توقف مرگ و میر بیش از 30 هزار پرنده مهاجر در میانکاله، چه کسی مقصر بود؟

به گزارش وبلاگ حسابی، مرگ و میر پرندگان مهاجر در میانکاله متوقف شد. بیش از 30 هزار پرنده سال جاری در این تالاب جان باختند. عده ای شکارچیان را مقصر این حادثه می دانستند اما مدیر کل محیط زیست مازندران این موضوع را رد.

توقف مرگ و میر بیش از 30 هزار پرنده مهاجر در میانکاله، چه کسی مقصر بود؟

به گزارش گروه وبلاگ حسابی از فارس، چند سالی است که پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله در بهمن ماه دچار مرگ و میر غیر عادی می شوند عده ای شکارچیان را مقصر این حادثه می داند اما مدیران این موضوع را رد و سم بوتولیسم را عامل این حادثه اعلام می نمایند.

هر ساله در فصل سرد سال تعداد زیادی پرنده مهاجر وارد پناهگاه حیات وحش میانکاله می شوند چراکه میانکاله کریدور ورودی پرندگان مهاجر به آسمان ایران است.

ادعای آلوده شدن محیط توسط شکارچیان سال گذشته نیز مطرح شد اما در نهایت با نمونه گیری های اجرا شده اعلام شد که سم بوتولیسم باعث این مرگ و میر شده است.

تلفات متوقف شد/علت همچنان بر اساس اعلام دامپزشکی سم بوتولیسم است

بیش از یک ماه مرگ و میر ادامه داشت اما مدیر کل محیط زیست استان مازندران اطلاع داد که مرگ و میر به اتمام رسیده و سال جاری بیش از 30 هزار پرنده مهاجر که غالبا از سیبری به میانکاله آمده بودند جان خود را از دست دادند.

ابراهیمی مدیر کل محیط زیست استان مازندران گفت: تلفات متوقف شده است و بر اساس اعلام سازمان دامپزشکی علت این حادثه سم بوتولیسم بوده است.

وی در پاسخ به این پرسش که عده ای تاکید دارند که آب توسط شکارچیان سمی شده است، گفت: ادعاهای متعددی سال گذشته هم مطرح شد اما به تایید سازمان دامپزشکی نرسید.

سندی برای ادعاها ارائه نشد/نمونه گیری صورت گرفت حتی تا روز آخر

مدیر کل محیط زیست استان مازندران ادامه داد: در بسیاری از موارد برای ادعاها سندی هم ارائه نشد. موضوعات متعدد آنالیز شد و در نهایت اعلام شد علت سم بوتولیسم است البته نمونه گیری های هم صورت گرفت و تا روزآخر هم ادامه داشت.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه تلفات به صفر رسیده است، گفت: سم بتولیسم به دلیل شرایط محیط ایجاد می گردد و تاکید می کنم همه موارد آنالیز شده است.

90 درصد پرندگان جان باخته از گونه چنگر بودند/ این پرنده از ساحل تغذیه می نماید

وی اضافه نمود:حدود 90 درصد پرندگان جان باخته از گونه چنگر بوده و بعد فلامینگو و چند درصد هم سایر گونه ها بوده اند.

مدیر کل محیط زیست استان مازندران در پاسخ به این پرسش که چرا چنگر ها بیشتر جان باخته اند، گفت: چون این پرنده از ساحل تغذیه می نماید.

وی به تلفات پرندگان در سال گذشته هم اشاره نمود و گفت: سال جاری هم این مورد را داشتیم و البته چند روز بیشتر از سال گذشته درگیر این حادثه بودیم .

مدیر کل محیط زیست استان مازندران تاکید نمود که چنگر و فلامینگو بیشتر از سیبری به میانکاله مهاجرت می نمایند.

موضوع شکارچیان در حادثه مرگ پرندگان منتفی است

وی در ادامه گفت: در همه جای جهان این اتفاق رخ می دهد و این تلفات غیرعادی وجود داردو فقط مختص ایران نیست.

وی تاکید نمود که موضوع شکارچیان در حادثه مرگ پرندگان منتفی است و آنالیز های میدانی هم در این باره اجرا شده است.

اولین بار نبود که هزاران پرنده مهاجر از جمله فلامینگو، چنگر معمولی و مرغابی به صورت گسترده در میانکاله تلف می شدند و سال قبل هم این حادثه رخ دادو بعضی تاکید دارند که شاید وبای پرندگان علت این حادثه بوده است.

وبای پرندگان متهم دیگر این حادثه

محمود قاسم پوری عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس و عضو کمیته مشورتی میانکاله در این باره گفته است: کار نمونه برداری و انجام آزمایش روی پرندگان تلف شده میانکاله با روش های کاملا استاندارد اجرا شده است و نتایج به دست آمده نشان دهنده وجود سم نوروتوکسین در بدن آن ها است.

وی در ادامه گفته بود: در آزمایشگاه از کبد، کلیه و بافت های پرندگان نمونه برداری و به بدن موش های آزمایشگاهی تزریق شد. نشانه هایی که پس از تزریق در بدن موش ها ظاهر شد کاملا بیانگر تاثیر سم نوروتوکسین بود. مشاهدات آزمایشگاهی ما مرگ و میر پرندگان به علت انتشار سم بوتولیسم در بدن آن ها را تایید کرد اما در کنار این کار پایش ها و مشاهدات مستقیمی را نیز در منطقه میانکاله داشتیم.

اگر وبا بود مرگ و میر در گرازها نیز باید مشاهده می شد

قاسم پوری توضیح داد: از آنجایی که این پرندگان دائم درحال جابه جایی و حرکت هستند چنانچه مبتلا به بیماری وبا بودند کل منطقه را آلوده و درگیر این بیماری می کردند. چنین موضوعی نشان می دهد که ما با یک آسیب در محدوده ای معین درگیر هستیم.

وی ادامه داد: گرازهایی که در منطقه وجود دارند گاهی از این پرندگان مهاجر تغذیه می نمایند و اگر این پرندگان مبتلا به وبا بودند، مرگ و میر در گرازها نیز باید مشاهده می شد.

وی توضیح داد: اگر پرنده ای دچار وبا گردد، سوء تغذیه می گیرد و بر اثر ضعف و سایر عوارض این بیماری از بین خواهد رفت این درحالیست که در تشریح چندین چنگر تلف شده میانکاله مشاهده شد که معده آن ها از مواد غذایی پر است البته معده بعضی از فلامینگوها خالی بود چراکه صبح زود برای تغذیه به منطقه آمده و بلافاصله تلف شده بودند.

عضو کمیته مشورتی میانکاله در ادامه گفت: درست است که فراوری این سم بیشتر در تابستان اتفاق می افتد اما به هیچ عنوان نمی توان گفت که این بیماری در زمستان مشاهده نمی گردد حتی در بسیاری از مقالات علمی بین المللی به بوتولیسم زمستانه اشاره شده است.

قاسم پوری در ادامه درباره علائم ظاهری پرندگان تلف شده در میانکاله گفت: سم نوروتوکسین، نوعی سم اعصاب و فلج نماینده است. پس از ورود این سم به بدن پرنده، او تعادل خود را از دست می دهد و قادر به ایستادن روی پا یا نگه داشتن سر خود نیست. به همین دلیل بلافاصله سر داخل آب فرو می رود. این علائم در پرندگان مرده دیده شده که نشانه ای تایید نماینده از سم نوروتوکسین است.

تصویب طرح هفت ساله نجات خلیج گرگان با پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست

البته بعضی فعالین محیط زیست هم تاکید دارند که علت این حادثه سم بوتولیسم بوده است. البته به نظر می رسد دولتی ها مصوباتی برای حفاظت از محیط زیست داشته اند تا جایی که اسحاق جهانگیری - معاون اول رئیس جمهوری از تصویب طرح هفت ساله نجات خلیج گرگان با پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست اطلاع داد و گفت: برای اجرای این طرح با موانعی روبه رو هستیم که کوشش می کنیم آن را رفع کنیم.

مدیر کل دامپزشکی استان مازندران: اگر نتیجه ای غیر از نتیجه اولیه سازمان باشد؛ اعلام می کنیم

اخباری در فضای مجازی مبنی بر اینکه شکارچیان آب را سمی نموده اند دست به دست می گردد اما سید حسین رضوانی مدیر کل دامپزشکی استان مازندران تاکید دارد که براساس آخرین آزمایش اعلام شده از سوی سازمان، بوتولیسم اعلام شده است و تا به امروز نتیجه دیگری اعلام نشده است.

وی ادامه داد: مطرح کردن اینکه شکارچیان انتشار سم را برعهده گرفته اند؛ در خصوص درستی و نادرستی آن اعلام نظری ندارم و اگر نتیجه ای غیر از نتیجه اولیه سازمان باشد؛ اعلام می کنیم.

بر اساس این گزارش، پرندگان مهاجر که غالبا از سیبری آمده بودند تا زمستان خود را در میانکاله بگذارنند به دلیل سم بتولیسم (به گفته دامپزشکی) جان خود را ازدست دادند. مرگ و میر بیش از 30 هزار پرنده مهاجر فعلا به اتمام رسیده اما بعضی دلیل این حادثه را موضوعات دیگر می دانند و مدیران تاکید دارند که تمام جوانب را آنالیز نموده و می نمایند.

منبع: جام جم آنلاین

به "توقف مرگ و میر بیش از 30 هزار پرنده مهاجر در میانکاله، چه کسی مقصر بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توقف مرگ و میر بیش از 30 هزار پرنده مهاجر در میانکاله، چه کسی مقصر بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید