مسئله گرفتاری جامعه به شبه علم بسیار جدی است
به گزارش وبلاگ حسابی، گرفتاری جامعه به شبه علم بسیار جدی است و در صورتی که ارتباط مستقیم صاحبان دانش با مخاطبان شکل گیرد تا حد زیادی می توان از آن فاصله گرفت.
نشست تخصصی سینما چگونه به یاری آموزش می آید؟ نقش تدوین محتوای کتاب های درسی در یاری به فراوری محتوای آموزشی نمایشی با حضور کارشناسان آموزشی و مؤلفان کتاب های درسی در محل دبیرخانه دائمی جشنواره بین المللی فیلم رشد برگزار گردید.
تربیت و یادگیری یک بسته است
احمد احمدی، رئیس گروه علوم دفتر تألیف کتاب های ابتدایی و متوسطه نظری با بیان اینکه جشنواره ها بخشی قابل توجهی از انرژی و امکانات سازمان پژوهش را به خود معطوف می نمایند، عنوان نمود: کارشناسان و مسئولان دفتر تالیف کتاب های درسی به صورت جزئی با جشنواره درگیر می شوند و این موضوع تا حدی علت مشاهده نشدن اثر جشنواره در متون درسی است.
وی با تأکید بر تحول در شیوه برگزاری جشنواره، اضافه نمود: برنامه های درسی کارآمد یک بسته تربیت و یادگیری است و با وجود تمام تحولات در ابزارهای آموزشی، فیلم هرگز جایگاه خود را از دست نداده است.
احمدی ضرورت تغییر در جشنواره فیلم رشد را گوشزد کرد و ادامه داد: کارویژه جشنواره فیلم رشد باید در جهت تامین محتوای بسته های تربیت و یادگیری تعریف گردد تا بتوان از خروجی آن برای تهیه بسته های آموزشی به روز استفاده کرد.
نقش مهم دبیر جشنواره
روح الله خلیلی، رئیس گروه کار و فناوری دفتر تألیف نیز با تأکید بر کارآمدی فیلم در تمام گونه های خود در انتقال مفاهیم آموزشی، گفت: با استفاده از فیلم می توان ابزارهایی مثل بازیگر، تصویر و قصه را به کار گرفت و مفاهیم را به خوبی منتقل کرد.
وی نقش دبیر جشنواره در بالا بردن بازدهی جشنواره را یادآور شد و ادامه داد: دبیر جشنواره باید به آموزش و احتیاجهای بچه ها و نوجوانان مطلع بوده و در ساخت فیلم های آموزشی صاحب تجربه باشد.
نقش فیلم در زبان آموزی
رضا خیرآبادی، رئیس گروه زبان های خارجی دفتر تألیف کتاب های ابتدایی و متوسطه نظری با بیان اینکه پس از جنگ جهانی دوم استفاده از رسانه و فراوریات رسانه ای به علت احتیاج به تربیت مترجم در زبان های مختلف محسوس بود، عنوان نمود: آموزش زبان های خارجی همیشه در به کارگیری ابزارها و روش های نوین آموزشی پیش قدم بوده است، همان طور که روش های آموزش شنیداری به صورت گسترده در آموزش زبان رواج پیدا کرد و امروز نیز یکی از عرصه ها که به صورت گسترده از ظرفیت فیلم برای آموزش استفاده می نماید، حوزه آموزش زبان خارجی است.
وی دسترسی به داده های دارای اصالت را در زبان آموزی مهم توصیف کرد و اضافه نمود: ارائه درون دادهای دارای اصالت که از سوی یک گویش ور اصیل زبان ارائه شده باشد، در آموزش زبان بسیار مهم است، این موضوع در دنیای امروز به خوبی مورد توجه قرار گرفته و در فراوریات رسانه ای خارجی نمونه های زیادی پیدا نموده است.
کتاب درسی به تنهایی نمی تواند مفاهیم درسی را منتقل کند
احمد احمدی، رئیس گروه علوم دفتر تالیف کتاب های درسی با اشاره به این که فیلم می تواند به صورت مستقیم نگرش های مورد نظر مولفان کتاب های درسی را به دانش آموزان منتقل کند اظهار کرد: مسئله گرفتاری جامعه به شبه علم بسیار جدی است و در صورتی که ارتباط مستقیم صاحبان دانش با مخاطبان شکل گیرد، تا حد زیادی می توان از آن فاصله گرفت.
وی با تاکید به این که کتاب های درسی نمی توانند به تنهایی مفاهیم درسی را منتقل نمایند، اضافه نمود: در بسیاری نقاط کشور وسایل و تجهیزات مورد احتیاج برای آزمایش های فنی وجود ندارد، ولی با فیلم می توان بدون احتیاج به این تجهیزات، مفاهیم را به دانش آموزان آموزش داد.
ضرورت تربیت سینماگر آموزشی
روح الله خلیلی رئیس گروه کار و فناوری دفتر تألیف کتاب های درسی با اشاره به اینکه ساخت یک فیلم آموزشی کاری تخصصی و فنی محسوب می گردد، اعلام کرد: کارشناسان دفتر تالیف فیلم نامه نویس یا فیلم ساز نیستند و برای جبران این خلأ باید از دانشگاه یاری گرفت.
وی پیشنهاد تربیت فیلمنامه نویس و فیلم ساز آموزشی را عنوان نمود و گفت: معلمان و مولفان می توانند با فیلم سازان و فیلمنامه نویسان ارتباط برقرار نمایند و به آنان متناسب با احتیاج خود، سفارش محصول ارائه دهند.
وی راهنمایی تحصیلی و شغلی، محیط زیست و نقش طبیعت در مدرسه، رفتار دانش آموزان در منزل و مدرسه، برگزاری اردو، نقش هنر در فرایند آموزشی، حذف بعضی دروس از برنامه درسی، استفاده از وسایل دورریز و زباله ها، کارآفرینی، نقش خانواده در آموزش درسی و ویژگی های محیط آموزشی را از جمله چالش های قابل طرح در فیلم های آموزشی معرفی کرد.
وبلاگ حسابی فرهنگی هنری سینما و تئاتر
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان