نوآوری در کسب و کار ها چطور خواهد بود؟

به گزارش وبلاگ حسابی، از نیازمندی های یک شرکت نوآور چقدر می دانید؟

تنها تکیه کردن بر روی شعار نوآوری در کسب و کارها و سایت های مختلف کفایت نمی کند. باید به یاد داشته باشیم؛ لزوما هرگونه نوآوری، تضمین کننده پیشرفت و حرکت های راهبردی و درست هر کسب و کار نیست. در این مقاله، به چند ویژگی شرکت های نوآور با دیدگاهی اصولی اشاره خواهیم کرد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

نوآوری در کسب و کار ها چطور خواهد بود؟

1- نوآوری، ابزاری برای اهداف راهبردی

شرکت های بسیار خلاق، به نوآوری به شکل یک هدف نگاه نمی نمایند؛ بلکه آن را وسیله ای برای دستیابی به اهداف راهبردی می دانند. همان گونه که یک دوربین عکاسی خوب، ابزاری لازم است که به عکاس امکان می دهد تا تصاویر حرفه ای را به ثبت برساند، همان طور که اره، وسیله اصلی کار نجار است، نوآوری نیز برای شرکت های دارای بصیرت، ابزاری اساسی در راستای دستیابی به اهداف راهبردی شان به شمار میرود. از این گذشته، اگر وب سایت های خلاق ترین شرکت های دنیا را آنالیز نموده، خواهید دید آنها نوآوری های خود را با بوق و کرنا اعلام نمی نمایند، بلکه بیشتر به آگاهی جمعی مشغول هستند.

2- پیشتازان نوآوران

مساله ای که نوآوری، آن را بیش از هر چیز دیگری ارائه می دهد، پیشتازی در کسب وکار است. هنگامی که شرکت ها برای دست پیدا کردن به اهداف راهبردی از نوآوری استفاده می نمایند، بدون شک پیشتاز در کسب وکارشان می شوند.

متاسفانه این همیشه به معنای پیروز ترین یا سودآورترین بودن، نیست. شرکت های معدودی مانند آمازون با ایجاد بسیاری از استانداردهای تجارت الکترونیک، از شروع، یک شرکت نوآور به شمار می آمدند. خلاصه کلام اینکه نوآوران، پیشتازند اما همیشه سودآور نخواهند بود.

3- راهبردی مناسب و منحصربه فرد

به طور حتم، بارزترین معینه یک شرکت نوآور حقیقی، دارا بودن یک راهبرد مناسب و در یک راستا معین است. همه ما می دانیم که شرکت هایی مانند اپل، فیس بوک و گوگل به همین روش عمل می نمایند. زیرا راهبردهای شفاف و بی پایانی را خلق نموده و این فرایند همیشه ادامه دارد. ممکن است یک شرکت نوآور کوچک تر در سطح دنیای مطرح نباشد؛ اما مدیران، کارمندان، شرکای تجاری و مشتریان آن، همگی درک روشنی از روش کار شرکت دارند. اگر شرکتی دارای راهبرد منحصر به فرد آشکاری نباشد، نوآور نیست.

4- عمل گرایی نوآوران

اغلب شرکت های تجاری دارای کارمندان خلاق با ایده های فراوان هستند. حتی تعدادی از این ایده ها با نیازهای شرکت متناسب است. اما آنچه نوآوران را از افرادی که می خواهند نوآور باشند تمیز می دهد، این است که آنها، ایده ها را به مرحله عمل درمی آورند. شرکت های خلاق اندکی هستند که درباره ایده ها بیشتر از اجرای آنها بحث و گفت و گو دارند.

5- شکست امکان پذیر است

بنا به استدلال بومگاردنر، مهم ترین شاخصه فرهنگ کسب وکار برای یک شرکت نوآور این است که به کارمندانش آزادی و شهامت مواجهه با شکست را بدهد. اگر کارمندان این ایمان را داشته باشند که می توانند بدون در خطر افتادن موقعیت شغلی شان با شکست روبرو شوند، گرایش بیشتری به اجرای پروژه های خلاقانه و پرخطری که می توانند امتیازهای بسیاری برای شرکت هایشان به بار آورند، نشان می دهند.

مهم ترین موضوع اینکه اگر مدیران ارشد هنگام شکست، پاداش در نظر بگیرند، کارمندان گرایش بیشتری پیدا می نمایند تا قبل از اینکه آن شکست موجب خسارت بیشتری گردد، پروژه ها را به شکل منظم ارزیابی نموده و پروژه های ناپیروز را متوقف نمایند.

6- محیط سرشار از اعتماد

شرکت های نوآور، محیطی مملو از اعتماد برای کارمندانشان فراهم می نمایند. نوآوری، ریسک قابل توجهی به همراه دارد. ایده های بسیار خلاق، در ابتدا احمقانه هستند. اگر کارمندان نگران مسخره شدن به علت تبادل ایده های نامتعارف باشند، چنین نظراتی را با کسی بیان نمی نمایند. به این ترتیب، اگر کارمندان از سرزنش شدن بابت مشارکت در پروژه های ناپیروز بترسند، مشارکتی در این موضوع ندارند.

هنگامی که کارمندان به یکدیگر اعتماد نداشته باشند، ناچارند که همیشه به اطرافشان با دقت بنگرند و آن را زیرنظر داشته باشند. اگر آنها ترس این را داشته باشند که ممکن است مدیران، ایده هایشان را ربوده و به عنوان نظرات خود مطرح نمایند، افکارشان را به کسی نمی گویند.

منبع: الی گشت

به "نوآوری در کسب و کار ها چطور خواهد بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوآوری در کسب و کار ها چطور خواهد بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید