بعضی حرف زدن بلد نیستند؛ حرف نزدن هم بلد نیستند ، آلودگی هوا و مبارزه با آن سیاسی نیست ، اقداماتی که دولت های پیشین باید انجام می دادند اما...
به گزارش وبلاگ حسابی، حسن بیادی در پاسخ به انتقادهای برخی اصلاح طلبان از مدیریت شهری فعلی در زمینه آلودگی هوا می گوید: متاسفانه برخی از منتقدان کنونی اگرچه حرف زدن بلد نیستند وجالب اینجاست که حرف نزدن هم بلد نیستند. خداوند هدایتشان فرماید.
وبلاگ حسابی آنلاین- فتانه احدی: آلودگی هوا سالهاست مردم مرکز را درگیر نموده است و هربار هم بیش از آنکه به طور اصولی مورد آنالیز قرار گیرد و اقدام جدی برای مقابله با آن صورت گیرد سیاسی می گردد و موضوعی برای جدل فعالان جناحی. در این میان سال جاری اما اصلاح طلبانی که خود سال ها متولی دولت و مدیریت شهری مرکز بوده اند هم لب به انتقادهایی گگردده اند که در نوع خود عجیب است و جز برخوردی سیاسی با این موضع نمی توان برای آن دلیلی یافت. چرا که در زمان مسئولیت خود، نهایتا از راهکار هایی چون انتظار برای وزیدن باد سخن می گفتند.
حسن بیادی دبیرکل جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی و عضو و نایب رئیس دوره دوم و سوم شورای شهر تهران مبارزه آلودگی هوا و کوشش برای کاهش آن را یک معضل بین المللی می داند و می گوید: مساله پیچیده آلودگی هوا شهرهای بزرگ بیش از یک میلیون جمعیت که بر اثر عوامل گوناگون که به شکل کنونی درآمده است، نیازمند عواملی کارشناسی و موثر از عواملی است که باعث انتشار آلودگی هوا در سطح این شهرها می گردد.
او ادامه می دهد: شهرهای بزرگ و ابر شهری همانند تهران دارای منابع و عوامل آلوده نماینده زیادی هستند. چرا که این شهرها وسایل نقلیه زیادی را در خود تحمل می نمایند که با افزایش دی اکسیدکربن، مونوکسیدکربن، اکسیدهای نیتروژن، گرد و غبار و غیره سلامتی مردم و جامعه را به خطر می اندازند. و این آلایندگی ها به وسیله سوخت های فسیلی، کارخانه ها و نیروگاه ها، استفاده از کودهای شیمیایی مضر در کشاورزی های غیر علمی، آلودگی بی رویه تاسیسات خانگی، موتورسیکلت و خودروهای غیر استاندارد ایجاد می گردد.
این عضو سابق شورای شهر با اشاره به راه های مقابله با کاهش آلودگی می گوید: حال برای مقابله وکاهش آلودگی هوا، با روش های متداولی نظیر افزایش استفاده از حمل و نقل عمومی، الزام کارخانه ها به رعایت استانداردهای آلایندگی، روش های حفاظت فردی و اجتماعی در برابر آلودگی هوا مانند استفاده از ماسک در فضای باز و تغذیه مناسب می توان تقریبا آلاینده های موجود در شهرها را کاهش داد.
بیادی می افزاید: از سویی باید دید این همه عوامل آلایندگی، مبارزه و راهکار مناسب برای کاهش آلودگی هوا را چه کسی باید مدیریت کند؟ آیا فقط مدیریت شهری مسئول همه این معضلات است یا اینکه برای کاهش آلودگی هوا به یک مدیریت یکپارچه نیازمندیم و هزینه های آن را باید دولت مردان و مدیریت های اجرایی کشور پرداخت نمایند؟ یا اینکه هرجا گیرکردیم مردم و یا نمایندگان آنان را مسئول بدانیم.
اصلاح طلبان برای حل مشکل آلودگی هوا چه نسخه هایی پیچیدند ؟ | از پیشنهاد کم کردن بخاری به وسیله مردم تا انتظار کشیدن برای وزش باد !
قانون هوای پاک را پشت درهای بسته نوشتند | خودروساز ها، دولت و وزارت نفت باید جوابگو باشند
نهادهای مسئولی که هیچ پاسخی به مردم نمی دهند
او ادامه می دهد: در این چند دوره اخیر به ویژه در شورای دوم و سوم و چهارم مدیریت شهر هرچه در توان داشت با استفاده از طرح های گوناگون ارائه و بعضا هزینه های زیادی را در جهت برطرف و کاهش ترافیک انجام داد. حداقل چند وزارتخانه نیرو، صمت،کشاورزی، نفت، کشور، بهداشت، آموزش عالی و سازمان هایی همانند هواشناسی، محیط زیست، هدایت و رانندگی در این زمینه مسئولیت های خطیری دارند و در این زمینه بودجه دریافت می نمایند ولی هیچگونه پاسخی را به مردم ارائه نمی نمایند.
عضو و نایب رئیس دوره دوم و سوم شورای شهر تهران درباره تجهیز کردن شهر برای کاهش آلودگی اینگونه می گوید: برای جلوگیری از کاهش آلودگی باید هرنوع تجهیزات لازم را برای هدایت و رانندگی خریداری کرد. باید استفاده از خطوط مترو و انواع مختلف وسائط حمل و نقل عمومی مانند اتوبوسهای شهری و خطوط BRT را راه اندازی کرد. باید فضای سبز شهری و اطراف تهران را به شکل قابل توجهی توسعه داد.
او می افزاید: در شهری که هرسال بیش از 300هزار خودرو دارد، ولی حداکثر 10هزار خودروی فرسوده خارج می گردد، نمی گردد انتظار داشت که سازمان های دیگر در خصوص کارهای مثبتی که در این زمینه انجام داده اند، اظهار نظر نمایند.
واکنش به انتقادهای برخی اصلاح طلبان
بیادی در پاسخ به انتقادهای برخی اصلاح طلبان هم می گوید: دوستان منتقد باید بدانند که مقوله آلودگی هوا و مبارزه با آن سیاسی نیست و دارای معاهده های بین المللی است که همه کشورها ملزم به رعایت قوانین آن هستند.
او می افزاید: شورای دوم و سوم بر این اساس طرحی را به سازمان محیط زیست به دولت های وقت ارائه کردند. از جمله مرحوم دکتر عباس شیبانی بسیار بر این طرح اصرار داشت که هرکس خودرو خریداری می نماید باید یک خودروی فرسوده را خارج و تبدیل به بازیافت کند. یا اینکه برای خودروهای گوناگون سن مشخص گردد. برای مثال قرار بود که دولت متعهد گردد که تاکسی ها و وانت ها را هر 5 سال نوسازی و به مالکان خودروها تسهیلات ارائه کند که متاسفانه هیچکدام از دولت های وقت هیچ تصمیم مفیدی را در این زمینه نگرفتند.
بیادی در خاتمه می گوید: من شهادت می دهم در شورای سوم تمام دوستان اصولگرا و اصلاح طلب در این زمینه متفق القول بودند و هیچ اختلافی در زمینه کاهش آلودگی هوا نداشتند. متاسفانه برخی از منتقدان کنونی اگرچه حرف زدن بلد نیستند ، جالب اینجاست که حرف نزدن هم بلد نیستند خداوند هدایتشان فرماید.
منبع: همشهری آنلاین