برگزاری نخستین شب شعر و ادبیات مشترک میان ادیبان ایرانی و بلغار

به گزارش وبلاگ حسابی در این مراسم که با هدف معرفی هرچه بیشتر شعر و ادب ایرانی و استفاده از ظرفیت های تاریخی و فرهنگی ایران برای ارتباط تمدنی با اندیشمندان و شعرای بلغاری برگزار گردید، مسعود احمدی، رایزن فرهنگی ایران و نماینده بنیاد سعدی در بلغارستان، چهره های دانشگاهی، شعرای ایرانی و بلغار، رئیس انجمن خبرنگاران بلغارستان و جمعی از فارسی آموزان بلغارستانی حضور داشتند.

برگزاری نخستین شب شعر و ادبیات مشترک میان ادیبان ایرانی و بلغار

در ابتدای نشست، احمدی برگزاری این گونه برنامه ها را فرصتی برای گفت وگوی نزدیک فرهنگ و ملت ها با یکدیگر دانست و مطرح نمود: در دنیای امروز نقش فرهیختگان و ادیبان برای روشنگری و بازگویی حقایق پنهان، بسیار مهم است. اگرچه مردم در نقاط متفاوت دنیا خداوند را به نام های متعدد مانند برهما، ویشنو و شیوا در هند، اوزیریس و ایزیس در مصر باستان، اهورا مزدا در ایران باستان و یهوه و مسیحا در یهود و مسیحیت صدا می زنند اما باوجود تعدد نام ها، همه در پی یک وجود متعال و ذات قادری هستند که رحمان و رحیم است و او همان الله است که حقیقت فطرت انسان وابسته به اوست.

رایزن فرهنگی کشورمان ضمن قرائت کامل غزل معروف عشق سوزان است بسم الله الرحمن الرحیم از مهدی دنیادار، شاعر معاصر ایرانی، آن را تفسیر کرد.

احمدی اظهار امیدواری کرد که برگزاری نشست شب های شعر و ادبیات مشترک میان دو ملت بلغار و ایران که هویت و تاریخی مشترک دارند، زمینه ای برای برپایی برنامه های کلان بین دو کشور باشد.

در ادامه مراسم، الکساندرا کومانوا، استاد آموزشگاه علوم بلغار در حوزه فلسفه و دین مطرح نمود: تاریخ تمدن دنیا مدیون ایرانیان است و حتی افلاطون و سقراط و ارسطو که استوانه های فکری و فلسفی دنیا بشریت محسوب می شوند نیز مدیون فکر و فرهنگ و فلسفه ایرانی هستند و به صورت مستقیم یا غیرمستقیم نزد استادان ایرانی دانش آموخته اند. نشانه ها و آثار تمدنی به جای مانده از دوران ایران باستان به خوبی نشان دهنده اهمیت میراث ایرانی در شکل گیری تمدن بشری و پیشرفت دنیا بشریت است. بعد از اسلام نیز این جهش و ارشدیت علمی ایران همچنان ادامه دارد و فیلسوفان و عرفایی مانند سهروردی و ابن سینا و خوارزمی و به ویژه ملاصدرا توانسته اند مفاهیم جدیدی را به دنیا بیاورند که حرکت علم و فکری دنیا را تغییر داده است.

استاد آموزشگاه علوم بلغارستان افزود: امروز ایران مفاخر و استادان بزرگی همانند پروفسور ابراهیمی دینانی که از چهره های شاخص فلسفه اسلامی است را دارد که دنیا فلسفه، مشتاق شنیدن صدا و دانستن علمشان است.

در سرانجام مراسم، هاجر فیوضی، استاد بازنشسته دانشگاه صوفیه، ایران را مهد فرهنگ دنیا معرفی کرد و گفت: بلغار ها هموطنان دور افتاده از وطن کهن در طی قرون هستند که هویت و ریشه های واحدی دارند.

تقدیر از مقام نخستین استاد زبان فارسی بلغارستان

در این نشست، رایزن فرهنگی کشورمان با اهدای لوح یادبود به خسرو سیار، فرزند جمشید سیار از خدمات علمی و فرهنگی این استاد برجسته زبان فارسی تقدیر کرد. مرحوم جمشید سیار، نخستین استاد زبان فارسی دانشگاه صوفیه بود که بخش زبان فارسی را در دهه 1960 میلادی در این دانشگاه افتتاح کرد.

در ادامه این مراسم شعرای ایرانی و بلغار بعضی اشعار و متون ادبی خود را برای حاضران قرائت کردند و نیز آوازهایی از استادان موسیقی سنتی ایران با مضمون اشعار حکیم ابولقاسم فردوسی پخش شد که با استقبال حاضران روبرو شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "برگزاری نخستین شب شعر و ادبیات مشترک میان ادیبان ایرانی و بلغار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری نخستین شب شعر و ادبیات مشترک میان ادیبان ایرانی و بلغار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید