کاروانسرای تاریخی باغ شیخ ساوه در لیست آثار جهانی به ثبت رسید

به گزارش وبلاگ حسابی، ایرنا/ براساس خبرهای بدست آمده و گزارشات منتشر شده، کاروانسرای تاریخی باغ شیخ ساوه در لیست آثار جهانی به ثبت رسید.

کاروانسرای تاریخی باغ شیخ ساوه در لیست آثار جهانی به ثبت رسید

کاروانسرای تاریخی باغ شیخ (عبدالغفارخان) ساوه همزمان با 53 کاروانسرا و رباطی تاریخی کشور در چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث دنیای یونسکو به عنوان بیست و هفتمین اثر تاریخی ایران در لیست آثار دنیای به ثبت رسید.

این مهم تاریخی که یکی از راههای گشایش مسیر توسعه توریستی در دنیا محسوب می گردد اتفاقی مهم برای شهرستان ساوه است که نگاه تک قطبی به حوزه صنعت را اصلاح و دیدگاهی نو به توریستی و توسعه پایدارش داشته باشد.

شهرستان تاریخی ساوه طوری تحت تاثیر صنعت قرار گرفته که جاذبه های تاریخی و توریستی آن کمرنگ شده و ثبت یک اثر تاریخی آن در لیست میراث دنیای (یونسکو) تلنگری برای روشن شدن چراغ خاموش شده تاریخ آن است.

این شهرستان به گونه ای در آغوش تاریخ آرمیده که به گفته کارشناسان میراث فرهنگی، ساوه 430 اثر تاریخی شناسایی شده را در خود جای داده که 130 مورد از آنها در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که کاروانسرای باغ شیخ به عنوان یکی از این آثار مهر 1354 در این لیست قرار گرفته است.

پیگیری 2 ساله نتیجه داد

این کاروانسرای چهار ایوانی اقلیم گرم و خشک متعلق به دوره زندیه با چهار هزار و 800 متر مربع مساحت در هشت کیلومتری شرق ساوه در روستایی به همین نام واقع شده که به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی ساوه، مقدمات ثبت دنیای آن از 2 سال پیش شروع شده بود.

رضا ایاز یادآور شد: با وجود اینکه کاروانسرای باغ شیخ یک اثر در اختیار وراث است اما وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی به منظور انجام رسالت خود بدون توجه به این مساله در سالهای 1400 و 1401 حدود چهار میلیارد ریال برای بازسازی اضطراری، پاکسازی دیوارها از تبلیغات و شعار نویسی، حذف الحاقات، اصلاح بدنه های آجری و مخلوط ریزی آن هزینه کرد.

آماده سازی اثر و تکمیل پرونده آن برای ثبت دنیای در لیست آثار یونسکو از جمله دلایلی بود که ایاز برای اختصاص اعتبار به این اثر گفت و گفت: هم اکنون که کوششها و پیگیری ها به نتیجه رسیده، کوشش می گردد مسائل وراثتی با همکاری وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی مرتفع گردد.

وی حل این مشکل را برای ماندگاری اثر در زمره آثار دنیای یونسکو ضروری گفت و افزود: استفاده از ظرفیت سازمان فرهنگی یونسکو در معرفی اثر به جامعه دنیای و جذب توریست، دریافت اعتبارات بین المللی برای بازسازی و حفاظت اثر از جمله مزایای ثبت دنیای است.

آمادگی برای یک تغییر تاریخی

این اثر که یکی از بزرگترین کاروانسراهای کشور محسوب می گردد و برخلاف سایر کاروانسراها فضای دور حیاط آن همسطح حیاط بوده و از چهار کنج محوطه درونی خود به فضاهای اصطبل و راه پله منتهی به بام تعبیه شده است.

کاروانسرای باغ شیخ ساوه که در مسیر اصفهان، اراک، قم به همدان، قزوین و تبریز قرار گرفته است که نشان از اهمیت آن در این مسیرهای ارتباطی است که هم اکنون نیز میتوان از این فرصت برای احیای کاربری آن بهره برد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی ساوه با تشکر از حمایتهای وزیر میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی و قائم مقام وی برای ثبت این اثر در لیست آثار تاریخی دنیا اظهار کرد: هم اکنون که امکان بهره مندی از مشوق های سازمان یونسکو برای این اثر وجود دارد، در پی تغییر کاربری آن هستیم.

وی افزود: در صورت آمادگی وراث یا سرمایه گذاران امکان تبدیل این اثر به مرکز اقامتی، توریستی و تفریحی با نظارت عالیه میراث فرهنگی تحت شرایط مورد نظر سازمان دنیای یونسکو وجود دارد.

منبع: همگردی

به "کاروانسرای تاریخی باغ شیخ ساوه در لیست آثار جهانی به ثبت رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاروانسرای تاریخی باغ شیخ ساوه در لیست آثار جهانی به ثبت رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید