حاجی بابایی: نظام رتبه بندی معلمان سر سوزنی اجرا نشد ، به دنبال قاعده مند کردن قوانین دانشجومعلمان هستیم

به گزارش وبلاگ حسابی، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان آماده یاری به توسعه آموزش های مجازی در کشور هستند، از برنامه مجلس برای قاعده مند کردن قوانین دانشجومعلمان در بودجه 1400 اطلاع داد.

حاجی بابایی: نظام رتبه بندی معلمان سر سوزنی اجرا نشد ، به دنبال قاعده مند کردن قوانین دانشجومعلمان هستیم

به گزارش گروه سیاسی وبلاگ حسابی، حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و علی اللهیار ترکمن معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در برنامه به وقت ایران شبکه هفت سیما با موضوع بودجه وزارت آموزش و پرورش که با موضوع مهارت آموزی به معلمان و اختصاص این بودجه به آموزش های نوین حضور داشتند.

علی اللهیار ترکمن معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در مورد بودجه های مهارت آموزی مطرح نمود: رویکرد وزارت آموزش و پرورش براساس اسناد بالادستی و بویژه سند تحول بنیادین و همچنین مفاد قانون برنامه ششم توسعه و قانون شرح اهداف و وظایف آموزش و پرورش در دو حوزه مهارت آموزی را دنبال می کنیم.

وی اضافه نمود: حوزه اول مربوط به مهارت آموزی است و به معنای ارتقاء حرفه معلمان در حین خدمت است و حوزه دیگر به مهارت آموزی برای دانش آموزان مرتبط می شود. نظام آموزش فنی و حرفه ای در کشور، از دو بخش رسمی و غیررسمی تشکیل شده، که بخش رسمی متشکل از دو مقطع متوسطه و عالی و آموزش های غیر رسمی نیز توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای برای مهارت آموزی ارائه می شود.

اللهیار ترکمن با بیان اینکه در مورد مهارت آموزی معلمان برنامه های معینی وجود دارد، گفت: پیشاحتیاج بحث ورود به مهارت آموزی معلمان، پرداختن به انگیزه های درونی و خود انگیخته آنهاست.

وی به قانون رتبه بندی معلمان اشاره نمود و اضافه نمود: براساس یک نظام حرفه ای می بایست صلاحیت ها و شایستگی های معلمان را در سه بخش عمومی، حرفه ای و تخصصی تعریف کنیم و به آنالیز پیشاحتیاج آن ها بپردازیم و متناسب با آن برنامه ریزی نموده و معلمان را در ارتقاء جهت شغلی خود یاری کنیم. در این حوزه به دلیل اینکه با نیروی انسانی مرتبط هستیم، بی شک بخشی از آن به ایجاد انگیزه در معلم و انجام تکالیفی که می بایست برای آنان انجام داد، برمی شود.

اللهیار ترکمن اضافه نمود: برای ایجاد انگیزه متناسب با احتیاج فرهنگیان در مورد رتبه بندی حرفه ای از سال 94، با توجه به ظرفیت های قانون مدیریت و خدمات کشوری رتبه بندی برای فرهنگیان انجام شد که تصمیم گرفته شد تا لایحه ای تقدیم مجلس شود. خوشبختانه، لایحه رتبه بندی فرهنگیان، تدوین و به دولت ارسال شده است؛ که کمتر از 20 روز دیگر به مجلس شورای اسلامی ارائه می شود تا به قانون تبدیل شود.

وی در رابطه با آموزش های ضمن خدمت گفت: در حال حاضر، شناسنامه های آموزشی متناسب با هر رشته شغلی، طراحی شده و به سمت دوره های مجازی پیش رفته است. همچنین به استناد قانون ششم موظف هستیم، در دوره متوسطه دوم حداقل 50 درصد از دانش آموزان را به سمت آموزش های فنی و حرفه ای سوق دهیم که خوشبختانه نزدیک به 36 درصد در این زمینه پیروز بودیم.

اللهیار ترکمن با بیان اینکه موانع و مسائلی در این جهت وجود دارد، شرح داد: یکی از مسائل نگاه اجتماعی به این موضوع است و به سمت رشته های دانشگاه های، بسیار کنکور محور است، ولی در حوزه کارو دانش و فنی و حرفه ای روش های مانند برون سپاری کار و دانش، استفاده از ظرفیت کارخانه ها به کار گرفته شده است.

وی همچنین مطرح نمود: همیشه آرزوی من این است که ای کاش آموزشکده های فنی در آموزش و پرورش می ماند و با استفاده از ظرفیت های آن ها دانش آموزان دوره فنی و حرفه ای و کار و دانش بهتر راهنمایی می شد.

اللهیار ترکمن اضافه نمود: نظام آموزش مهارتی بر آن است که نیروی کار ماهر، تکنسین و نهایتا مهندس حرفه ای تربیت کند و نزدیک به یک میلیون دانش آموز در دوره متوسطه دوم، در حوزه های رسمی فنی و حرفه ای و کارودانش در حال تحصیل هستند که بودجه متناسب با آن دیده می شود. قسمتی از بودجه مربوط به بودجه عام است که مربوط به هزینه های پرسنلی و بالاسری می شود و دیگری بودجه مربوط به تجهیزات هنرستان ها می باشد.

وی افزود: مشکل اساسی ما در حوزه هنر های رسمی، فنی و حرفه ای و کارو دانش بحث تجهیزات هنرستان ها می باشد. برای توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی، می بایست آموزش و پرورش را با دانشگاه ها مساوی دانست. اگر بتوانیم در بودجه 1400 اعتبار مناسبی را نظر گرفت، قطعا سرانه تجهیزاتی خود را متناسب با احتیاج استاندارد کرد.

اللهیار ترکمن درباره رتبه بندی معلمان گفت: رتبه بندی مهارتی کردن معلم است، با این تفاوت که در لایحه ای که در دولت تنظیم شده است، درصدد طراحی نظامی منحصر به فرد برای معلمان هستیم.

وی در ادامه درباره بودجه آموزش های مجازی شرح داد: آموزش مجازی فرصت دوم آموزش های رسمی بوده است، و این موضوع با تاسیس سازمان آموزش از راه دور و گزینه های دیگر مطرح بوده است. ولی موانعی باعث شد تا به صورت کامل تحقق پیدا نکند. یکی از فرصت های که در کنار تهدیدات کرونا به جامعه بشری ارائه شد، آموزش های مجازی است که می بایست به شدت آن را دنبال کنیم و برنامه معینی نسبت به آن داشته باشیم.

اللهیار ترکمن درباره اقدامات آموزش و پرورش در این خصوص اشاره نمود و گفت: در لایحه 1400 اعتبارات معینی تحت عنوان ردیف معین، به دولت پیشنهاد شد که در این موضوع برای آموزش های مجازی، رسانه ای و استفاده از فضای اینترنتی ساز و مدرسه تلویزیونی کار های پیش بینی شود. علاوه بر اینکه بودجه های را که می توان در قالب اعتبارات معین در لایحه بودجه پیش بینی کرد به استناد قانون برنامه ششم هم می توان یک درصد از اعتبارات هزینه وزارت آموزش و پرورش را در قالب خرید خدمات از سازمان صدا و سیما استفاده کرد و این دو ابزار جزو اولویت های اصلی است و برنامه های معینی وزارت آموزش و پرورش در این زمینه در نظر گرفته است.

وی درباره کسورات دانشجو معلمان در دوره کرونا شرح داد: قوانین مربوط به دانشجو معلمان تحت قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش کشور است، در این قانون بندی وجود دارد که اشاره می نماید برای تامین هزینه های رفاهی و غذای دانشجویان در دوران تحصیل می بایست از حقوق آن ها کسر شود و در اختیار دانشگاه قرار بگیرد. زمانی که دانشگاه برقرار بود با مصوبه هیئت امنا، 45 درصد از اعتبار حقوق آن ها کسر شده و برای این منظور اختصاص پیدا می کرد. این موضوع در هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان در دست آنالیز است که 45 درصد از حقوق دانشجو معلمان کاهش پیدا کند.

اللهیار ترکمن اضافه نمود: در دوران کرونا نیز که عمده آموزش ها به صورت مجازی برگزار می شود، با مصوبه هیئت امنای دانشگاه، مبلغ کسر شده برای تامین و توسعه زیرساخت های مجازی در دانشگاه استفاده می شود که در راستای تامین رفاه دانشجویان است.

وی همچنین خاطرنشان شد: یکی از پدیده های که در آموزش و پرورش ما را رنج می دهد، و جلوی بسیاری از امور را می گیرد، این است که از قوانین عام تبعیت می نماید، قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش مربوط به سال 69 است و اصلاح و به روز نشده است و مطالعاتی در این خصوص شروع شده تا این قانون به روز شود و قطعا با به روز شدن آن، اتفاقات خوبی خواهد افتاد و اگر همکاری مجلس و دولت شکل بگیرد کمتر از یکسال می توان آن را عملی کرد.

اللهیار ترکمن افزود: بودجه آموزش و پرورش مانند سایر بودجه های دیگر، ترازوی از منابع و مصارف است، که می بایست میان این دو کفه تعادل ایجاد کرد. در بعد منابع، مشکل اینجاست که به بودجه عمومی دولت وصل هستیم و عدم کفایت در تامین منابع وجود دارد؛ و در بعد مصارف مسائلی از جمله بی ثباتی مدیریتی، سلیقه ای عمل کردن و عواملی دیگر از مسائل این بعد است.

در ادامه؛ حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اذعان داشت: در سند تحول بنیادین، نقشه راه مهارتی کردن دانش آموزان و بردن آن ها به سمت فنی و حرفه ای تحول عظیمی در هنرستان ها شکل گرفت.

وی اضافه نمود: در برنامه ششم پیش بینی شده است که باید میزان هنرجویان هنرستان به 50 درصد برسد، اگر جامعه به جایی برسد که هفتاد درصد دانش آموزان هنرستان را انتخاب نمایند، آن روز را باید جشن گرفت و بهترین روز نظام تعلیم و تربیت کشور خواهد بود.

حاجی بابایی در ادامه گفت: در سند تحول بنیادین، پیش بینی شده است که می بایست به هر دانش آموز، حداقل یک مهارت آموزش داده شود.

وی با بیان اینکه در بودجه سال 1400 بنا داریم تا قسمت عمده ای از افزایش های خود را به تجهیز هنرستان ها، مهارتی کردن دانش آموزان و کیفی کردن آموزش و پرورش اختصاص دهیم، درباره مهارت معلمان گفت: در این زمینه از دو معلمان شاغل و بازنشسته بهره بردیم، در برنامه ششم تصمیم گرفته شد تا معلمان بازنشسته از شرایط متناسبی برخوردار باشند و بر این باور هستم که یک معلم بازنشسته کمتر از یک معلم شاغل در جامعه تاثیرگذار نیست. به همین دلیل با یاری سازمان برنامه و بودجه پیروز شدیم سال جاری با هماهنگی میان دولت و مجلس، حدود 50 درصد از حقوق بازنشستگان را افزایش دهیم.

حاجی بابایی درخصوص نظام رتبه بندی معلمان گفت: نظام رتبه بندی معلمان، مهارتی کردن معلمان است. تا زمانیکه معلم مهارتی نباشد نمی توان دانش آموز مهارتی تعریف کرد و می بایست روز به روز تخصصی به این موضوع نگاه شود، در این خصوص برنامه مهارتی در نظام تعلیم و تربیت برای این موضوع وجود دارد که مانند دو روی سکه است و یک روی آن نظام رتبه بندی معلمان است و روی دیگر آن مهندسی نیروی انسانی است و تا به امروز به اندازه یک سر سوزن نظام رتبه بندی معلمان اجرا نشده است. نظام رتبه بندی معلمان بدان معناست که باید نظام معلمان را همانند اساتید دانشگاه جدا کرد و باید به شکلی حرکت کرد که معلم احساس کند صندلی هیئت علمی دارد.

وی درباره اقدامات مجلس در مورد بودجه مدرسه تلویزیونی شرح داد: قبل از شیوع ویروس کرونا نیز در سند تحول بنیادین، نقش تلویزیون و رسانه ملی را نقشی اساسی و کلیدی در این سند می دانستیم و بدون شک هم تلویزیون به عنوان رسالت اصلی خود می بایست نقش آفرینی کند و هم آموزش و پرورش و دولت می بایست به یاری صدا و سیما گام بردارند. در گذشته آموزش و پرورش و دولت اقبالی به صدا و سیما نشان می داد و صدا و سیما نیز کمتر به مباحث آموزشی می پرداخت. بی شک اقدامات صدا و سیما جای تقدیر دارد، می توان گفت که صدا و سیما مردانه وارد میدان شد و به یاری مردم شتافتند.

حاجی بابایی با بیان اینکه مجلس قطعا در این جهت یاری خواهد نمود، اضافه نمود: باید آموزش های مجازی را با آموزش های مدرسه ای را مکمل کلاس ها قرار داد و در شرایط عادی این فرایند ادامه خواهد داشت.

وی در رابطه با دانشجو معلمان نیز گفت: دانشجویان معلمین باید جزو صندوق رفاه دانشجویان قرار بگیرند، در گذشته برای دانشجو معلمان حقوقی در نظر نگرفته شده بود، ولی اکنون حداقل حقوق را دریافت می نمایند، لیکن 45 درصد آن برای غذا کسر می شود، که این مبلغ زیاد است، در بودجه سال جاری با هماهنگی میان دولت و مجلس و آموزش و پرورش باید اقدامی صورت بگیرد و آن را قاعده مند کرد.

حاجی بابایی مخالفت خود را با اینکه کسورات دانشجومعلمان به زیرساخت ها تعلق گیرد، گفت و گفت: این امر قانونی نیست و دانشگاه حق ندارد این کار را بکند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "حاجی بابایی: نظام رتبه بندی معلمان سر سوزنی اجرا نشد ، به دنبال قاعده مند کردن قوانین دانشجومعلمان هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حاجی بابایی: نظام رتبه بندی معلمان سر سوزنی اجرا نشد ، به دنبال قاعده مند کردن قوانین دانشجومعلمان هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید