در این نقطه از ایران راه شیری را بدون تلسکوپ ببینید

به گزارش وبلاگ حسابی، با آمدن سرما، طبیعت گردان یاد کویرهای ایران می افتند که نمی گردد در روزهای گرم سال سراغی از آنها گرفت. یکی از این کویرها، کویر روستای مصر است که هم به خاطر طبیعت بیابانی زیبایش و هم نامش که مشابه نام کشوری در آفریقاست، این سال ها نامش برسر زبان ها افتاده است.

در این نقطه از ایران راه شیری را بدون تلسکوپ ببینید

روستای مصر با یزد 383 کیلومتر فاصله دارد. اگر می خواهید روی تپه ماهورها غلت بزنید، شترسواری کنید و شب، ستاره ها را از نزدیک دیدن کنید، به مصر بروید. می توانید برای دیدنی مصر و جاذبه های زیادی که در اطراف آن است برای یک سفر سه روزه برنامه ریزی کنید.

چطور برسیم؟

به دو شکل می توانید به مصر بروید هم با خودروی شخصی و هم با تورهای کویرگردی.

خودروی شخصی: اگر با خودروی شخصی قصد دارید به مصر بروید دو راه پیش روی شماست.

مسیر اول: در این مسیر شما این فرصت را خواهید داشت که از دل کویر به مصر برسید. از تهران باید به سمنان، دامغان، معلمان وجندق و بعد به روستای مصر بروید. اگر پنج صبح حرکت کنید و ناهار را در دامغان بخورید، حدود چهار بعداز ظهر به مصر رسیده اید.

مسیر دوم: این مسیر کمی طولانی تر است، اما بیشتر راه در این مسیر، آزادراه است. از تهران حرکت کنید، بعد از نایین، انارک، چوژانان، عروسان، گرمه، بیاضه، مهرجان، خور و بیابانک و امیرآباد به روستای مصر بروید.

تورهای طبیعت گردی: شرکت های گردشگری مختلف تور کویر مصر را برگزار می نمایند. شما می توانید پس از انتخاب شرکت گردشگری مورد نظرتان، در تور ثبت نام کنید.

کجا بگردیم؟

انتخاب مسیرهای سفر و روستاهایی که به دیدنی آنها می روید با خودتان است، اما می توانید همین ترتیب پیشنهادی ما را دنبال کنید.

جندق: بعد از معلمان به جندق می رسیم که در فاصله 650 کیلومتری تهران قرار گرفته است. این شهر بافت قدیمی با گنبدهای خشتی و دیوارهای سرخ رنگ دارد. گفته می شود تاریخ این شهر به دوره ساسانی برمی شود و پر است از طاق و رواق های کوتاه، بادگیر، آب انبارها و یخچال های طبیعی. دیدنی قلعه انوشیروان دادگر که در شمال شهر است، خانه یغمای جندقی شاعر عهد قاجار و گنبد قدیمی هشت در را در جندق نباید از دست داد. در این شهر مهمانسرا و هتلی برای اقامت مسافران نیست، اما بقالی و پمپ بنزین وجود دارد. جندق نان محلی خوشمزه ای دارد که باید طعم آن را چشید.

مصر: این روستا در 45 کیلومتری جندق واقع شده است. در ورودی روستا دو اتاق کوچک روبروی هم واقع شده است که یکی از آنها تنها مغازه و تلفنخانه روستاست و آن یکی هم اتاق برق روستاست که برق روستاهای مصر و فرحزاد را تامین می نماید. در روستای مصر تلفن همراه آنتن نمی دهد و اگر تلفن ضروری داشته باشید، باید در همین جا تماس بگیرید.

درمصر برق از ساعت چهار صبح تا ده ونیم شب برقرار است و به همین دلیل مردم شب ها زود می خوابند. اگر تصمیمی ندارید زود بخوابید، نباید هم سرو صدا کنید. مردم روستا بیشتر دامدار و کشاورز هستند و زعفران و گندم می کارند. امیرآباد در دو کیلومتری روستا محل کشاورزی اهالی است که اوایل بهار به رنگ سبز در می آید.

برای پیاده روی در کویر باید صبح زود بیدار شوید تا به گرما نخورید. معمولا یکی از مردم محلی به نام علی ابراهیم یا پسرش اگر بخواهید شما را برای پیاده روی در کویر هدایت می نمایند. یک نیزار که آبشخور حیوانات کویری هم هست در شش کیلومتری شرق مصر است که می توانید از راهنما بخواهید شما را تا آنجا ببرد. وقتی به تپه های ماسه ای رسیدید، غلت زدن روی آنها را از دست ندهید. بعد از بازگشت از پیاده روی و استراحت می توانید برای شتر سواری بروید.

فرحزاد: فرحزاد نزدیک ترین روستا به مصر است و آخرین روستای سبز حاشیه کویر است. اگر سوار شتر شوید مسیر بین این دو روستا دو ساعت طول می کشد، اما با خودرو بیشتر از چند دقیقه راه نیست.

فرخی: بعد از فرحزاد به روستای فرخی می رسید که گیاه روناس آنجا خیلی معروف است و مردم محلی از آن برای رنگرزی نخ های قالی استفاده می نمایند. ساختمان بسیار قدیمی معروف به عمارت شیخ و مسجدی قدیمی با گنبد و ایوانی بزرگ در این روستا وجود دارد. آثار چند چهار طاقی در گورستان فرخی را می توانید ببینید که یکی از آنها به پیر معروف است.

دریاچه خور: بعد ازطی مسافت 50 کیلومتری از مسیر آسفالته شهرستان خور به طبس به قسمت جنوبی دریاچه خور می رسید. چون زمین های اطراف و گاهی خود دریاچه به خصوص در زمان بارش باتلاقی می شود، مسیر دیگری برای رسیدن به دریاچه پیشنهاد نمی کنیم. اگر می خواهید با خودرو در نزدیکی دریاچه حرکت کنید، حتما از راهنمای محلی یاری بگیرید. این دریاچه بلورهای بسیار زیبایی دارد و می توانید پای پیاده در کنار آن شنا کنید.

خور و بیابانک: در تمام این منطقه نخلستان های خور بسیار معروف است اما بسیاری از این نخل ها به دلیل شرایط نامناسب هوا خشک شده اند و با وجود مخالفت مردم محلی بسیاری از این نخلستان ها آتش زده شدند. اگر از محلی ها سراغ نخلستان ها را بگیرید، آنها را نشانتان خواهند داد که دیگر تبدیل به گورستان نخل ها شده اند. غیر از نخلستان دو قنات کلاغو و دهریز در خور وجود دارد که می توانید به دیدنی آنها بروید.

بیاضه: روستای بیاضه در نزدیکی خور است که به دلیل نمکزارهای زیاد اطرافش این طور نام گرفته. در میدان اصلی آنجا قلعه تاریخی چند طبقه ای به سبک دوره ساسانی است که در حال حاضر فقط قسمت محدودی از آن به جای مانده. ساختمان مخروبه هفت برادران و مقبره امامزاده ابراهیم از دیدنی های بیاضه است.

گرمه: از بیاضه که خارج شوید بعد از کمی رانندگی تابلوی نخلستان گرمه را می توانید ببینید. گرمه غیر از نخلستان های زیبایش یک گورستان تاریخی دارد. نام آنجا قبرستان کشته ها است. گرمه شب های بسیار زیبایی دارد، توصیه ما این است که یک شب را حتما در گرمه بگذرانید و ستاره ها را دیدن کنید. اینجا امکان شترسواری هم مهیاست.

عروسان: بعد از گرمه به عروسان می رسید. عروسان نخلستان های زیبایی دارد که مثل عروسی در کویر نشسته است. در این روستا افرادی کمتر از انگشتان دست ساکن هستند. در این روستا می توانید درخت های انار، زمین های کشت شده زعفران و خانه های روستایی خالی از سکنه را ببینید.

چه بخوریم؟

اگر با تور به مصر بروید، معمولا تورها مسؤولیت تهیه غذای شما را بر عهده دارند، اما اگر با وسیله شخصی آمده اید، باید خودتان به فکر غذا باشید

معمولا صاحبان خانه های روستایی اگر بخواهید غذای محلی هم برای شما آماده می نمایند. اما می توانید همراه خودتان غذای کنسرو شده هم ببرید. اگر قصد بردن گوشت به منطقه ها کویری را دارید آن را ورقه ورقه کنید و لایه نمک روی آن بپاشید تا از فساد سریع آن جلوگیری شود.

همراه خودتان غذاهایی که سس یا سبزیجات دارند نبرید، چون زود فاسد خواهند شد. توصیه ما این است که در این سفر غذاهای پرانرژی مصرف کنید تا بتوانید به راحتی پیاده روی کنید. در اینجا بهتر است از هر نوشیدنی یا خوراکی که ممکن است شما را تشنه کند، خودداری کنید. در مصر می توانید از خانه های محلی خرما، شیر خرما و سرکه خرما و حتی صنایع دستی مثل سبد و کیف های حصیری برای سوغات خریداری کنید.

شگفتی ها طبیعی

برخلاف تصور بیشتر مردم، کویر طبیعت غنی و متنوعی دارد

جانوران: به دلیل شرایط خاص کویر بیشتر جانوران این منطقه شبگرد هستند. کویر زیستگاه مناسبی برای جانورانی مثل یوزپلنگ، گور ایرانی، آهو، جبیر، انواع مارمولک، مار، بزمجه و پرندگان است.

جانوران روزگردی که ممکن است آنها را در این سفر ببینید بزمجه، مارمولک و مار هستند و جانوران شبگرد، موش کانگورویی، روباه شنی، گربه شنی، مارمولک (گکو)، عقرب، رتیل و مار جعفری هستند. در سفر به کویر یادتان باشد که شما وارد قلمروی این جانوران شده اید، به همین دلیل آنها را اذیت نکنید. اگر هم نمی خواهید که این حیوانات نزدیک شما شوند، زیاد لازم نیست نگران باشید، چون تمام جانوران به صورتی طبیعی از انسان می گریزند.

از فرو بردن دست یا پا در خارها و بوته ها خودداری کنید. برای اینکه از گزند جانوران خطرناک کویر مانند مار و بندپایان در امان باشید، در مسیر حرکت آنها قرار نگیرید.

گیاهان: برخلاف تصور، کویر طبیعت متنوعی دارد. گیاهان کویر ریشه های بلندی دارند که گاهی به صدها متر می رسد. احتمالا در این سفر به گیاهی به نام گل جالیز برمی خورید که ریشه ای ندارد و در اصل نوعی انگل است که از شیرآبه بقیه گیاهان تغذیه می نماید. اگرچه ممکن است ظاهر گیاهان کویری همه شبیه به خار و خشکیده به نظر بیایند، اما آنها زنده هستند و نباید آنها را بکنید.

کجابمانیم؟

برترین گزینه برای اقامت در مصر خانه های قدیمی روستاییان است

چادر: اگر آب و هوا مناسب است و خیلی سرد نیست، می توانید شبی را در چادر بگذرانید. اما برای چادر زدن بهتر است محل مناسبی را انتخاب کنید. در فاصله نزدیک از خانه های روستایی بمانید یا اگر در نزدیکی آبادی ها نیستید، در حاشیه تپه های ماسه ای چادر نزنید.

خانه های روستایی: وقتی به مصر سفر می کنید، حتما یک شب را مهمان خانه روستاییان شوید. علی ابراهیم یکی از روستاییانی است که خانه اش را به مسافران اجاره می دهد. در آنجا حمام آبگرم، سرویس بهداشتی و آشپزخانه وجود دارد. اگر بخواهید همسر علی ابراهیم غذای خانگی خوشمزه ای برای شما خواهد پخت.

علی ابراهیم در گوشه این حیاط یک طویله و چند شتر دارد که می توانید آنها را از نزدیک ببینید. می توانید حتی قبل از رفتن با شماره 09194041223 و 03244342111 تماس بگیرید و اتاق رزرو کنید. اگر خواستید که یک شب را در گرمه بمانید، می توانید در یکی از اتاق های مازیار بمانید.

مازیار فارغ التحصیل رشته معماری از پاریس به همراه همسر فرانسوی اش خانه اجدادی اش را به اقامتگاهی برای مسافران تبدیل نموده. اگر آنجا بمانید، سرویس بهداشتی، حمام، راهنما و غذای محلی امکاناتی است که می توانید از آنها بهره ببرید. می توانید قبل از سفر به گرمه با شماره تلفن: 4342188(0324) تماس بگیرید و رزرو کنید.

نکات طلایی

سفر به کویر، سفر متفاوتی است، به همین دلیل باید بیشتر دقت کرد.

هیچ وقت تنهایی در کویر سفر نکنید.

برای سفر به کویر دست کم دو وسیله نقلیه باید با هم حرکت نمایند.

اگر با وسیله شخصی سفر می کنید، قبل از سفر پمپ بنزین ها و فواصل بین آنها را آنالیز کنید.

حتما قبل از سفر به کویر، با جهت یابی از روی طبیعت آشنایی پیدا کنید.

برای سفر به کویر حتما اطلاعات کامل و موثقی درباره زمان بارش و مقدار آن کسب کنید.

در ماه های سرد حتما کیسه خوابی با تحمل سرمای بالا همراه داشته باشید.

در ماه های گرم صبح های زود و عصرها حرکت کنید و در طول ساعات گرم استراحت کنید.

در کویر به خصوص ماه های گرم آب بدنتان را با نوشیدن جرعه های آب، ثابت نگه دارید، زیرا کمبود نمک و آب ناشی از تعرق باعث گرفتگی عضلات و خستگی ناشی از گرما می شود.

در صورتی که در کویر گم شدید غذا و آب خود را سریع تمام نکنید، خود را خسته نکنید و خونسردی خود را حفظ کنید.

اگر چادر می زنید آن را در محل کم ارتفاع که کمتر در معرض وزش باد باشد، برپا کنید. زیپ چادر را حتما بعد از خارج شدن و داخل شدن ببندید و کفش هارا داخل چادر قرار دهید.

زاویه برپایی چادر باید طوری باشد که باد آن را جابه جا نکند. وقت وزش باد هم کوله پشتی و وسایل خود را در چهار طرف چادر بگذارید یا از کیسه های پر از شن بهره ببرید. اگر وزش باد شدید شد، چادر را سریع جمع کنید و داخل خودرو برگردید.

به هیچ وجه زباله های خود را در کویر رها نکنید. می توانید زباله های جذب شدنی مثل پوست میوه را زیرخاک دفن کنید تا به محیط زیست آسیب نرسد.

برای درست کردن آتش هرگز بوته ها را حتی اگر خشک شده باشند، نکنید.

منبع: همشهری آنلاین

به "در این نقطه از ایران راه شیری را بدون تلسکوپ ببینید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در این نقطه از ایران راه شیری را بدون تلسکوپ ببینید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید