سهم دستگاه های اجرایی در توسعه وسایل نقلیه برقی

به گزارش وبلاگ حسابی، دکتر شهریار زینی در تبادل نظر با خبرنگاران با اشاره به گلوگاه های راه اندازی ایستگاه های شارژ خودرو و موتور برقی در کشور گفت: شرکت هایی که توانایی راه اندازی چنین ایستگاه هایی دارند تمام تجهیزات آن را می توانند تهیه نمایند؛ با توجه به اینکه هنوز کسب و کار در این حوزه شکل نگرفته دشواری های زیادی وجود دارد زیرا ما هنوز خودرو و موتوربرقی به تعداد بالا در کشور نداریم.

سهم دستگاه های اجرایی در توسعه وسایل نقلیه برقی

وی گفت: استانی که محلی را برای این ایستگاه ها معین می نماید باید تجهیزات ایمنی و امنی را فراهم سازد که اینها احتیاج به هزینه بالایی دارد و این از چالش های راه اندازی ایستگاه های شارژ خودروهای برقی در کشور محسوب می شوند.

وی گفت: ما درصدد هستیم که این زیرساخت ها با همکاری وزارتخانه های مختلف فراهم گردد اگر این اتفاق نظر وجود داشته باشد می توان تخمین زد که سال جاری و سال آینده بستر راه اندازی ایستگاه های شارژ به خوبی شکل می گیرد.

مدیر طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: البته که گلوگاه های اساسی برای راه اندازی ایستگاه های شارژ خودروهای برقی و توسعه وسایل نقلیه برقی وجود دارد و آن هم عدم وجود کریدور قانونی و اجرایی در این مسیر است.

وی گفت: در این راستا باید وزارت نیرو تعرفه گذاری دقیقی کند؛ بعلاوه ضروری است این وزارتخانه تعرفه دقیقی برای برق اختصاص داده شده به این ایستگاه معین کند.

زینی با بیان اینکه خلاء قانونی در این زمینه وجود دارد، گفت: این خلاءهای قانونی هنوز وجوددارد و باید رفع گردد.

مدیر طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با اشاره به دیگر مشکل زیرساختی راه اندازی ایستگاه های شارژ گفت: هنوز استاندارد معینی برای ایجاد ایستگاه ها نداریم و سازمان ملی استاندارد اعلام نموده استاندارد ایستگاهای خودروهای برقی مربوط به ما نیست؛ بدان معناست که استانداردهای مربوط به این موضوع اجباری نیست و اختیاری است.

وی ادامه داد: ضروری است که متولی معینی برای معین استانداردهای مبحث خودروهای برقی معین گردد تا نظارت درستی به روند اجرا و توسعه آنها در کشور وجود داشته باشد.

زینی اضافه نمود: اگر این زیرساختها فراهم باشد امکان وجود 200 شرکت در زمینه ارائه خدمات مربوط به ایستگاه های شارژی وجود دارد تا بر اساس استانداردهای خاص تأیید صلاحیت شوند و مجوزهای لازم را بر اساس استانداردها بدست بیاورند.

مدیر طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: ما هر چقدر هم به شرکت های دانش بنیان اعتماد داشته باشیم و نهاد ثالث برای نظارت وجود نداشته باشد نمی توانیم کار را به درستی انجام دهیم و شاید یک خطای کوچک جبران ناپذیری در این میان اتفاق بیافتد.

وی با تاکید بر اینکه از این رو وزارت نیرو می تواند نقش قوی تری در این میان ایفا نماید، گفت: بعلاوه وزارت صمت می تواند سیاستگذاری های درستی در این زمینه تدوین کند و از سوی دیگر وزارت کشور الزام به خرید و استفاده از وسائط نقلیه برقی را در دستور کار خود قرار دهد.

زینی اضافه نمود: این یک زنجیره ای است که ضروری است به درستی شکل بگیرد تا شاهد استفاده هر چه بیشتر از خودروهای برقی در کشور باشیم و موانع توسعه استفاده از این خودروها در کشور برداشته گردد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "سهم دستگاه های اجرایی در توسعه وسایل نقلیه برقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم دستگاه های اجرایی در توسعه وسایل نقلیه برقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید