احتمال سمی بودن گوشت لاک پشت ها پوزه عقابی

به گزارش وبلاگ حسابی، پژوهشگران حیات وحش از شرایط نامطلوب حفاظت از گونه های ارزشمند تنوع زیستی به ویژه لاک پشت ها به عنوان در معرض خطر انقراض ترین گونه های خزندگان گفتند و همگی بر تخریب زیستگاه به عنوان اصلی ترین عامل نابودی حیات وحش اذعان داشتند.

احتمال سمی بودن گوشت لاک پشت ها پوزه عقابی

به گزارش رکنا، لاک پشت ها یکی از مهمترین و ارزشمندترین گونه های خزندگان در دنیا هستند که از قدیمی ترین ساکنان کره زمین محسوب می شوند. لاک پشت های ایران سه نوع هستند: لاک پشت های دریایی، لاک پشت های نیمه آبزی و لاک پشت های خاکی. در ایران لاک پشت پوزه عقابی ، سبز، چرمی، سرخ، ریدلی زیتونی، امیز اوربیکیولاریس، خزری، فراتی، مهمیزدار و روسی زندگی می نمایند اما از بین آنها لاک پشت های دریایی از گونه های شاخص سلامت زیست بوم های دریایی می باشد و از اهمیت ویژه ای در چرخه های غذایی دریایی برخوردار هستند.

یکی از گونه های مهم لاک پشت ها در ایران لاک پشت پوزه عقابی در سواحل جنوبی کشور است که در سالهای اخیر شرایط حفاظتی آن به اذعان مقامات محیط زیست کشور در شرایط نامطلوبی واقع شده است.

در این باره پویا برطرفت پی، کارشناس محیط زیست در مصاحبه با خبرنگار محیط زیست رکنا با اشاره به اینکه برای حفاظت از هر گونه ای در طبیعت باید در ابتدا اطلاعات دقیق یا نزدیک به واقعیت از آن گونه داشته باشیم، توضیح داد: به علت اینکه لاک پشتهای منقاردار مهاجر هستند تعیین اینکه تا چه حد در معرض خطر هستند مشکل است.

وی افزود: ما اطلاعات کمی در خصوص لاک پشت های پوزه عقابی در دست داریم و این مساله محافظت از آنها مشکل تر نموده است

این کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه در سال های گذشته حدود 25 کیلومتر از سواحل جنوبی قشم برای حفاظت از این گونه مورد حفاظت نهاده شد، تاکید نمود: این اقدام با همکاری اداره کل میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم و با مشاوره دفتر تسهیلات محیط زیست دنیای برای حفظ زیستگاه این گونه انجا گرفت اما اقدام کافی محسوب نمی گردد.

برطرفت پی اعلام کرد: علاوه برحصارکشی ساحل، اهالی منطقه نیز در شب و روز از محل تخم گذاری لاک پشتها محافظت می نمایند و همکاری برای حفاظت از این گونه در بین اهالی بومی جهت جلوگیری از انقراض لاک پشت پوزه عقابی بسیار خوب است.

وی دلایل انقراض این گونه را بسته به شرایط و محیط متفاوت دانست و گفت: کوتاهی عرض ساحل، تخریب زیستگاه، آلودگی دریا، حجم زیاد زباله در سواحل تخم گذاری، تصادف و برخورد با قایق ها و در بعضی از موارد برداشت مستقیم و استفاده بومیان از تخم ها از جمله عواملی است که می تواند لاک پشت پوزه عقابی را در ورطه انقراض قرار دهد.

این کارشناس محیط زیست و حیات وحش افزود: این احتمال وجود دارد که گوشت لاک پشت های پوزه عقابی سمی باشد زیرا در بسیاری از موارد آنها اقدام به خوردن گزنده تباران سمی می نمایند و از این حیث استفاده از گوشت آنها به هیچ عنوان اقدام ایمنی برای تغذیه انسان ها نیست.

سال 1400 حدود 350 لاک پشت منقار عقابی علامت گذاری شد

این در حالیست که مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان بوشهر مدتی پیش از شروع پایش این لاک پشت های پوزه عقابی با مشارکت کارشناسان این سازمان اطلاع داد و گفت: سال 1400 حدود 350 لاک پشت منقار عقابی علامت گذاری شد که پیش بینی می گردد امسال همین تعداد پایش گردد.

مرادزاده با بیان اینکه تک گذاری لاک پشت منقار عقابی در استان بوشهر نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است، افزود: در امسال با توجه به افزایش اقدامات پایشی و حفاظتی رکورد تخم گذاری و تعداد لانه های لاک پشت ها شکسته شده به گونه ای که در پارک ملی دریایی نایبند که بیشترین تعداد لانه های لاک پشت ثبت شده در سال های گذشته 22 لانه بود و امسال به 30 لانه افزایش یافته که نشان از تأثیر اقدامات صورت گرفته در راستای برطرف تهدیدات و افزایش امنیت آن منطقه برای تخم گذاری لاک پشت ها بوده است.

در خلیج فارس 5 گونه مهم لاک پشت های دریایی زیست می نمایند

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود: در خلیج فارس 5 گونه مهم لاک پشت های دریایی زیست می نمایند که دو گونه آن شامل منقار عقابی و سبز در معرض خطر انقراض قرار دارند.

به گزارش رکنا، بیرون آمدن بچه لاک پشت ها از تخم در سواحل و زیستگاه ها تا یک ماه دیگر شروع خواهد شد و اوج آن در مرداد ماه و فصل تابستان است که بچه لاک پشت ها پس از اینکه از تخم ها بیرون می آیند راهی دریا می شوند.

لاک پشت های خشکی زی نقش کلیدی در زیست بوم های کویری دارند

بعلاوه در این خصوص ندا رنجبر، پژوهشگر حیات وحش در مصاحبه با خبرنگار محیط زیست رکنا، با اشاره به اینکه اثر خالص لاک پشت ها در گیاهان کاملاً مثبت است، گفت: لاک پشت های خشکی زی به عنوان مهندسین اکولوژیکی، نقشی کلیدی به خصوص در زیست بوم های شنماینده کویری بر عهده دارند و حضور لاک پشت ها با حضور هرچه بیشتر گیاهان جوان به جمعیت های گیاهی مرتبط است.

وی افزود: اهمیت حفاظتی، نقش اکولوژیک و تفاوت های قابل ملاحظه ژنتیکی، ریختی و زیستگاهی گونه لاک پشت خشکی زی مهمیزدار سبب شده است تا این گونه، در سال های اخیر مورد مطالعات وسیع قرار بگیرد و این در حالی است که مطالعات تنوع ژنتیکی این گونه در بیشتر قسمت های شرقی پراکندگی جغرافیایی آن و مخصوصاً قسمت مرکزی ایران کمتر شناخته شده است.

این پژوهشگر حیات وحش تاکید نمود: هنوز شرایط رده بندی این گونه در بیشتر منطقه ها مرکزی کشور تعیین نیست و به همین علت، این گونه در طبقه آسیب پذیر نهاده شده و یکی از اولویت های مطالعاتی سازمان حفاظت از محیط زیست کشور نیز هست.

رنجبر بیان داشت: به طور کلی لاک پشت های خشکی زی به سه علت مهم از جمله ایجاد مکان مناسب برای رشد گیاهان با شخم زدن زمین و در معرض هوا قرار دادن خاک، کاهش پوشش های چوبی و علفی که سبب افزایش ظرفیت فتوسنتزی برای گیاهچه ها و گیاهان جوان می گردد و تسهیل جوانه زنی و پراکندگی بذر به سبب عبور از سیستم گوارشی، بسیار برای پوشش گیاهی اطراف خود مهم هستند.

وی توضیح داد: لاک پشت های خشکی زی با شناسایی بیش از 300 گونه تهدید شده در خطر انقراض در سطح دنیا بیشتر از سایر خزندگان در معرض خطر انقراض در رده بندی دنیای قرار دارند که آنالیز های اخیر محققان در این زمینه نشان داده است که خانواده لاک پشت های خشکی زی به طور معنی داری بیش از حد تهدید شده اند.

نورانی شدن روستاهای نزدیک ساحل بلای جان بچه لاک پشت ها

این پژوهشگر حیات وحش با اشاره به اینکه در سال های اخیر مطالعات ارزیابی زیستگاه گونه لاک پشت مهمیزدار بیشتر مورد توجه نهاده شده است، ادامه داد: بر این اساس تعیین شد که یکی از مهمترین عوامل محدود نماینده لاک پشت مهمیزدار در منطقه ها خشک وجود پناهگاه های حرارتی است و چون لاک پشت ها حیوانات کند حرکتی محسوب می شوند نسبت به کم آبی و گرمای بیش از حد طی جابه جایی در زیستگاه های کویری حساس هستند.

به گزارش رکنا، بیشترین آمار مرگ و میر در لاک پشت ها مربوط به تخم ها و دوره نوزادی است و نورانی شدن روستاهای نزدیک ساحل از عواملی است که بچه لاک پشت ها را فریب می دهد و ما باید مانند دیگر کشورها در جزایر و سواحل با کشیدن پرده های مخصوص از انتشار نور برای انحراف مسیر لاک پشتها استفاده کنیم.

منبع: فرارو

به "احتمال سمی بودن گوشت لاک پشت ها پوزه عقابی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال سمی بودن گوشت لاک پشت ها پوزه عقابی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید