خودروی جانشین پراید ، هر آنچه باید در خصوص K112 بدانید

به گزارش وبلاگ حسابی، دو شرکت بزرگ سایپا و ایران خودرو K112 را به عنوان جانشین پراید معرفی کردند. K112 پس از تیبا به عنوان دومین جانشین برای پراید به بازار معرفی شده است و باید دید آیا می تواند جایگاه پراید به عنوان خودرویی مقرون به صرفه قیمت را پیدا کند یا مانند تیبا تنها چند سال می تواند این عنوان را یدک بکشد.

خودروی جانشین پراید ، هر آنچه باید در خصوص K112 بدانید

خط فراوری خودروی تیبا در خرداد ماه سال جاری به علت عدم رعایت استانداردهای اجباری متوقف شد با توقف خط فراوری پراید و تیبا تنوع سبد خودروهای مقرون به صرفه قیمت کاهش پیدا کرد و انتخاب های اقشار میانه برای خرید خودرو محدودتر شد. به همین علت وزارت صمت به فکر راه اندازی خط فراوری خودرویی مقرون به صرفه قیمت افتاد.

خودرویی که به علت مصرف پایین، مقرون به صرفهی لوازم یدکی و قیمت مناسب آن همواره مورد توجه گروه های کم عایدی بوده است. این خودرو توانست بسیاری از ایرانیان را صاحب ماشین کند. پراید بعلاوه سهم مهمی در حمل ونقل غیر رسمی شهرهای ایران دارد و همچنان به راحتی خرید و فروش می گردد. این خودرو از سال 1372در ایران فراوری شده است.

جانشین پراید، از نظر طراحی به روزتر شده و فضای داخلی آن با طراحی مدرن نسبت به پراید مجذوب نماینده تر است. به نظر می رسد این خودرو بتواند نظر قشر جوان را به خود جلب کند و مورد توجه بازار قرار بگیرد. در این خودرو برای صندلی ها نیز از روکش چرمی قرمز مشکی استفاده شده که باعث مجذوب نمایندهیت بیشتر در طراحی داخلی خودرو شده است.

نقطه تمایز مهم پراید با جانشین خود در طراحی گیربکس اتوماتیک برای K112 است. طبق اخبار رسیده این خودرو در دو نسخه گیربکس اتوماتیک و دستی به بازار عرضه خواهد شد.

معینات فنی جانشین پراید چیست؟

  • این خودرو قرار است به یک موتور 1 لیتری 3 سیلندر مجهز گردد که می تواند قدرتی برابر با 75 اسب بخار و گشتاور 100 نیوتن متر را عرضه کند. این موتور که به وسیله گروه صنعتی ایران خودرو فراوری شده، به ازای هر 100 کیلومتر مصرف سوخت کمتر از 5 لیتر را به همراه خواهد داشت.
  • اگر بخواهیم مقایسه کنیم، خودروی پراید 113 دارای 71 اسب بخار و 108 نیوتون گشتاور متر گشتاور است و به ازای هر صد کیلومتر حدود 6.5 لیتر بنزین مصرف می نماید. بنابراین قدرت این دو خودرو تقریبا با یکدیگر برابر است اما مقدار مصرف سوخت جانشین پایین تر از پراید است.
  • خودروی مشترک ایران خودرو و سایپا بر پایه رنو کوئید توسعه پیدا نموده و حتی می توان آن را نسخه ایرانیزه شده کوئید دانست. این خودرو قرار است در قالب یک خودروی هاچ بک جمع وجور شهری روانه بازار ایران گردد.
  • K112 دارای 3800 میلی متر طول، 1590 میلی متر عرض و 1490 میلی متر ارتفاع است.
  • K112 حتی از پراید 113هم جمع وجورتر است. هرچند این کوچک شدن حجم ممکن است به چشم نیاید، اما روی کاغذ جانشین پراید کم حجم تر شده است. طول پراید 3935 میلیمتر و عرض آن 1605 میلیمتر و ارتفاع این خودرو نیز 1455 میلیمتر است. بنابراین اگر این اعداد را مقایسه کنیم خواهیم دید که پراید کمی بزرگتر از جانشین خود است.

K112 کی به بازار می آید؟

هنوز در مورد قیمت و زمان دقیق عرضه K112 هیچ اطلاعاتی منتشر نشده است. اما قرار است این خودروها تا سال 1402 راهی بازار شوند. عبدالله توکلی لاریجانی، مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت درباره قیمت اولین خودروی مالی سایپا نیز گفته است:

قیمت این خودروی مالی بین 150 تا 250 میلیون تومان خواهد بود و قرار است معماری آن طوری طراحی گردد که زیر 200 میلیون تومان هزینه داشته باشد.

چنانچه این پروژه به وسیله وزارت صمت به ثمر بنشیند، دومین کوشش وزارت صمت برای عرضه خودروهای مقرون به صرفه قیمت به بازار است. آیین نامه واردات خودرو از کشورهای دیگر که در هفته های اخیر تدوین و ابلاغ شده است بر روی واردات خودروهای مقرون به صرفه قیمت متمرکز است.

با این شرایط اما معین نیست در صورتی که واردات خودروی مقرون به صرفه قیمت شروع گردد مردم نسبت به کدام خودروها اقبال بیشتری نشان خواهند داد؟ ترجیح می دهند خودروهای ساخت خارج از کشور سوار شوند یا ماشین مقرون به صرفه قیمت فراوری ایران خودرو و سایپا را انتخاب می نمایند؟

***

شما می توانید جدیدترین اخبار خودرو را در بلاگ وبلاگ حسابی مطالعه کنید.

شما می توانید جدیدترین اخبار خودرو را در بلاگ وبلاگ حسابی مطالعه کنید.

منبع: بلاگ دیوار

به "خودروی جانشین پراید ، هر آنچه باید در خصوص K112 بدانید" امتیاز دهید

1 کاربر به "خودروی جانشین پراید ، هر آنچه باید در خصوص K112 بدانید" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودروی جانشین پراید ، هر آنچه باید در خصوص K112 بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید