کارشناس صنعت هتلداری: جای گردشگری غذا در اصفهان خالی است

به گزارش وبلاگ حسابی، کارشناس صنعت گردشگری و هتل داری و مدرس دانشگاه گفت: با وجود ظرفیت های خوبی که در استان اصفهان وجود دارد جای خالی گردشگری غذا در این خطه تاریخی احساس می گردد.

کارشناس صنعت هتلداری: جای گردشگری غذا در اصفهان خالی است

ایرنا: فریبا یوسفی روز شنبه اضافه نمود: غذا زبان مشترک همه مردم دنیا است اما با وجود اینکه ظرفیت های بسیار خوبی در زمینه غذاهای سنتی در اصفهان و ایران وجود دارد اما در این راستا به خوبی جذب جهانگرد نشده است.

وی اضافه نمود: غذا احتیاج روزمره هر فردی است و همه افراد جامعه با هر شرایط مالی از آن استفاده می نمایند و بخشی از فرهنگ مردم ایران محسوب می گردد.

این کارشناس صنعت جهانگردی گفت: اگرچه جهانگردی غذا نوپاست ولی در بسیاری از کشورها جای خود را باز نموده است.

وی با اشاره به شعار امسال سازمان دنیای جهانگردی با عنوان جهانگردی روستایی و توسعه پایدار اظهارداشت: به دلیل اینکه هنوز روستاها رنگ و بوی غربی به خود نگرفته اند و غذاهای سنتی با شیوه های پخت قدیمی دارند می توانند در توسعه جهانگردی نقش اساسی داشته باشند.

یوسفی درآمد سالانه صنعت جهانگردی غذا در دنیا را 200 میلیارد دلار برآورد کرد و اضافه نمود: این نوع جهانگردی در دوران شیوع ویروس کرونا می تواند جای خود را در صنعت جهانگردی باز کند و درآمدزایی خوبی به همراه داشته باشد.

وی توضیح داد: برخلاف تعداد بسیار رستوران در شهر اصفهان، در زمینه معرفی تنوع غذایی و نیز در حوزه موزه ها و موزه داری کار ویژه ای انجام نشده است و موزه ای که بتوان آن را به عنوان یک نمونه معرفی کرد در اصفهان نداریم.

مدرس دانشگاه در رشته جهانگردی و هتلداری گفت: در اصفهان اغلب رستوران ها به فروش غذاهای اصلی مانند کباب و جوجه کباب تمایل دارند و غذاهای سنتی کمتر در فهرست غذایی آن ها یافت می گردد.

وی اضافه نمود: اصفهان جزء معدود شهرهایی است که به لحاظ پیش غذا، غذای اصلی، دسر، انواع سوپ و آش، نان، انواع نوشیدنی سرد و گرم و ترشیجات تنوع بسیار خوبی دارد و کامل است که می توان برای جذب جهانگرد داخلی و خارجی روی آن مانور داد.

یوسفی راه اندازی خیابانی با عنوان فرهنگ، هنر و غذا به صورت حرفه ای را پیشنهاد کرد و گفت: افراد می توانند با حضور در این خیابان علاوه بر تماشای آثار هنری و در فضایی فرهنگی به استفاده از انواع غذا و خوراکی های سنتی بپردازند.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت خوب غذاها و خوراکی های مخصوص افطار و سحر ماه مبارک رمضان ادامه داد: از این طریق می توان جهانگردی حلال و خوراکی را توسعه داد و به درآمدزایی از این صنعت پرداخت.

این پژوهشگر اظهارداشت: برای ورود حرفه ای به مقوله جهانگردی غذا باید ابتدا به ظرفیت های روستاها در این زمینه توجه کرد، با پژوهشگران حوزه غذا همکاری کرد و در کوشش برای ثبت دنیای غذاهای سنتی خود باشیم.

یوسفی به عملکرد ضعیف در زمینه جهانگردی الکترونیک در استان و کشور نیز اشاره و توضیح داد: فعالیت محدود و ضعیف در حوزه جهانگردی الکترونیک در زمان شیوع ویروس کرونا در کشور و استان به خوبی نمود یافت و کارشناسان جهانگردی را به فکر برای تقویت این بخش انداخت.

وی نبود برنامه منسجم و موازی کاری را از چالش های حوزه جهانگردی دانست و گفت: در حالی که اغلب کشورها برای جهانگردی 10 سال آینده خود برنامه ریزی دارند ایران برای شش ماه آینده نیز برنامه ریزی مناسبی ندارد.

مدرس دانشگاه در رشته جهانگردی و هتلداری همچنین به ارائه نشدن آمارهای مورد احتیاج حوزه جهانگردی توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی اشاره نمود و اضافه نمود: درصورت ارائه نشدن این آمارها شرکت های فعال در صنعت جهانگردی هم نمی توانند برنامه ریزی مناسبی داشته باشند.

یوسفی با اشاره به اینکه اصفهان هم اکنون شهر دنیای خلاق در زمینه صنایع دستی است اعلام کرد: این عنوان را فقط یدک می کشیم و هیچ نماد و المانی در شهر اصفهان که گویای این عنوان برای جهانگردان باشد وجود ندارد.

وی گفت: حمل ونقل ما در حوزه هوایی، ریلی و زمینی نیز دچار مشکل است و حتی از اتوبوس های دودزا در شهر جهانگردی اصفهان استفاده می گردد که برازنده آن نیست.

این مدرس دانشگاه نرخ ماندگاری جهانگردان در اصفهان را 2.5 روز و پایین برشمرد و عنوان نمود: رسانه ها می توانند نقش موثر و مفیدی در فرهنگ جهانگردی داشته باشند ولی باید دید چند درصد از بودجه نزدیک به دوهزار میلیارد تومانی رسانه ملی برای حوزه جهانگردی و توسعه آن هزینه می گردد.

زیرساخت های جهانگردی در دسترس در شهر اصفهان ضعیف است

یوسفی به زیرساخت های ضعیف جهانگردی در دسترس در شهر اصفهان اشاره نمود و گفت: شرایط مناسب زیرساختی و دسترسی آسان به ابنیه و اماکن جهانگردی و حتی میدان نقش دنیا برای معلولان با ویلچر، نابینایان، سالمندان و مادران با کالسکه نوزاد در شهر اصفهان مهیا نیست.

جهانگردی در دسترس (Accessible Tourism) یا جهانگردی برای افراد ناتوان جسمی و ذهنی، در سال 2009 توسط دیکسون و دارسی مطرح شد.

این شاخه از جهانگردی علاوه بر جهانگردان معلول، نابینا، ناشنوا، لال و کم بینا، تسهیلاتی را برای زنان باردار، سالمندان و مادرانی که با کالسکه و نوزاد سفر می نمایند فراهم می نماید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی استان اصفهان نیز پیش از این درخصوص شرایط جهانگردی در دسترس در استان اصفهان گفت: در جهانگردی اصفهان کوشش ما این بوده که امکانات جهانگردی در دسترس ایجاد گردد و توانخواهان و افراد سالمند، نابینایان و ناشنوایان و مادران دارای نوزاد نیز بتوانند از امکانات و مناطق و آثار جهانگردی استفاده نمایند.

فریدون الهیاری اضافه نمود: این امر به هتل ها، مهمانپذیرها و اماکن اقامتی نیز ابلاغ شده تا کاستی های موجود در این اماکن اصلاح و برطرف گردد.

وی ادامه داد: در اماکن تاریخی تا جایی که امکانپذیر بوده و محدودیت های موجود در زمینه مداخلات باستان شناسی و میراث فرهنگی را نداشته باشیم و به تغییر در ساختار بنای تاریخی نیز احتیاجی نباشد این امکانات و شرایط ایجاد شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی استان اصفهان با بیان اینکه در بیشتر بناهای تاریخی اصفهان مانند چهلستون و مساجد تاریخی شهر، برای تسهیل تردد این افراد کوشش شده است. توضیح داد: در عالی قاپو به دلیل چندطبقه بودن بنا امکان دسترسی و ایجاد رمپ و بالابر برای افراد توانخواه و سالمند وجود ندارد ولی این طرح در دست مطالعه است تا امکان ایجاد بالابرهایی ویژه بدون صدمه زدن به بنای تاریخی به صورت تخصصی آنالیز گردد.

وی درباره موضوع راهنمایان ویژه جهانگردان معلول، نابینا و ناشنوا نیز اعلام کرد: با توجه به وجود نظام راهنماهای صوتی به زبان های مختلف در آثار تاریخی و نیز راهنماهای انسانی حاضر در بعضی اماکن، نابینایان می توانند از این موضوع بهره مند شوند.

الهیاری اظهارداشت: افراد ناشنوا نیز به دلیل نبود امکانات خاص برای هدایت ناشنوایان باید از تابلوهای راهنمای آثار تاریخی که به صورت مصور و به زبان های مختلف است استفاده نمایند ولی این تابلوها تنها اطلاعات محدودی درباره بنا ارائه می نمایند و این امر از محدودیت هایی است که باید به تدریج به وسیله امکان های تصویری برطرف کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سال های گذشته نگاه جهانگردی برای همه، در اصفهان نیز وجود داشته تاکید نمود: باید تدابیری اندیشید تا اماکن تاریخی فاقد دسترسی آسان، برای افراد از جمله معلولان، مادران دارای نوزاد و سالمندان تجهیز و دسترسی آن ها تسهیل گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی استان اصفهان گفت: این دسترسی ها علاوه بر اماکن تاریخی باید در سایر محیط های شهری از جمله مباحث ترافیکی، پیاده راه ها فراهم گردد.

استان اصفهان دارای بیش از 600 خانه تاریخی است که بیش از نیمی از آنها در شهر اصفهان واقع شده است.

هفت اثر از آثار تاریخی اصفهان به نام های میدان نقش دنیا، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام های وزوان، مزدآباد و مون به ثبت دنیای رسیده و کانون توجه جهانگردان داخلی و خارجی است.

تا به امروز بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی این استان شناسایی شده و یکهزار و 850 مورد آن به ثبت ملی رسیده است.

منبع: توریسم آنلاین

به "کارشناس صنعت هتلداری: جای گردشگری غذا در اصفهان خالی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارشناس صنعت هتلداری: جای گردشگری غذا در اصفهان خالی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید