جولان دلالان در مرکز آلو، زحمت هایی که حمایت نمی شوند

به گزارش وبلاگ حسابی، کشاورزان از نبود سیاست های حمایتی دولتی گلایه دارند و نبود حمایت ها باعث شده که دلالان در بازار فروش آلو در خراسان رضوی جولان دهند.

جولان دلالان در مرکز آلو، زحمت هایی که حمایت نمی شوند

به گزارش گروه استان های وبلاگ حسابی از مشهد، در حالی که باغداران خرو، نیشابور و زبرخان جولان دلالان آلو در خرو (مرکز آلوی کشور) را نتیجه نظارت نداشتن مسئولان می دانند، مسئولان استقبال نکردن سرمایه گذاران صنایع فراوریی و نبود کارخانه فراوری آلو را علت این مشکل مطرح می نمایند.

بخش کشاورزی و باغداری در شهرستان های نیشابور، زبرخان و شهر های اطراف به علت آب وهوا و اقلیم این منطقه ها از رونق بسیار خوبی برخوردار است و برداشت 25 هزار تن آلو از 4 هزار و 600 هکتار باغ های قطب فراوری آلو، ظرفیت بی نظیر اشتغال و اقتصاد را در این منطقه ها رقم زده است.

5 دلال به ازای هر باغ!

خودش را مرشدلو معرفی کرد و وقتی متوجه می گردد خبرنگار هستم بی مقدمه سر درددلش باز می گردد: قدیم تر ها وضع مان این جور نبود. از 20 سال پیش به این طرف، هر سال مان دریغ است از پارسال! خدا ریشه این دلالان را بخشکاند، به ازای هر باغ آلو پنج دلال به وجود آمده، این آفت فراوری و جامعه است، در همین منطقه یک جوان 18 ساله تاجر بزرگ آلو شده است.

این باغدار قدیمی اهل خرو ادامه داد: آلو اگر در زمان درست از درخت چیده و با کیفیت و رعایت موارد بهداشتی خشک گردد، در دمای 7 درجه زیر صفر تا شش ماه ماندگاری دارد، از این رو باغدار دو فصل فرصت دارد تا محصول را به قیمت واقعی به بازار مصرف برساند، اما اگر او محصول را برای شش ماه بعد نگهداری کند، از کجا بخورد؟ هزینه سم، کود و دستمزد کارگر را از کجا تهیه کند؟ بنابراین مجبور می گردد محصول را مفت به دلال بدهد.

سهم ما زحمت است

یکی از باغداران شهر قدمگاه هم نه فقط از دلالان که از عملکرد دولت و سازمان های مسئول هم گلایه داشت و گفت: دولت هیچ کنترل و نظارتی بر قیمت سم و کود ندارد. قیمت یک کیلو سم و کود در بازار به 500 تا 600 هزار تومان رسیده است، باغدار از هیچ یارانه و حمایتی برخوردار نیست، کارخانه های انحصاری داخل کشور از دولت سهمیه می گیرند سم و کود فراوری می نمایند و بدون نظارت دولت، با قیمتی گزاف به باغدار می دهند. با این که منطقه نیشابور و زبرخان قطب فراوری آلوی کشور است، اما ما باغداران بی هیچ التفات و حمایتی رها شده ایم، کارشناسی برای آفت زدایی و بهره وری بهتر محصول نداریم فراوری ما بدون پایه و اساس علمی و تخصصی تنها به صورت تجربی است.

با کارگرانی که سبد های پر شده از آلو را از باغ خارج می نمایند همراه می شوم و به محوطه وسیعی می رسم. کارگران مرد سبد های آلو را درون وان های پر از آب می ریزند و بیش از 50 کارگر خانم مشغول پوست کندن آلو ها هستند. این باغدار با اشاره به این که از ابتدای سال جاری پرداخت حق آبه چاه عمیق هم به دیگر هزینه های ما اضافه شده است، ادامه داد: کارشناسی برای آفت زدایی و بهره وری بهتر محصول نداریم فراوری ما بدون پایه و اساس علمی و تخصصی تنها به صورت تجربی است.

بیشتر بخوانید

باد و سرمای بی موقع

در ادامه، به درود می روم؛ باغدار درودی از چهار سال ضرر باغداران این منطقه گفت: شب 15 اردیبهشت سه سال قبل فقط 2 دقیقه هوا خیلی سرد شد، همین سرمای شدید و بدموقع 120 ثانیه ای تمام محصول ما را از بین برد؛ تگرگ سال بعد هم تنها یک دهم محصول را برای ما باقی گذاشت. سال گذشته سرمازدگی محصول را از بین برد. سال جاری هم باد شدید و بی موقع باعث شد 90 درصد میوه بیشتر درختان پای درخت بریزد.

این باغدار ادامه داد: این چهار سال نه نماینده، نه فرماندار، نه بخشدار، هیچ مدیر یا مسئولی نه برای پرداخت خسارت که حتی برای تسلی دل ما باغداران نیامد؛ محصول باغ ها حتی با قیمت درست و منصفانه بیمه نمی گردد، در نهایت بیمه برای یک هکتار باغ تنها هشت میلیون تومان خسارت می دهد.

دولت اگر دلال ها را کنترل کند

قدمیاری یکی از باغداران نیشابور گفت:دولت اگر دلال ها را کنترل کند که در محصول آلو تقلب ننمایند آلوی ما قیمت واقعی خودش را پیدا می نماید نهاد ها و سازمان های دولتی در نهایت قیمت بازار را کنترل می نمایند. این کافی نیست! باید کیفیت محصول را هم در نظر بگیرند. تا چند سال قبل دلال آلوی قطره طلا را با آلوی سیاه مخلوط و به نام آلوی سیاه به بازار مصرف می برد.

او اضافه کرد: قبول دارم در شرایط تحریم هستیم به همین علت توقع یارانه، حمایت و هیچ کمکی را از دولت ندارم، اما یک چیز را به جد از دولت می خواهم، آن هم این که جلوی گران فروشی و عرضه جنس بی کیفیت را در بازار بگیرد، تاکید می کنم دولت همین یک مشکل را حل و دست بچه تاجرها، دلال ها و کسانی را که تقلب می نمایند از مرکز آلو کوتاه کند برای ما کافی است!

این باغدار نام تک تک آلو های پوست گرفته شده و تن به آفتاب نیمروزی سپرده را با صبر و حوصله فراوان ادامه داد: آلو بخارا، آلو حاج حسنی، آلو شوقانی، آلو طرقبه سبز و آلو شمس قطره طلا، آلو درگزی و آلوی سانتروزا؛ بعد هم آن ها را از نظر درشتی، رنگ، کیفیت و مزه مقایسه می نماید.

فراوری محصول آلو نداریم

باغدار دیگری در نیشابور با اشاره به این که جای صنعت فراوری در قطب فراوری آلو خالی است، گفت: از خرما، پرتقال، سیب، گلابی و دیگر محصولات باغی چندین محصول فراوری مثل شربت، مربا، شیره، کمپوت، چیپس، برگه و انواع و اقسام محصولات دیگر راهی بازار مصرف می گردد، اما عرضه آلو در قطب فراوری آلوی کشور فقط به صورت آلوی خشک و لواشک است.

او اضافه کرد: سال گذشته 20 تن آلوی خشک درجه یک را 600 میلیون تومان به دلال فروختم، این پول تنها هزینه تمام شده یک سال باغداری ام بود بی هیچ سود و بهره ای، ولی دلال از فروش 20 تن آلوی باغ من، یک میلیارد و 200 میلیون تومان سود برد. این یعنی دو برابر سود بی زحمت و مرارت!

مشکل با آمدن سرمایه گذار حل می گردد

در همین باره احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور، زبرخان و فیروزه در مجلس شورای اسلامی گفت: از زمان های گذشته شهر های نیشابور، زبرخان، خرو، قدمگاه و درود در فراوری آلو مشهور بودند، از این رو شغل مردم این منطقه باغداری و بخش وسیعی از باغ ها زیر کشت آلو است.

او با بیان این که زندگی مردم این منطقه به آلو گره خورده است، اضافه کرد: سال هاست توجه نکردن وزارت جهاد کشاورزی و نبود یک کارخانه فراوری آلو باعث شده است تا کشت اصلی مردم منطقه به قیمت بسیار پایینی به فروش برسد که عایدی آن کفاف هزینه های کاشت، سموم، کود، نگهداری، برداشت و هزینه های دستمزد کارگری برای جمع آوری محصول را نمی دهد.

نماینده مردم نیشابور، زبرخان و فیروزه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: لازمه حل مشکل آمدن سرمایه گذار یا راه اندازی تعاونی به وسیله مردم منطقه است تا کل آلوی منطقه به جای روش سنتی در کارخانه به صورت کاملاً بهداشتی و استاندارد فراوری گردد و انواع و اقسام محصولات حاصل از آلو مثل لواشک، آلو خشک و برگه را فراوری کند، در این صورت ارزش اضافه کرده بسیار بالایی برای آلوی فراوری شده به وسیله باغداران منطقه ایجاد و چرخه اقتصادی منطقه فعال می گردد.

ارکانی اعلام کرد: البته چند سرمایه گذار در قالب مشخص اقتصادی مراجعه کردند، اما در هر صورت تا مرحله حل مشکل مردم به صورت ریشه ای فاصله بسیاری داریم، زیرا عمده این مسائل اقتصادی است؛ متاسفانه در دو سال اخیر استقبال از سرمایه گذاری در صنایع فراوریی بسیار کم شده و آن هم به علت مسائلی است که کرونا به وجود آورده است.

محمدعلی فرهمند مدیر جهاد کشاورزی نیشابور هم گفت: برای خسارت تگرگ و سرمای دیررس بهاره جهاد کشاورزی اقداماتی در مورد برآورد اولیه خسارت، ارسال گزارش به استان خراسان رضوی، تشویق بیمه باغ ها و نظارت بر حسن فرایند بیمه اجرا شده، اما تخصیص جبران خسارت شهرستانی نبوده است و در صورت وجود اعتبار طبق دستورالعمل های ارسالی برای توزیع شهرستانی اقدام می گردد.

او اضافه کرد: محصولات استراتژیک مثل گندم و کلزا و در سال های اخیر زعفران شامل خرید تضمینی و توافقی هستند، اما خرید آلو شامل خرید تضمینی و توافقی وزارتخانه نیست.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور ادامه داد: قیمت خرید از باغداران آلو به غیر از نقش دلالان شامل مواردی، چون بهداشت محصول فراوریی، نحوه خشک کردن آلو، بازار جهانی، قیمت دلار، نوع و رقم محصول فراوریی است.

/ف.ب

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "جولان دلالان در مرکز آلو، زحمت هایی که حمایت نمی شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جولان دلالان در مرکز آلو، زحمت هایی که حمایت نمی شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید