عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: حذف ارز ترجیحی نیازی به مصوبه مجلس ندارد

به گزارش وبلاگ حسابی، خبرگزاری خبرنگاران- عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دولت برای حذف ارز ترجیحی نیازی به مصوبه مجلس ندارد و هر زمان که بخواهد می تواند نسبت به ارز ترجیحی اقدام کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: حذف ارز ترجیحی نیازی به مصوبه مجلس ندارد

به گزارش خبرگزاری وبلاگ حسابی به نقل از خانه ملت، آقای محسن زنگنه در مصاحبه با وبلاگ حسابی با اشاره به اینکه برای حذف ارز ترجیحی دولت احتیاج به مصوبه مجلس ندارد، گفت: بر اساس جزء 3 بند ب تبصره 1 قانون بودجه 1400 دولت می تواند هر زمان بخواهد نسبت به ارز ترجیحی اقدام کند و این احتیاج به مصوبه مجلس ندارد. بر خلاف آنچه در رسانه ها از این لایحه به حذف ارز 4200 تومانی نام برده می گردد در حقیقت این لایحه ارز 4200 تومانی را به اندازه 4.6 میلیارد دلار افزایش می دهد.

نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی اضافه نمود: دولت می تواند با افزایش سقف ارز ترجیحی از 8 به 12.6 میلیارد دلار همه 7 قلم کالا شامل دارو، گندم، روغن و نهاده های دامی را به همین شیوه فعلی ادامه دهد یا ارز 4200 تومانی را برای بعضی از آن ها قطع کند.

زنگنه ادامه داد: در این لایحه دولت اجازه خواسته که بتواند 27 هزار میلیارد تومان از محل منابع حاصل از حذف احتمالی ارز 4200 تومانی را به خانوار ها یارانه نقدی اعطا کند که این نیز بر اساس ردیف شماره 71-53000 جدول شماره 9 از اختیارات دولت بوده و نهایت سقف آن ممکن است افزایش یاید.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس با بیان اینکه مجلس ضمن اینکه نسبت به شیوه فعلی ارز 4200 تومانی به سبب ایجاد رانت و عدم بهره مندی سفره مردم، معترض است، گفت: با این حال، حذف کامل ارز 4200 را برای نهاده های دامی در موقعیت فعلی بدون راه چاره های عملی جهت پشتیبانی از فراوری و جلوگیری از آثار تورمی آن، به صلاح نمی داند.

وی اضافه نمود: ما جلسات متعددی با دولت در مورد ارز 4200 تومانی داشته ایم، اما تا به امروز برنامه نهایی دولت در مورد شیوه مدیریت ارز 4200 تا انتها سال ارائه نشده است و امیدواریم دولت آثار اقدامات خود به درستی پیش بینی و تدبیر کند.

محسن زنگنه در انتها گفت: معتقدم به جای حذف ارز 4200 تومانی و اعطای یارانه نقدی به مردم تا سقف 100 هزار تومان، می توان آن را به یارانه نقدی تبدیل و به انتهای زنجیره فراوری پرداخت کرد تا بدین وسیله شاهد افزایش قیمت مواد پروتئینی و لبنیات در بازار مصرف نباشیم.

منبع: خبرگزاری آریا

به "عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: حذف ارز ترجیحی نیازی به مصوبه مجلس ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: حذف ارز ترجیحی نیازی به مصوبه مجلس ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید