فروپاشی سریع افغانستان، بخشی از شکست آمریکاست

به گزارش وبلاگ حسابی، نشریه واشنگتن پست در گزارشی گفت فروپاشی سریع افغانستان، بخشی از شکست طولانی مدت، اما آرام آمریکا به شمار میرود.

فروپاشی سریع افغانستان، بخشی از شکست آمریکاست

به گزارش وبلاگ حسابی، نشریه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی به پیشروی های سریع طالبان و سقوط شهر های این کشور به دست این گروه پرداخت اعلام نمود فروپاشی سریع افغانستان، بخشی از شکست آشکار آمریکا در این کشور از چند دهه پیش به تعداد می رود.

این نشریه اعلام نمود: دولت های پی در پی آمریکا از جمله جورج دبلیو بوش، باراک اوباما و دونالد ترامپ این واقعیت را که آمریکا جنگ را باخته است، پنهان می کردند و سران کاخ سفید و ارتش کوشش می کردند اشتباهات را مدفون سازند.

نویسنده این مقاله در ادامه می افزاید: فروپاشی سریع افغانستان شاید برای بسیاری از ناظران اکنون ناگهانی به نظر برسد؛ چرا که نیرو های طالبان بیشتر منطقه ها افغانستان را در این ماه های گرم تابستانی درنوردیدند و این گروه با از میان رفتن مقاومت دولتی، بر مراکز منطقه ای از شمال و غرب کشور مسلط شدند؛ به طوری که سربازان ارتش دولتی افغانستان بدون مقاومت تسلیم می شوند و یا از پایگاه هایشان فرار می نمایند.

در ادامه این گزارش آمده است: طبق برآورد های دستگاه های اطلاعاتی آمریکا، فروپاشی سریع نیرو های امنیتی افغانستان که به معنی تسلط احتمالی طالبان بر کابل است، ممکن است 3 ماه به طول بیانجامد و چه بسا مممکن است فقط ظرف چند هفته طول بکشد این در حالی است که پیروزی حملات طالبان با عقب نشینی آخرین گروه های آمریکایی و نیرو های ناتو از این کشور همزمان شده است. کاخ سفید در ابتدا زمان عقب نشینی را همزمان با بیستمین سالگرد حادثه 11 سپتامبر اعلام نموده بود.

واشنگتن پست در ادامه گزارش خود آورده است: با پیشروی طالبان، بایدن به شیوه ای ناسازگار به مسأله افغانستان پرداخته است؛ به طوری که در ابتدا احتمال اینکه طالبان پیشروی داشته باشند را به تمسخر گرفت و ابراز امیدواری کرد که راه حلی سیاسی میان طرف های درگیر در افغانستان به وقوع بپیوندد و منتقدانی را که می گفتند آمریکا احتیاج است تا تهدیدی بازدارنده را علیه طالبان حفظ کند، به چالش می کشید.

بر پایه این گزارش، در ظرف چند هفته گذشته، کاخ سفید از تصمیم خود مبنی بر خاتمه بخشیدن به حضور نیرو های امریکایی دفاع کرد؛ هدفی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا هم در پی آن بود و بسیاری از آمریکایی ها به اسم گامی ضروری از آن حمایت نموده بودند. بایدن به وبلاگ حسابی در کاخ سفید گفت: ما بیش از یک تریلیون دلار در طول 20 سال هزینه کردیم و بیش از 300 هزار سرباز افغانستانی را آموزش دادیم و آن ها را به تجهیزات روز مجهز کردیم.

واشنگتن پست سپس می افزاید: احتمال می رود تعداد اندک نیرو های خارجی که در این کشور به جای مانده اند، نتوانند کار چندانی را برای جلوگیری از پیشروی های کنونی طالبان داشته باشند و صرف نظر از عقب نشینی اعلام شده (نیرو های آمریکایی)، حضور نظامی آمریکا برای بایدن، دلیلی برای از بین رفتن صبر وی بوده است.

به عقیده نگارنده گزارش واشنگتن پست، دولت های یپاپی آمریکا متوجه شده بودند شکست طالبان به راحتی امکان پذیر نیست؛ اما این واقعیت را پنهان می کردند؛ همچنانکه اسناد دولتی آمریکا فاش نموده بود دولت افغانستان که مورد حمایت آمریکا بود، دولتی ضعیف و پر از فساد بوده است؛ اما دولت های آمریکا معتقد بودند ایجاد ابهام بدون راهبردی منسجم بهتر از اعتراف به شکست است.

در ادامه این گزارش آمده است: نقطه عطف این مسأله در خاتمه سال 2005 رخ داد؛ زمانی که واشنگتن دریافت همه چیز نشانگر رویکردی اشتباه است؛ اما دولت بوش هشدار های داخلی را سرکوب کرد و در پی جنگ رفت. بعد از گذشت نزدیک به یک دهه، در خاتمه سال 2014 اوباما کوشش کرد تا خاتمه مأموریت نظامی آمریکا در افغانستان را اعلام کند. او گفت: طولانی ترین جنگ تاریخ آمریکا به نتیجه ای مسئولانه نزدیک می گردد. اما بسیاری از مقامات آمریکایی گفتند خاتمهی را مشاهده نمی نمایند و آنچه گفته شده، تنها توهم است.

پس از آن ترامپ آمد که با صدایی بلند خواستار خاتمه درگیری های نظامی آمریکا بود که در خارج از این کشور هزینه ساز شده است؛ اما او هم اجازه تشدید حملات و بمباران های هوایی را داد که طبق یکی از پژوهش های انجام شده، به افزایش خسارت ها در صفوف نظامیان افغانستان به اندازه 330 درصد منجر شد.

منبع: وبلاگ حسابی جوان

منبع: جام جم آنلاین

به "فروپاشی سریع افغانستان، بخشی از شکست آمریکاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فروپاشی سریع افغانستان، بخشی از شکست آمریکاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید