گردد و حتی خونریزی گوارشی نیز در وی ایجاد می گردد؛ بنابراین ضرورت دارد با توجه به شیوع این بیماری، ذبح دام در کشتارکاه انجام گردد و تا 24 ساعت گوشت و لاشه دام در یخچال نگهداری گردد.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت تاکید نمود: افرادی که در منطقه ها روستایی زندگی می نمایند باید اصول بهداشتی را در ذبح دام رعایت نمایند و پزشکان نیز بر این امر مطلع باشند که اگر بیماری با علایم بدن درد و سردرد مراجعه کرد به فکر تب خونریزی کریمه کنگو نیز باشند.

مردم از خرید گوشت های بدون مهر دامپزشکی خودداری نمایند و کارکنان بهداشتی و درمانی و افرادی که با خون، ترشحات بدن بیمار یا بافت های آلوده بیماران تماس داشته اند باید مرتب تحت نظر بوده و درجه حرارت بدن آن ها هر روز کنترل گردد و در صورت ظهور علائم بالینی، اقدامات درمانی لازم برای آن ها انجام گردد.

منبع: فرارو

به "ابتلای 12 نفر به تب کنگو در کشور، ذبح دام در منازل و معابر ممنوع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابتلای 12 نفر به تب کنگو در کشور، ذبح دام در منازل و معابر ممنوع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید