باید فرهنگ متناسب مهارت و تحصیل در جامعه تبیین گردد

به گزارش وبلاگ حسابی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان در این نشست گفت: مواردی و مسائلی که در جامعه کارگری و کارفرمایی وجود دارد به منزله مسائل استان نیست بلکه این ها مسائلی است که در سطح ملی وجود دارد.

باید فرهنگ متناسب مهارت و تحصیل در جامعه تبیین گردد

علی اصغر آدینه ای ادامه داد: دغدغه اشتغال، امروز کلیدواژه نامزدهای ریاست جمهوری است، چرا نتوانسته ایم فرهنگ متناسب مهارت و تحصیل را در جامعه تبیین کنیم.

رئیس اتاق سمنان توضیح داد: تحصیلات نباید نماد پشت میزنشینی باشد، ضرورت دارد فرهنگ توسط متولیان امر در جامعه ساری و جاری گردد.

او ادامه داد: ردیف های شغلی همانند نگهبانی، خدمات و..... احتیاجمند آموزش های مرتبط است متأسفانه در ایران خلأ آموزش در این رده شغلی بسیار زیاد است.

علی اصغر آدینه ای ادامه داد: تفاوت قیمت های اجاره بها در شهرهای مختلف استان متفاوت است این عوامل باعث می گردد که مضیقه نیروی کار ماهر در سطح جامعه بروز و ظهور کند.

رئیس اتاق خطاب به مدیرکل تعاون، رفاه، کار و امور اجتماعی گفت: هزینه های مازاد باعث شده که حقوق کارگران کفاف خرجی ماهیانه را ندهد.

حمید علوی، عضو هیات رئیسه اتاق سمنان نیز در این نشست گفت: مشکل اشتغال فقط مختص به استان سمنان نیست بلکه این مشکل مبتلابه کل کشور است، اگر نیروی انسانی کارگران افغانی در بخش ساختمان نباشد باید بگوییم صنعت ساختمان در ایران کاملاً تعطیل می گردد.

او ادامه داد: اگر مشکل اشتغال را ریشه یابی کنیم متوجه می شویم در ایران کمبود نیروی انسانی متخصص نداریم، در حال حاضر ما در کشور مشکل فرهنگی و تربیت نیروی کار داریم، عواملی مانند تشکیل دانشگاه های متعدد و فارغ التحصیلانی فاقد کارایی و مهارت باعث شده که خلأ نیروی کار در کارخانجات این روزها به عنوان یک احتیاج مبرم مطرح گردد، در حال حاضر در دانشگاه ها سیستمی به عنوان رضایتمندی نیروی فارغ التحصیل نداریم.

عضو هیات رئیسه اتاق سمنان ادامه داد: اقشار مختلف جامعه دارای تحصیلات عالیه هستند ولی نمی توانند از مدارک کارشناسی خود به درستی استفاده کنند، جامعه هدف نتوانسته است با توجه به تحصیلات تخصصی خود حداقل مهارت لازم مورداحتیاج را کسب کند.

او معتقد است: خدمات سازمان کار و تأمین اجتماعی متناسب و متوازن نیست تا آنجا که سازمان های متولی مانند تأمین اجتماعی تفاوت و تمایزی بین کارگری که حداقل سهم بیمه و کارگری که حداکثر سهم بیمه را پرداخت می کند قائل نیست سازمان تأمین اجتماعی از پرداخت های کارفرما به کارگر (همانند پرداخت اضافه کارها و دیگر موارد) استفاده بهینه و لازم را می برند ولی در مقابل هیچ خدمات متناسبی ارائه نمی دهد.

عضو هیات رئیسه اتاق سمنان ادامه داد: نظام پرداخت ما نظام روز مزدی است و نه نظام کارمزدی قوانین به نفع کارگر و کارفرما نیست، نقص قوانین و دستورالعمل ها باعث می گردد که ذینفعان اعتماد مطلوبی به قانون کار و تأمین اجتماعی نداشته باشند.

حمید علوی ادامه داد: بسیاری از مسائل نظام کار مسائل قانونی دارد ضرورت دارد قوانین کار با قوانین کار بین المللی همسان سازی گردد.

عبدالحمید دربانیان، عضو هیات رئیسه اتاق سمنان نیز در این نشست گفت: رابطه صنعت و دانشگاه در سطح تفاهم نامه باقی مانده است ضرورت دارد این تفاهم نامه در سطح دبیرستان ها و هنرستان ها منعقد گردد چون بسیار از تقاضاهای کار در سطح تکنسین تعریف می گردد.

او ادامه داد: یکی دیگر از عوامل کمبود نیروی کار اجاره بها بسیار بالا قیمت مسکن است، کارگر توان پرداخت این اجاره قیمت ها را ندارد، لذا ترجیح می دهد انتخاب های دیگر را تجربه کند.

او معتقد است: دولت باید تسهیلات مسکن را به کارفرمایان واگذار کند تا بنا به ضرورت به شرط اشتغال و مسکن مناسب، کارگران با تأمین آتیه مناسب به کار مشغول شوند.

عضو هیات رئیسه اتاق سمنان ادامه داد: هزینه بیمه تأمین اجتماعی برای کارگران در ایران بسیار بالا است بیش از 70 درصد حق بیمه توسط کارفرما پرداخت می گردد از طرفی هیچ عدالتی در پرداخت عیدی و پاداش کارمندان دولت و کارگران بخش خصوصی در قانون وجود ندارد.

غنیان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در نشست اعضای هیات رئیسه اتاق سمنان گفت: سیاست گذاری اشتغال مدیون کوشش بخش خصوصی است داده های آمار اشتغال نشان می دهد بخش خصوصی استان سمنان در جذب نیروی کار بسیار فعال بوده است.

او ادامه داد: تنها بخش خصوصی طی این سالیان توانسته استخدام منابع انسانی انبوه داشته باشد، اگر شرایط پیش رو ناشی از تحریم های مالی و کرونا را در نظر بگیریم، بخش خصوصی استان با همه مسائل توانسته حفظ اشتغال متناسب داشته باشد.

او توضیح داد: تعادل جویندگان کار و فرصت های شغلی در استان سمنان همیشه متوازن بوده است از طرفی دیگر 40 درصد اشتغال استان توسط مهاجرین تکمیل ظرفیت می گردد.

مدیرکل تعاون، رفاه کار و امور اجتماعی توضیح داد: عواملی مانند پائین بودن دستمزد باعث شده که احتیاجهای اشتغال برای نیروی کار با صورت مسئله های جدید همانند کارهای کاذب روبرو گردد.

او ادامه داد: سطح تحصیلات در جامعه افزایش یافته ولی متأسفانه نتوانسته ایم سطح کار را بالا بیاوریم علت آن تمرکز تحصیل فرزندانمان در دانشگاه ها بوده است، ضرورت داشت به جای دانشگاه ها توجه خود را به سمت هنرستان ها و مدارس فنی معطوف می کردیم تا مهارت در رده های سنی پائین ارتقا می یافت.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "باید فرهنگ متناسب مهارت و تحصیل در جامعه تبیین گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید فرهنگ متناسب مهارت و تحصیل در جامعه تبیین گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید