نهاد کتابخانه ها به دنبال بهبود اوضاع دسترسی عموم به کتاب است

به گزارش وبلاگ حسابی ، به نقل از روابط عمومی رادیو گفت و گو، سیامک محبوب، مدیرکل برنامه ریزی نهاد کتابخانه ها درارتباط با برنامه ریزی نهادهای کتابخانه های عمومی در برنامه گفتگوی فرهنگی بیان نمود: سوابق برنامه های راهبردی متعددی در نهاد کتابخانه های عمومی کشور وجود دارد که ویرایش نهایی آن ملاک است. نخستین بخش از این برنامه راهبردی نهاد به مقاصد آرمانی اختصاص دارد که شامل مأموریت، چشم انداز و ارزش است و به واحدهای مختلف ابلاغ شده است. یکی از کارهایی که در مرحله اجرای این راهبردها باید در نظر گرفته گردد این است که سازمان باید درباره مفاهیم و مؤلفه های موجود در این راهبردها همدلی ایجاد کند.

نهاد کتابخانه ها به دنبال بهبود اوضاع دسترسی عموم به کتاب است

وی ادامه داد: شرایط جدید و شیوع کرونا برای نهاد کتابخانه ها فرصتی برای تبدیل کتاب از کاغذ به سمت دیجیتال شدن بود، براساس تحقیق،جمعیت کتابخانه در 40 و50سال اخیر تغییر ننموده و تجربه ها و داده ها نشان می دهد هر کجا دسترسی به کتاب وجود دارد ازطریق گوشی یا به وسیله کتاب در کتابخانه های عمومی باشد مردم استقبال می نمایند یک نکته هشدار دهنده و نشانه است که به سمت بهبود دسترسی ها باید رفت و یکی از کارهایی که نهاد پیگیرآن است افزایش دسترسی به کتابخانه های عمومی است مثلا 260 شهر بدون کتابخانه بودند که30تا 40تا کتابخانه ساخته شده است. سالن مطالعه کتابخانه برای خواندن کتاب و مطالعه دارد برنامه های فرهنگ برگزار می گردد.

سیامک محبوب گفت: هرکجا مدرسه و کتابخانه بوده سواد هم رشد نموده است پس کتابخانه عامل اساسی در موضوع کتابخوانی مردم ومسایل دیگر فرهنگی است و دسترسی اینجا نقطه عطف گفتگواست.

مدیر کل برنامه ریزی نهاد کتابخانه ها در ارتباط با مسولیت فرهنگی کتابخانه اعلام کرد: وقتی ما از کتابخانه عمومی صحبت می کنیم یک موضوع بحث کتاب وکتابخانه است غیراز این ما مسئولیتهای اجتماعی برای کتابخانه عمومی قائل هستیم . کتابخانه های عمومی وسیله رشدجامعه است.با این نگاه نقش اجتماعی کتابخانه ها جوری دیگر می گردد این دوکنار هم در واقع تعیین نماینده آن نقش اجتماعی کتابخانه های عمومی می شوند به اضافه پتانسیل هایی که محیط دارد و چشم اندازی که هرمحله برای خودش دارد.

محبوب در ارتباط با شرایط کرونا و محدودیت های فعالیت کتابخانه ها مطرح نمود:از پش از فروردین امسال کتابخانه ها فعالیت مجازی را آغاز نموده بودند و حداقل در حوزه فعالیتهای ترویجی ما اوضاع خوبی داریم. ایده هایی چون تحویل کتاب در منازل از دستاوردهای این دوران است.

وی در مورد چشم انداز آینده نهاد کتابخانه ها توضیح داد: نهاد از زمان تاسیس کوشش هایی در قالب برنامه راهبردی داشته تا به اوضاع کتابخانه ها سامان دهد از جمله صنعت چشم انداز کتابخانه های عمومی در 1404 تدوین شد وشاخص هایی را انجام داده ایم بعد ازان ما پیش نویس سند راهبردی را با همکاری متخصصان دانشگاهی آماده کریم و در حال حاضر بخش اول سند در نهاد ابلاغ شده و مربوط به اهداف آرمانی نهاد است و اینکه ماموریت ما چیست.

محبوب در ادامه اذعان کرد: کوشش ما این است که نهاد به عنوان سیاست گذار بوده و کتابخانه ها محلی تر اداره گردد،کتابخانه ها سه ویژگی دارند آگاهی بخشی، آموزش و آفرینش که برای رسیدن به اهدافشان ماموریت هایی تعریف کردیم تا کتابخانه ها براساس ویژگی های محلی برنامه ریزی نمایند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی نهادکتابخانه ها در ارتباط با برنامه ریزی برای راه اندازی کتابخانه ها در شهرستان مطرح نمود: در شهرستان ها علاقه مندان به کتابخوانی هستند که دسترسی به کتابخانه ندارند، بر اساس آمایش سرزمین کتاب ها عمومی فعلا ما بیش از 100 شهر بدون کتابخانه داریم که امیدوارم با توجه به آمارها و تعیین شدن بودجه هرچه زودتر بتوانیم این شهرها را نیز پوشش کتابخانه ای دهیم.

محبوب در خاتمه اعلام کرد: خیرین کتابخانه ساز در تکمیل یک پروژه و مشارکت کامل برای یک پروژه وجود دارند البته نسبت به گذشته این مشارکت کمتر شده است که امیدوارم با توجه به اهمیت کتابخوانی خیرین برای ساخت کتابخانه به ویژه در شهرهایی فاقد کتابخانه عمومی مشارکت داشته باشند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "نهاد کتابخانه ها به دنبال بهبود اوضاع دسترسی عموم به کتاب است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نهاد کتابخانه ها به دنبال بهبود اوضاع دسترسی عموم به کتاب است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید