رونمایی از رقیب ایرانی تسلا ، ویژگی های روبات خودروی خودران چیست؟

به گزارش وبلاگ حسابی، در روز نخست نمایشگاه الکامپ 26 از یک روبات خودروی خودران با حضور وزیر ارتباطات رونمایی شد که به وسیله تیمی از دانشگاه شهید بهشتی ساخته شده است.

رونمایی از رقیب ایرانی تسلا ، ویژگی های روبات خودروی خودران چیست؟

این نمونه پایلوت می تواند گام اول و نویدبخش فراوری خودروهای خودران تلقی گردد. درواقع، علاوه بر سخت افزارها و نرم افزارهایی که برای فراوری یک خودروی خودران ضروری است، احتیاجمندی های دیگری هم وجود دارد. یکی از این احتیاجمندی ها تهیه یک نقشه دقیق و باکیفیت (high-precision map) از خیابان ها و جاده های کشور برای به حرکت درآمدن خودروهای خودران است. ظاهرا هنوز چنین نقشه ای که احتیاج یک خودروی خودران را برآورده کند تهیه نشده، اما مدیر پروژه خودروهای هوشمند همراه اول اظهار امیدواری می نماید که تیم های دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان بتوانند تمام احتیاجهای فراوری یک خودروی خودران را در کشور، برآورده نمایند.

تناسب ابعاد

محمد خدایی، مدیر پروژه خودروهای هوشمند همراه اول در گفت وگو با وبلاگ حسابی، روبات خودروی خودرانی که در الکامپ رونمایی شد را به میزان یک دهم ابعاد واقعی می داند. خدایی در خصوص ابعاد این روبات می گوید: ابعاد این روبات متناسب با ابعاد تابلوهای جاده ای است که قرار است این خودرو تشخیص دهد. به عبارت دیگر، در مرحله پایلوت، تابلوهای جاده ای هم که از طریق این روبات حس می گردد، یک دهم ابعاد واقعی است.

مکان یابی مستقل

مدیر پروژه خودروهای هوشمند همراه اول با اشاره به مکان یابی مستقل این روبات به عنوان یک ویژگی بسیار مهم می گوید: این روبات به جایی متصل نیست و هیچ یک از ابزارهای ارتباطی مانند بلوتوث، وای فای و سیم کارت را ندارد. درواقع، وقتی خودرو روشن می گردد، همه پردازش ها به صورتedge essing یا local انجام می گردد. به گفته مدیر پروژه خودروهای هوشمند همراه اول، این ویژگی در همه خودروهای خودران دیده می گردد و علت آن هم این است که یک خودروی خودران برای عملکرد صحیح احتیاجمند پردازش به صورت لوکال و روی پردازشگرهای داخل ماشین است. خدایی با تأکید بر اینکه ویژگی مکان یابی حتی از جی پی اس هم مستقل است شرح می دهد که براساس مسیر حرکت، خودرو می تواند تشخیص دهد که نسبت به نقطه آغاز حرکت، اکنون در چه نقطه ای است. این در حالی است که مسیری را که طی نموده می تواند ترسیم کند و با اتصال به کامپیوتر می توان از آن گزارش گرفت تا متوجه شد که چه مسیری را طی نموده است.

قابلیت ها

مدیر پروژه خودروهای هوشمند همراه اول، حرکت بین خطوط، تشخیص چراغ ها و 50علامت راهنمایی و رانندگی با دقت بالای 99درصد و واکنش مناسب به آنها، تشخیص موانع ثابت و متحرک و توقف اتوماتیک درصورت لزوم، حرکت با سرعت متناسب با ترافیک خیابان، پارک اتوماتیک درصورت مشاهده تابلو پارکینگ و تشخیص پارک دوبله را از قابلیت های این روبات اعلام می نماید. به گفته خدایی به عنوان مثال، اگر این روبات تابلوی پارکینگ را ببیند و جای پارک وجود نداشته باشد، این اتفاق را تشخیص می دهد و پارک نمی نماید و به مسیر خود ادامه می دهد.

پروژه در حال توسعه

مدیر پروژه خودروهای هوشمند همراه اول طراحی این پروژه را از اهداف همراه اول برای ورود به حوزه هوشمندسازی می داند و می گوید:یک تیم قوی از دانشگاه شهید بهشتی اجرای پروژه را به عهده داشته اند و در سال های بعد، این پروژه توسعه می یابد. خدایی با اشاره به حمایت، راهنمایی و راهبری پروژه از طریق مرکز تحقیق و توسعه همراه اول می گوید: در فازهای بعدی این پروژه، یک فرایند تکاملی تعریف می کنیم و در پی این فرایند تکاملی، هم دقت و تعداد سرویس های هوشمند را افزایش می دهیم و هم ابعاد آن را به ابعاد واقعی نزدیک می کنیم.

احتیاج به نقشه دقیق

مدیر پروژه خودروهای هوشمند همراه اول می گوید: فاز بعدی این است که خودرویی که از کارخانه های داخلی بیرون می آید، بردهای سخت افزاری پردازشگر به آن اضافه شده باشد. با این حال، خدایی تکمیل این پروژه را احتیاجمند مواردی ازجمله وجود نقشه دقیق و با کیفیت از جاده ها می داند. او با اشاره به اینکه اگر یک خودروی خودران تسلا وارد ایران گردد، فعلا قابل استفاده نیست، می گوید: بخشی از تکنولوژی خودروی خودران جدا از سخت افزار و نرم افزاری است که روی خودرو نصب شده است. به گفته خدایی، نقشه دقیق و با کیفیت(high-precision map) از جاده های ایران وجود ندارد. به همین علت است که تسلا فروش خودروهای خود را به تعداد معدودی از شهرها محدود نموده است؛ بنابراین در فرایند توسعه این محصول باید شرکت های توانمند و تیم های دانشجویی یاری نمایند.

گزارش: عمادالدین قاسمی پناه

منبع: همشهری آنلاین

به "رونمایی از رقیب ایرانی تسلا ، ویژگی های روبات خودروی خودران چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از رقیب ایرانی تسلا ، ویژگی های روبات خودروی خودران چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید