پردرآمدترین شغل های فنی و حرفه ای کدامند؟

به گزارش وبلاگ حسابی، به طور کلی شغل های فنی و حرفه ای آن دسته از مشاغلی هستند که بر کسب مهارت متمرکز هستند. فرد با یادگرفتن مهارت های مختلف در مراکز آموزشی سازمان فنی و حرفه ای می تواند در شغل های مرتبط عایدیزایی کند؛ شغل هایی که در بیشتر موارد به تحصیلات دانشگاهی احتیاج ندارند. مراکز آموزشی سازمان فنی و حرفه ای مشغول تربیت نیروی فنی متخصص در 4 زیرشاخه و بیش از 40 رشته هستند؛ اما در میان این شغل های فنی و حرفه ای کدام یک برای فارغ التحصیلان این سازمان مناسب تر است و عایدی بیشتری برایشان به ارمغان خواهد آورد؟

پردرآمدترین شغل های فنی و حرفه ای کدامند؟

در ادامه، به معرفی پرعایدیترین شغل های فنی و حرفه ای می پردازیم تا برای آینده شغلی تان با دیدی روشن تر تصمیم بگیرید. توجه داشته باشید که این مشاغل به ترتیب عایدی مرتب نشده اند و کسب مهارت و تجربه کاری در هرکدام از آن ها، بر سطح عایدی شما تأثیر خواهد داشت.

رشته های فنی و حرفه ای در هنرستان ها

هنرستان های فنی و حرفه ای کوشش می نمایند با ارائه درس هایی تئوری و عملی، نیروهای متخصص در حوزه های فنی و حرفه ای به جامعه تحویل دهند. درس های این رشته ها بیشتر رویکردی کارگاهی و عملی دارند. رشته های فنی و حرفه ای در ایران، دارای چهار زیرگروه مختلف هستند و هرکدام از این گروه ها چندین رشته مختلف دارند. در جدول زیر می توانید این زیرگروه ها و رشته هایشان را مشاهده کنید:

نام زیر گروهنام رشته ها
هنرفوتوگرافیک - معماری داخلی- صنایع دستی- طراحی دوخت- انیمیشن و پویانمایی- فراوری برنامه تلویزیونی- گرافیک-نقاشی- نوازندگی سازهای جهانی- نوازندگی سازهای ایرانی- سینما- نقشه کشی معماری- طراحی زبان بصری-مرمت آثار فرهنگی- موسیقی و مبانی آهنگسازی- چاپ دستی- پشتیبانی صحنه
مدریت و خدماتناوبری- حمل و نقل- حسابداری- تربیت کودک- تربیت بدنی
صنعتالکتروتکنیک- الکترونیک- شبکه و نرم افزار- مخابرات دریایی- مکانیک و موتور های دریایی- سرامیک- صنایع شیمیایی- صنایع نساجی- متالوژی- معدن- مکاترونیک- صنایع فلزی- تاسیسات مکانیکی- مکانیک خودرو- ماشین ابزار- صنایع چوب و مبلمان- ابزار- معماری
کشاورزیامور زراعی- امور دامی- امور باغی- ماشین های کشاورزی- صنایع غذایی

شما با تحصیل در هرکدام از این رشته ها و با به دست آوردن مهارت های لازم می توانید وارد بازار کار ایران شوید. علاوه بر تحصیل، می توانید با کسب مهارت تجربی هم وارد این حرفه ها شوید. یعنی برای مدتی در یک کارگاه یا مغازه به صورت کارآموز شروع به کار کنید و سپس مستقل شوید.

فهرست پرعایدیترین رشته های فنی و حرفه ای

توجه داشته باشیدکه شما می توانید این شغل ها را با سرمایه ای حدود 5 تا 10 میلیون شروع کنید و سپس حوزه های کاری خود را توسعه دهید. مهم ترین نکته برای موفقیت در این مشاغل، علاقه داشتن و مهارت بالاست. در ادامه، پرعایدیترین شغل های فنی و حرفه ای را معرفی می کنیم.

1- تعمیرات لپ تاپ، موبایل و گجت های الکترونیکی

یکی از مشاغل فنی پول ساز در دنیای امروز، حرفه تعمیرات لوازم الکترونیک است. برای شروع این حرفه، احتیاج به سرمایه اولیه خاصی ندارید. تنها کافی است در دوره های مرتبط شرکت کنید و با انواع سخت افزار و نرم افزارهای مورداحتیاج هر وسیله و نحوه تعمیر آن ها آشنا شوید.

شما می توانید در این حوزه، به جای تسلط بر کل دستگاه ها، روی تعمیرات یکی از اجزای آن ها متمرکز شوید و در همان حیطه خاص کار کنید؛ برای مثال، تعمیرات بردهای الکترونیک می تواند انتخاب خوب و پول سازی باشد.

اگر هزینه راه اندازی یک مغازه را ندارید، می توانید به عنوان کارآموز یا شریک یک تعمیراتی دیگر مشغول به کار شوید.

2- تعمیرات لوازم خانگی

همه ما در زندگی روزمره از وسایلی همانند یخچال، ماشین لباسشویی، تلویزیون و مواردی از این قبیل استفاده می کنیم. از سوی دیگر، با افزایش قیمت این وسایل ترجیح می دهیم در صورت بروز مشکل، آن ها را تعمیر کنیم تا در هزینه ها صرفه جویی نموده باشیم.

شما می توانید به وسیله تعمیر این وسایل عایدی قابل توجهی داشته کنید. برای این کار ضروری است ابتدا با ساختار قطعات الکترونیک این دستگاه ها و نحوه کار کردن آن ها آشنایی لازم را داشته باشید. هم چنین باید بتوانید آن ها را به خوبی عیب یابی نموده و مشکلشان را حل کنید.

3- مکانیک خودرو

ممکن است اولین تصویری که از شغل مکانیکی داشته باشید، دستانی روغنی و محیط کاری طاقت فرسا باشد؛ اما همه ماجرا این نیست. مکانیکی یکی از شغل های پرعایدی فنی و حرفه ای است که با تسلط بر آن می توانید عایدی بسیار خوبی کسب کنید.

در این شغل، با قطعات مختلف خودرو مثل موتور، گیربکس، دیفرانسیل و مواردی از این قبیل سروکار دارید و باید با دانستن نحوه عملکرد آن ها، بتوانید مسائل پیش آمده را آنالیز و رفع کنید.

4- برقکاری ساختمان و برقکاری صنعتی

اگر به سیستم برق رسانی و سیم کشی علاقه مند هستید، می توانید به سراغ شغل برقکاری صنعتی یا ساختمانی بروید که جزو پرعایدیترین شغل های فنی و حرفه ای در بازار کار ایران است.

در این حرفه باید با انواع سیستم های برق کشی آشنایی داشته باشید، بتوانید آن ها را راه اندازی نمایید و اختلالات پیش آمده را رفع کنید. در حیطه برقکاری ساختمانی می توانید به حوزه های نصب سیستم های امنیتی (مثل دوربین و دزدگیر) و درهای اتوماتیک هم وارد شوید و به وسیله آن ها به عایدی برسید. این در حالی است که شاغلان حوزه برقکاری صنعتی بیشتر در حیطه نصب تابلوهای تأسیسات فعالیت می نمایند.

5- تعمیرات و نصب سیستم های گرمایشی- سرمایشی

نصب و تعمیر انواع پکیج و کولرها هم می تواند به راحتی در دسته پرعایدیترین شغل های فنی و حرفه ای قرار گیرد. در این حرفه کافی است با سیستم های گرمایشی و سرمایشی متفاوت آشنا باشید و بتوانید آن ها را به درستی نصب و عیب یابی کنید.

وبلاگ حسابی، راهی برای ورود به پرعایدیترین شغل های فنی و حرفه ای

شاید پس از فارغ التحصیلی از مراکز آموزشی فنی و حرفه ای قصد داشته باشید به صورت سنتی دنبال راه های استخدام در شغل های فنی و حرفه ای باشید و هر روز به مراکز فعال در این رشته ها مراجعه کنید و بپرسید که آیا به کارآموز یا نیروی کار احتیاج دارند یا نه.

اما توصیه ما این است که به جای این روش زمان بر و طاقت فرسا، از سرویس استخدام سایت وبلاگ حسابی بهره ببرید. در این بخش از سایت وبلاگ حسابی کافی است نام شغل موردنظر خود را جستجو کنید. آگهی های استخدام متنوع به صورت روزانه روی این سایت قرار می گیرند و بنابراین می توانید به راحتی شغل مطلوب خود را پیدا کنید.

جدیدترین آگهی های استخدام را در وبلاگ حسابی ببینید

منبع: بلاگ دیوار

به "پردرآمدترین شغل های فنی و حرفه ای کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پردرآمدترین شغل های فنی و حرفه ای کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید