اختلاف هزینه سرانه غذایی مدارس شبانه روزی با بودجه تخصیص داده شده

به گزارش وبلاگ حسابی، معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش خاطرنشان کرد که در بودجه سال 1401، میانگین حداقل 650.000 ریال بابت سه وعده غذا در مدارس شبانه روزی پیش بینی شده بود، اما بر اساس اعتبارات ابلاغی امسال، سه وعده تنها 300.000 ریال دیده شده است.

اختلاف هزینه سرانه غذایی مدارس شبانه روزی با بودجه تخصیص داده شده

سرمایه گذاری در آموزش به ویژه توجه به مدرسه جهت ارائه خدمات آموزشی و پرورشی با کیفیت برای آحاد جامعه می تواند به مثابه راهبردی مهم درکاهش پایدار و عالمانه نابرابری های اقتصادی و اجتماعی عمل نموده و مجرای موثر اعمال سیاست های کاهش سه جنبه اصلی فقر (فقر آموزشی، فقر سلامت و فقر درآمدی) باشد.

معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش اظهار داشت که این وفاق بر چند پایه استقرار دارد:

سرمایه گذاری دولت در بهبود کمی و کیفی آموزش در مدارس دولتی که بیشترین تاثیر را در رشد برابر توانایی های بچه ها و نیز توانمند سازی بچه ها خانوار های محروم برای رهایی از تله فقر خواهد داشت

ارائه خدمات آموزشی و پرورشی با کیفیت برای همه جمعیت لازم التعلیم درمقایسه با سایر سیاست های فقرزدایی کمترین امکان بروز سوء استفاده اقتصادی را دارد.

نتایج مطالعات نظری و تجربی نشان می دهد که به ازای هر ریال هزینه کرد دولت در بهبود کیفیت آموزش خانوار های محروم، تاثیر بلند مدت حاصله در فقرزدایی بیش از هر ریال هزینه کرد دولت در سایر برنامه های فقر زدایی داشته است.

ایجاد پتانسیل پیشرفت بچه ها در خانواده های محروم می تواند منشاء ثروت آفرینی و تحرک مطلوب اجتماعی شود به ویژه آن که این سرمایه گذاری در دوره ابتدایی نتایج موثرتری به همراه خواهد داشت.

بر اساس همین اصول است که اعتبارات ردیف طرح جامع حمایت و ارتقاء پوشش تحصیلی منطقه ها محروم به منظور توسعه عدالت آموزشی، جذب بازماندگان از تحصیل و حمایت از دانش آموزان محروم منطقه ها روستایی و حاشیه شهر های بزرگ، عشایری در قالب حمایت های تغذیه مدارس شبانه روزی، ایاب و ذهاب مدارس روستایی در منطقه ها محروم و ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی در بودجه سالانه آموزش و پرورش لحاظ می شود.

توجه به تخصیص حداکثری اعتبارات این ردیف در کاهش ضریب محرومیت و افزایش ضریب توسعه عدالت آموزشی تأمین هزینه های ضروری مدارس از یک سو و اهمیت اعتبارات ردیف مورد اشاره به منظور توسعه عدالت آموزشی و حمایت از دانش آموزان محروم منطقه ها روستایی و حاشیه شهر های بزرگ، عشایری از سوی دیگر لزوم توجه به تخصیص متناسب و به هنگام اعتبارات این ردیف را به امری بسیارضروری مبدل می سازد.

مقدار اعتبار مورد احتیاج جهت ردیف یاد شده در لایحه بودجه سال1401 مبلغ (50.414.292) میلیون ریال پیش بینی شد تا امکان تامین غذای حدود 230.000 دانش آموز مدارس شبانه روزی طی هفت ماه و نیم از سال تحصیلی و هزینه های نگهداری خوابگاه ها و حامل های انرژی، و تردد و ایاب و ذهاب بیش از 720.000 نفر دانش آموز منطقه ها روستایی و عشایری و 70269 دانش آموز با احتیاج های ویژه (استثنایی) پوشش داده شود.

در حالی که اعتبار ابلاغی سال 1401 در ردیف ادغامی تحت عنوان ردیف یاری سرانه دانش آموزی و طرح جامع حمایت و ارتقاء پوشش تحصیلی جمعا به مبلغ (31.154.088) میلیون ریال بوده که مبلغ (10.926.774) میلیون ریال آن بابت سرانه دانش آموزی و مبلغ (20.227.314) میلیون ریال جهت فعالیت های محرومیت زدایی در قالب طرح جامع حمایت و ارتقاء پوشش تحصیلی درنظر گرفته شده که فاصله فاحش میان احتیاج واقعی و اعتبارات را نشان می دهد.

گفتنی است بطور میانگین 4 درصد اعتبارات طرح جامع حمایت و ارتقاء تحصیلی به منظور تامین هزینه ایاب و ذهاب بچه ها استثنایی با احتیاج ویژه، 32 درصد جهت ایاب و ذهاب دانش آموزان روستایی و منطقه ها محروم، 64 درصد بابت تغذیه مدارس شبانه روزی و عشایری هزینه می شود.

بدیهی است لزوم توجه دولت به احتیاج های واقعی این بخش از جامعه دانش آموزی در بخش اعتبارات دستگاه تعلیم و تربیت امری اجتناب ناپذیر است. به ویژه آنکه کوشش جهت رعایت الگوی تغذیه سالم و نقش آن در کاهش هزینه های درمان در سال های بعد از کودکی و نوجوانی از جمله ملاحظات جدی این دستگاه بوده است.

علیرغم رعایت صلاح و صرفه و پیش بینی میانگین حداقل 650.000 ریال بابت سه وعده غذا در مدارس شبانه روزی در لایحه بودجه سال 1401، اما بر اساس اعتبارات ابلاغی امسال، سهم سرانه دانش آموزی جهت تغذیه سه وعده تنها 300.000 ریال دیده شده است و این در حالیست که با توجه به تورم اقتصادی موجود و افزایش سرسام آور قیمت ها؛ حداقل هزینه سرانه غذایی شبانه روزی ها مبلغ (1.400.000) ریال برآورد می شود.

یادآور می شود علاوه بر اعتبارابلاغی؛ از محل اعتبارات تبصره 14 قانون بودجه سال 1401 جمعاً مبلغ (17.500.000) میلیون ریال بابت: 1- شیر و تغذیه مدارس (11.500.000 میلیون ریال) 2- تغذیه و خوراک مدارس شبانه روزی (2.375.000 میلیون ریال) 3- ایاب و ذهاب دانش آموزان (633.000 میلیون ریال) پیش بینی شده است که در مرحله دریافت تخصیص می باشد.

بدیهی است ایجاد وفاق در بهبود شرایط مدارس محروم راستا روشنی در ایجاد فرصت های یادگیری پیش روی دولت خدمتگزار نمایان خواهد ساخت.

وبلاگ حسابی علمی پزشکی آموزش و پرورش

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "اختلاف هزینه سرانه غذایی مدارس شبانه روزی با بودجه تخصیص داده شده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلاف هزینه سرانه غذایی مدارس شبانه روزی با بودجه تخصیص داده شده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید