کمیاب شدن اسپری های تنفسی وارداتی در ایران

به گزارش وبلاگ حسابی، کمبودهای دارویی که در ابتدای پاییز سال جاری یعنی حدود سه تا چهار ماه بعد از شروع اجرای طرح دارویی نو وزارت بهداشت در اقلام مختلف نظیر سرم، آنتی بیوتیک، شربت های بچه ها، داروهای شیمی درمانی و داروهای مورد احتیاج بیماران خاص به اوج خود رسیده بود، در هفته های اخیر تا حد زیادی کمتر شده است، اما با این وجود، بازار دارویی کشور همچنان در برخی اقلام دچار کمبودهای محسوسی است که از جمله این اقلام می توان به داروهای اعصاب و روان و البته اسپری های تنفسی مورد احتیاج مبتلایان آسم اشاره نمود که بخصوص در شرایط تشدید آلودگی هوا، احتیاج به مصرف آنها افزایش یافته است، اما بیماران به سختی آنها را در داروخانه ها پیدا می نمایند.

کمیاب شدن اسپری های تنفسی وارداتی در ایران

البته سید علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در گفت وگو با خبرنگار ایلنا تاکید دارد که کمبود اسپری های تنفسی صرفا مربوط به هفته های اخیر که آلودگی هوای کلانشهرها تشدید شده، نیست و چند ماهی است که بعضی انواع این اسپری ها دچار کمبود شده اند. او در شرح بیشتر گفت: در حال حاضر اسپری های تنفسی فراوری داخل نظیر اسپری استنشاقی سالبوتامول، چندان دچار کمبود نیستند، اما اسپری های تنفسی وارداتی بخصوص انواع کورتونی آنها نظیر مومتازون و بکلومتازون دچار کمبود محسوسی شده اند. البته این داروها هنوز نایاب نشده اند، اما به صورت سهمیه ای به داروخانه ها تحویل داده می شوند و بیماران برای پیدا کردن آنها باید به چندین داروخانه مراجعه نمایند.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران ادامه داد: اسپری های تنفسی مورد احتیاج بیماران آسم، بدون ارائه نسخه پزشک به بیماران تحویل داده نمی گردد، اما با توجه به تشدید شرایط آلودگی هوا، ممکن است بیماران بعضا احتیاج پیدا نمایند که این داروها را به صورت آزاد تهیه نمایند که البته با توجه به حذف ارز ترجیحی دارو در ماه های اخیر، در چنین شرایطی قیمت اسپری تنفسی برای این بیماران بسیار گران تمام می گردد، بنابراین برای تمام بیماران به صرفه است که حتما با نسخه الکترونیک به تهیه این داروها بپردازند.

وی اضافه نمود: تشدید آلودگی هوا تاثیر محسوسی در افزایش مصرف اسپری های تنفسی داشته و به کمبود این اسپری ها دامن زده است. البته اساسا در حال حاضر، بخش زیادی از اقلام دارویی تا حد و اندازه های مختلفی دچار کمبود هستند و کمیاب شدن داروها صرفا مربوط به اسپری های تنفسی نیست، اما اکنون شرایط به گونه ای است که بیماران آسم برای یافتن اسپری های مورد احتیاج خود صرفا باید به داروخانه های دولتی و مرجع مراجعه نمایند و بعید است که بتوانند این اسپری ها را در سایر داروخانه ها پیدا نمایند.

کمبود نسبی داروهای اعصاب و روان در کشور

فاطمی در بخش دیگری از صحبت هایش به نامه انجمن علمی روانپزشکان خطاب به رئیس جمهور درباره کمبود داروهای اعصاب و روان اشاره نمود و گفت: در نامه انجمن علمی روانپزشکان به کمبود 40 نوع دارو اشاره شده است که اگر شکل های مختلف این داروها را حساب کنیم، تقریبا می توان گفت دچار کمبود 60 قلم داروی حوزه اعصاب و درمان هستیم. البته اندازه این کمبود در داروهای مختلف فرق دارد و در بعضی موارد مشکل چندان حاد نیست، اما در هر صورت اکنون کمبود نسبی داروهای اعصاب و روان در داروخانه ها مشاهده می گردد که این مساله، مشکلاتی را برای بیماران این حوزه ایجاد نموده است.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران ادامه داد: داروهای آرام بخش، داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد اضطراب، داروهای ضد جنون و داروهای خواب آور از جمله اقلام دارویی هستند که به استناد نامه انجمن علمی روانپزشکان دچار کمبود شده اند؛ البته با توجه به این که بخش زیادی از این داروها سال هاست در داخل کشور فراوری می گردد، در حال حاضر کمبود شدیدی در این داروها مشاهده نمی گردد، اما در بعضی انواع خارجی داروهای اعصاب و روان دچار کمبود هستیم که البته شرایط کمیاب شدن این داروها مانند اسپری های تنفسی خارجی بحرانی نیست.

وی در ادامه تاکید نمود: چون اغلب داروهای اعصاب و روان قابل جایگزین شدن هستند و اگر یک دارو دچار کمبود گردد، می توان از نوع مشابه آن دارو به صورت موقت استفاده کرد، کمبود این داروها معمولا به صورت یک مشکل حاد به چشم نمی آید، ولی چون در حوزه آنتی بیوتیک ها دست ما برای جایگزین کردن دارو به اندازه داروهای اعصاب و روان باز نیست، معمولا کمبودها در آن حوزه به صورت شدیدتری خود را نشان می دهند.

افزایش فراوری آنتی بیوتیک با راضی کردن شرکت های دارویی به وسیله دولت

فاطمی بعلاوه درباره آخرین شرایط کمبود آنتی بیوتیک در ایران شرح داد: اوایل پاییز سال جاری شرایط انواع آنتی بیوتیک ها بحرانی بود و بسیاری از انواع این داروها کاملا نایاب بودند، اما خوشبختانه با واردات بعضی انواع آنتی بیوتیک از هند و البته راضی کردن کارخانجات داخلی به وسیله دولت به فراوری دوشیفته یا سه شیفته آنتی بیوتیک، کمبودهای شدید چند ماه گذشته تا حد زیادی بهتر شده است، البته درباره بعضی انواع آنتی بیوتیک هنوز به شرایط قابل قبول نرسیده ایم.

وی در شرح بیشتر گفت: کاهش فراوری آنتی بیوتیک ها در تابستان و ابتدای پاییز، به علت این بود که بعد از حذف ارز ترجیحی از مواد اولیه دارویی در تیرماه سال جاری، فراوری این داروها برای کارخانجات داخلی به صرفه محسوب نمی شد، اما با توجه به این که آبان ماه سال جاری، قیمت دارو با توافق بین وزارت بهداشت و فراورینمایندگان افزایش یافت، فراوری آنتی بیوتیک ها برای کارخانجات داخلی به صرفه تر شد و اکنون شرایط این داروها به وخامت مهر و آبان سال جاری نیست.

شربت های بچه ها مرگ بار هندی وارد ایران نشده است

فاطمی با تاکید بر این که شربت های بچه ها مرگ بار هندی وارد ایران نشده است، عنوان نمود: اخیرا یک شرکت دارویی هندوستان، انواعی از شربت های سوسپانسیون ضد سرماخوردگی، ضد سرفه و ضد حساسیت را فراوری نموده وبه بعضی کشورهای جنوب شرق آسیا، آسیای میانه و آفریقا صادر نموده است که به علت وجود مشکل در اندازه اتیلن گلایکول موجود در آنها، این شربت ها متاسفانه باعث مرگ تعداد زیادی از بچه ها شده است. ولی خوشبختانه این شربت ها به هیچ وجه وارد ایران نشده است و شربت هایی که کشورمان در ماه های اخیر وارد شده، شربت های خشک آنتی بیوتیک بوده است که اصلا اتیلن گلایکول در آنها وجود ندارد.

وی در انتها توضیح داد: شربت های هندی که در بعضی کشورها باعث مرگ بچه ها شده، از نوع آنتی بیوتیک نبوده است، اما ایران در ماه های اخیر بعضی انواع آنتی بیوتیک را از هند وارد نموده است که اساسا فرمول فراوری آنها با شربت های دیگر فرق دارد، بنابراین خیال مردم راحت باشد که شربت های هندی موجود در ایران هیچ مسئله ای ندارد و به تایید مراجع بهداشتی کشور رسیده است.

منبع: فرارو

به "کمیاب شدن اسپری های تنفسی وارداتی در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمیاب شدن اسپری های تنفسی وارداتی در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید