شانه هایم پناه دردهای توست ، انجمنی برای حمایت از خانواده معلولان تکیه گاهی امن برای خانواده معلولان

به گزارش وبلاگ حسابی، آموزش والدین و حمایت از آن ها به مقدار ای اهمیت دارد که می تواند سرنوشت یک کودک معلول را از کنج و انزوای خانه ها به موفقیت و سربلندی بکشاند. اعضای انجمن آهسته گامان ایرانیان سال هاست از خانواده معلولان حمایت می نمایند.

شانه هایم پناه دردهای توست ، انجمنی برای حمایت از خانواده معلولان تکیه گاهی امن برای خانواده معلولان

وبلاگ حسابی- سمیرا باباجانپور: شناخت نوع معلولیت، توانایی ها و مطالبات هر معلول زمینه ساز موفقیت اوست. از طرفی ورود یک معلول به جمع خانواده، بهداشت روانی و سلامت آن را با خطر روبه رو می نماید. چه بسیار خانواده هایی که تنها به واسطه سختی و مسائل ناشی از نگه داری از کودک معلول از هم پاشیده شده اند. فریبا انصاری فرجاد مدیر کمیته آموزشی انجمن آهسته گامان ایرانیان می گوید: اعضایی را دورهم جمع نموده ایم که با افتخار از فرزند معلول خود حرف می زنند و برای پیدا کردن راه های موفقیت و هموار کردن این مسیر کوشش می نمایند. مسلماً هیچ پدر و مادری انتظار بچه معلول را ندارد. به خصوص مادران که صدمات زیادی را متحمل می شوند. والدین را از مرحله انکار، خشم و اضطراب و ناامیدی و درماندگی به پذیرش و سلامت روان سوق می دهیم. اعضای ما معتقدند حرف هایی را که اینجا زده می گردد با مادر و خواهر خود نمی توانند مطرح نمایند.

خواندنی های بیشتر را اینجا بخوانید

قدر این دورهمی را می دانیم

مادرانی که هر هفته در انجمن آهسته گامان دورهم جمع می شوند باور دارند که این دورهمی ها به آن ها اعتمادبه نفس می دهد. مهری سماعی یکی از مادران عضو انجمن می گوید: ما اگر باهم صحبت نکنیم با نگاه همدیگر را می فهمیم. سال ها بازخورد منفی از جامعه دیده ایم. نگرش جامعه هنوز اصلاح نشده است و کارهای زیادی روی زمین مانده که با راه اندازی این انجمن و آموزش خانواده می توانیم راه را هموار کنیم. این دورهمی ها برای سلامت ما و خانواده هایمان غنیمت است.

تکیه گاهی امن برای خانواده معلولان

حمایت و آموزش والدینی که بچه ها معلول دارند هدف اصلی این انجمن است. فرجاد در ادامه می گوید: درواقع اعضای تشکیل دهنده و مؤسس این انجمن و بعلاوه هیئت مدیره های آن باید والدین بچه های با احتیاجهای ویژه باشند. این شرط هم علت داشت چون تنها زمانی می توان مسائل این خانواده ها را درک کرد که خانواده خود درگیر باشد.

اعضای این انجمن شامل والدینی است که حدود سال 1377 به طور پراکنده در مدارس استثنایی فعال بودند. والدینی که همگی به یک نقطه مشترک رسیده بودند که سرنوشت فرزند معلولشان بعد از مدرسه چه می گردد؟

مدیر کمیته آموزش انجمن می گوید: البته آن موقع مدیران آموزش وپرورش استثنایی هم به این احتیاج پی برده بودند. به همین علت آن ها جلسه ای گذاشتند تا اولیایی که علاقه مند هستند در کنار هم قرار بگیرند. در حقیقت باور داشتیم نقش والدین در رشد و موفقیت بچه ها معلول بسیار اهمیت دارد. آن موقع حدود 8 نفر اعلام آمادگی کردند. بعد از 2 سال هر هفته در دفتر معاونت آموزشی آموزش وپرورش استثنایی جلسات مشاوره می گذاشتیم. سال 1380 به طور رسمی کار خودمان را آغاز کردیم و تا امروز هر کجا که خانواده ای به حمایت و آموزش ما احتیاج داشته باشد دریغ ننموده ایم. مراکز نگهداری از معلولان، مدارس استثنایی، مساجد و خانه های سلامت پایگاه های آموزشی ماست.

برای دختران آفتاب

اجرای طرح دختران آفتاب از جمله برنامه های موفقی است که انجمن آهسته گامان ایرانیان برای حمایت از معلولان انجام می دهد. بخشی از دغدغه والدینی که عضو انجمن هستند بچه ها دختر معلول پا به سن گذاشته ای است که متأسفانه بعد از خروج از مدارس استثنایی با مسائل زیادی روبه رو می شوند. انجمن آهسته گامان ایرانیان با اجرای طرح دختران آفتاب سعی دارد تا آن ها را با مهارت های مختلف هنری و آموزشی آشنا کند. کارهای هنری این دختران در قالب نمایشگاه های هنری در فرهنگسراها به نمایش گذاشته می گردد تا حس خوش کوشش و اعتمادبه نفس را برایشان به ارمغان بیاورد.

منبع: همشهری آنلاین

به "شانه هایم پناه دردهای توست ، انجمنی برای حمایت از خانواده معلولان تکیه گاهی امن برای خانواده معلولان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شانه هایم پناه دردهای توست ، انجمنی برای حمایت از خانواده معلولان تکیه گاهی امن برای خانواده معلولان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید