سرانجام فاز نخست بازسازی گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان

به گزارش وبلاگ حسابی، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، انتها فاز نخست بازسازی گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان صورت پذیرفت.

سرانجام فاز نخست بازسازی گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان

سید مهدی موسوی موحد، معاون میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: فاز اول بازسازی گنبد مسجد شیخ لطف الله شامل بازسازی یک چهارم گنبد یعنی 4 نیم ترک از مجموع 16 نیم ترک آن بود که این مرحله خاتمه یافت و خط قسمتی که بازسازی آن تمام شده از بخشهای بازسازی نشده کاملاً معین است.

او در خصوص ایرادهای مطرح شده درباره بازسازی این گنبد شرح داد: آن نگاه هایی که بعد از بازسازی دو نیم ترک اول وجود داشت و ابتدا هم از سوی دکتر مهدی حجت، رئیس ایکوموس ایران مطرح شد مبنی بر اینکه دو نیم ترک نخست وقتی به هم می رسند با یکدیگر چفت نشده و نمی گردد، برطرف شده است؛ در واقع اگر آن ایراد وجود داشت به دلیل شرایط بسیار اسفناک کاشی های بازسازی نشده بود که بعد از بازسازی چون در کنار بخش بازسازی نشده قرار داشت تفاوت آنها به وضوح معین بود و باعث میشد که کارشناسان با نگاهی که از پایین گنبد داشتند این نظر را عنوان نمایند که نیم ترک ها به هم نرسیده اند.

معاون میراث فرهنگی استان اصفهان بیان نمود: ایراد دیگر این بود که به واسطه بندکشی بین کاشی ها، بخش بازسازی شده تا مقدار ای سفیدتر به نظر می آمد که این مسئله نیز برطرف شد؛ ضمن اینکه همان زمان این صحبت مطرح شد که کاشی ها به دلیل انجام عملیات بازسازی و زدودن لایه های آلودگی هوا از آنها، به مرور و بعد از چند بارش با سایر قسمتها هم رنگ می شوند که در حال حاضر این اتفاق نیز افتاده است.

او درباره بازسازی سایر نیم ترک ها نیز گفت: بازسازی آنها به محض تأمین اعتبار آغاز می گردد، ولی اولویت اجرای این پروژه با نیم ترک های بازسازی شده بود، چرا که با توجه به جهت بارش ها در اصفهان که از سمت غرب است، بخش های بازسازی شده آسیب خیلی زیادی دیده بود که خوشبختانه در این مرحله بازسازی شدند. ان شاءالله فاز بعدی بازسازی گنبد مسجد شیخ لطف الله مجدداً به مناقصه گذاشته می گردد یا اینکه بازسازی در شرایط خاص ادامه پیدا می نماید.

موسوی در شرح واژه شرایط خاص و در خصوص استفاده از روش ترک تشریفات و حضور مجدد محمدرضا رضایت (ستار رضایت) به عنوان پیمانکار برای بازسازی فازهای بعدی این گنبد اظهار کرد: در رابطه با این موضوع هنوز تصمیم گیری نشده و باید در شورای فنی استان مطرح و تصمیم گیری گردد که آیا بازسازی با همان پیمانکار و به وسیله ترک تشریفات ادامه داده گردد یا اینکه به مناقصه گذاشته گردد؛ اما باید به این نکته توجه کرد که قراردادن پروژه های خاص به مناقصه، معایب خیلی زیادی دارد و ممکن است افرادی در آن شرکت نمایند که انتخاب آنها صرفاً به لحاظ قیمت های ارائه شده باشد، در حالی که اولویت برای ما در بناهای تاریخی کیفیت است و اصلاً بحث قیمت مطرح نیست؛ بنابراین در این خصوص باید مجدداً در شورای فنی استان تصمیم گیری گردد.

معاون میراث فرهنگی استان با بیان اینکه زمان ادامه بازسازی گنبد مسجد شیخ لطف الله معین نیست، اضافه کرد: فعلاً با توجه به بارش های اخیر، اولویت های بازسازیی دیگری در میدان نقش دنیا وجود دارد و به همین خاطر اعتبارات به سمت حفاظت از خودِ میدان و بازار پیرامون آن رفته است که ان شاءالله به محض برطرف خطر و اقدامات ضروری بازار، در فاز بعد به ادامه بازسازی گنبد شیخ لطف الله وارد می شویم؛ اما در حال حاضر قرار است بخشی از عالی قاپو، بازار اصفهان و کاشی کاری های بدنه بازار بازسازی گردد.

موسوی در خصوص نتایج آنالیز ها درباره بازسازی گنبد مسجد جامع عباسی نیز شرح داد: این موضوع به عهده کمیته نظارت راهبردی گنبد گذاشته شده و کارهای مطالعاتی آن در حال اجرا است که در این خصوص مدیر کل میراث فرهنگی استان و روابط عمومی جوابگو خواهند بود.

منبع: همگردی

به "سرانجام فاز نخست بازسازی گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرانجام فاز نخست بازسازی گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید