خبرنگاران سایت موزه تل آجری فارس برای مقصدگردشگری آماده می گردد

به گزارش وبلاگ حسابی، شیراز- خبرنگاران- پایگاه میراث جهانی تخت جمشید اظهار داشت: سایت موزه تل آجری در حوزه این پایگاه جهانی به منظور بهره برداری از آن در صنعت گردشگری،آماده بهره برداری می گردد.

خبرنگاران سایت موزه تل آجری فارس برای مقصدگردشگری آماده می گردد

مطلب دریافتی وبلاگ حسابی حاکی است در بازدید معاون وزیر و رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور که با حضور مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و سرپرست ایرانی کاوش های باستان شناسی تل آجری همراه بود، از دهمین فصل از کاوش های این محوطه و آنالیز مراحل ایجاد بازدیدی تخصصی صورت پذیرفت.

بهروز عمرانی معاون وزیر و رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور در حاشیه این بازدید در رابطه با ویژگی های منحصر به فرد مجموعه تاریخی فرهنگی تل آجری، گفت: موضوع تل آجری و دروازه کشف شده در آن، یک مهر برجسته بر شکل گیری شهر پارسه در شروع دوران تاریخی هخامنشیان است که به تخت جمشید به عنوان یک مجموعه تاریخی فرهنگی منحصر به فرد در عهد باستان، اهمیت و ارتباط می دهد.

وی با اشاره به ضرورت معرفی هنر ایرانی، در شکل گیری بناهای تاریخی به ویژه آثار شاخص شهر پارسه، بیان داشت: بازدید از تخت جمشید می تواند از تل آجری شروع گردد تا فرهنگ ایرانی بهتر معرفی و نمایش گذاشته گردد.

عمرانی گفت: مسیری که از این محوطه تاریخی فرهنگی تا تخت جمشید طی می گردد، این امکان را به گردشگران و پژوهشگران می دهد که هنر هخامنشیان را از زاویه ای دیگر ببینند و تخت جمشید را با تل آجری که قبل از آن ساخته شده، در پیوند فرهنگی مشترک بشناسند؛ در واقع ما بهتر می توانیم این آثار که هنر ایرانی را به نمایش می گذارد، بهتر به مخاطبان خاص و عام بشناسانیم.

معاون وزیر و رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور با بیان اینکه تل آجری به عنوان یک هنر هخامنشی از جهات مختلف قابل آنالیز است، اضافه نمود:براساس پژوهش های انجام شده، پیشینه نقوش آجرهای لعابدار این دروازه برگرفته از نقوش دروازه ایشتار در بابل بوده که با ساخت آن در تل آجری، پیشینه این فرهنگ کهن و بومی سازی آن را در تخت جمشید یادآوری می نماید.

این مقام وزارت میراث فرهنگی و گردشگری بیان نمود: تمام اقدامات در حال اجرا در این مجموعه تاریخی فرهنگی که قرار است به سایت موزه تبدیل و به بهره برداری برسد باید به صورت کارشناسی و تخصصی با کوشش بیشتری پیگیری گردد تا در آینده ای نزدیک شاهد تبدیل این محوطه منحصر به فرد به یک مقصد گردشگری پایدار باشیم.

در ادامه این بازدید، حمید فدایی، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با تاکید بر ظرفیت های موجود در منظر فرهنگی تخت جمشید و شهر پارسه، گفتد: ظرفیت های فرهنگی دشت مرودشت به ویژه شهر پارسه خود میراثی است در دل میراث جهانی تخت جمشید که باید به درستی مورد شناسایی و حفاظت قرار گیرد؛ موضوعی که توسط مردمان دوره باستان با تعامل سازنده شان با محیط، مورد بهره برداری قرار گرفته و در مولفه های گوناگونی از جمله مسائل فنی با نگاهی هنرمندانه و معمارانه به عنوان ظرفیتی ارزشمند در خلق تمدن، نقش آفرین بوده اند.

فدایی با اشاره به کشفیات جدید باستان شناسان ایرانی و ایتالیایی در محوطه تاریخی فرهنگی تل آجری در نزدیکی تخت جمشید، اضافه نمود: در خصوص شهر پارسه به عنوان پایتخت هخامنشیان، سوالات بیشماری مطرح است که برای دست یافتن به جواب آن ها نه در تخت جمشید بلکه در حریم و منظر آن نیز توجه کرد؛ به دلیل همین سوالات است که رویکرد باستان شناسی و حفاظت ما در طول یک دهه گذشته به سوی پهنه دشت به عنوان بخشی از منظر طبیعی و تاریخی تخت جمشید معطوف شده است و پروژه کاوش و حفاظت در محوطه تاریخی فرهنگی تل آجری بخشی از این رویکرد جدید است.

علیرضا عسکری چاوردی، سرپرست ایرانی این پروژه بین المللی باستان شناسی، گفت: در این کاوش مشترک ایرانی ایتالیایی، باستان شناسان پیروز شدند اثبات نمایند که احتمالا کوروش فرمان ساخت دروازه پردیس پارسه را صادر نموده است و این دروازه باشکوه در دوره فرزندش کمبوجیه به بهره برداری رسیده است.

وی ادامه داد: دروازه مکشوفه در محوطه تل آجری واقع در سه کیلومتری شمال غرب تختگاه تخت جمشید قرار گرفته است.

این باستان شناس و عضو هئیت علمی دانشگاه شیراز در رابطه با ویژگی های دیگر این محدوده در حال کاوش، بیان نمودند: این دروازه از مواد و مصالح خشت و آجر بنا شده است و سرتاسر نمای داخلی و بیرونی آن مزین به آجرهای رنگین بوده است بخش پایین و ازاره دیوارها مزیّن به گل های لوتوس، بدنه و نمای دیوارها مزیّن به انواع تزیینات لعابدار و رنگین از حیوانات اسطوره ای نمادها و سمبل های اعتقادی ایران باستان، هخامنشی، عیلام و بین النهرین بوده است.

عسکری چاوردی اضافه نمود: مهم تر اینکه در اتاق مرکزی کتیبه هایی به خط و نگارش بابلی و ایلامی وجود داشته است که در زمان بهره برداری از سایت موزه تاریخی فرهنگی تل آجری این یافته های ارزشمند به مخاطبان و گردشگران ارائه خواهد شد.

هیات باستان شناسی مشترک ایرانی ایتالیایی به سرپرستی مشترک پی یر فرانچسکو کالیری از دانشگاه بولونیا و علیرضا عسکری چاوردی از دانشگاه شیراز از سال 1390 تا هم اکنون طی 10 فصل کاوش باستان شناسی، مجموعه اسناد و مدارک گسترده باستان شناسی از این محوطه کشف کردند که احتمال می رود این سایت موزه تاریخی فرهنگی منحصر به فرد در بهار 1400، افتتاح و به مرحله بهره برداری برسد.

تخت جمشید در شهرستان مرودشت و حدود 60 کیلومکتری شمال شیراز است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران سایت موزه تل آجری فارس برای مقصدگردشگری آماده می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سایت موزه تل آجری فارس برای مقصدگردشگری آماده می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید