افزایش ریسک زوال عقل با مصرف همزمان چند قلم دارو

به گزارش وبلاگ حسابی، استفاده همزمان از دارو های تجویزی متعدد، با افزایش خطر عوارض جانبی و تداخل بین دارو های مختلف همراه است.

افزایش ریسک زوال عقل با مصرف همزمان چند قلم دارو

مطالعات نشان می دهد که مصرف همزمان چندین داروی تجویزی با افزایش خطر زوال عقل همراه است.

نتایج نشان دهنده گامی به سوی درک نقش الگو های تجویز در ایجاد زوال عقل و بهینه سازی مصرف دارو برای کاهش خطر تداخلات دارویی است.

اما الگو های استفاده از دارو در افراد مسن قبل از تشخیص زوال عقل به خوبی تعیین نشده است.

مطالعه اخیر از الگوریتم های یادگیری ماشینی برای تعیین کردن تغییرات در الگو های مصرف دارو و بیماری های مزمن همزمان در طول دوره 20 ساله قبل از تشخیص زوال عقل استفاده کرد.

شانگ مینگ ژو، نویسنده این مطالعه از دانشگاه پلیموث در بریتانیا، گفت: با توجه به افزایش موارد زوال عقل در سطح بین المللی، احتیاج به درک چگونگی تکامل الگو های مصرف چند دارویی قبل و بعد از تشخیص زوال عقل برای ایجاد یک برنامه درمانی ایمن برای هر بیمار مهم است.

وی در ادامه اضافه نمود: هدف ما در این مطالعه یاری به پزشکان برای یافتن راه هایی برای تجویز چندین داروی زوال عقل به صورت ایمن و بدون کاهش اثربخشی آن ها بود.

با افزایش سن، بعضی افراد ممکن است مبتلا به چندین مشکل سلامت شوند. وجود چندین بیماری مزمن با افزایش مصرف همزمان دارو های تجویزی متعدد همراه است.

بعلاوه ممکن است ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی دارو ها را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای کاهش خطر بروز بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی عروقی در آینده یا جلوگیری از پیشرفت آن ها تجویز نمایند.

با افزایش تعداد دارو های پیشگیرانه ای که به طور همزمان استفاده می شوند، فواید حاصل از استفاده از هر دارو اغلب کاهش می یابد.

افزایش تعداد دارو ها بعلاوه می تواند خطر عوارض جانبی و تداخل بین دارو های مختلف را افزایش دهد. علاوه بر این، مصرف چند دارویی با افزایش خطر تداخلات دارویی و بیماری همراه است، به طوری که دارو های مورد استفاده برای درمان یک بیماری می توانند علائم بیماری دیگر را بدتر نمایند.

زوال عقل یک بیماری عصبی است که با کاهش تدریجی و پیشرونده در عملکرد شناختی تعیین می گردد.

علاوه بر نقص در تفکر، حافظه، قضاوت و زبان، افراد مبتلا به زوال عقل ممکن است علائم رفتاری و روانی مانند افسردگی، بیقراری و اضطراب را نیز نشان دهند. بنابراین، افراد مبتلا به زوال عقل اغلب دارو های متعددی برای مدیریت این علائم مصرف می نمایند.

علاوه بر این، استفاده از یک یا چند داروی آنتی کولینرژیک که برای درمان بیماری هایی مانند بیماری های قلبی عروقی، اختلالات تنفسی و مثانه بیش فعال استفاده می شوند، با افزایش خطر ابتلاء به اختلالات شناختی و زوال عقل همراه است.

بنابراین، تعیین کردن الگو های مصرف دارو قبل از تشخیص زوال عقل برای درک بهتر نقش این الگو ها در ایجاد زوال عقل و کاهش خطر تداخلات دارویی لازم است.

منبع: مدیکال نیوز

وبلاگ حسابی علمی پزشکی بهداشت و درمان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "افزایش ریسک زوال عقل با مصرف همزمان چند قلم دارو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش ریسک زوال عقل با مصرف همزمان چند قلم دارو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید