باید و نبایدهای سفر به چین در سال 2023، آشنایی با فرهنگ و آداب مردم کشور چین

به گزارش وبلاگ حسابی، چین یکی از زیباترین کشورهای آسیای شرقی با فرهنگی غنی و کهن است. بسیاری از افراد و گردشگران آرزوی رفتن به چین و بازدید از این کشور افسانه ای را دارند. اما فرهنگ مردم چین، آنقدرها هم که فکرش را می کنید به فرهنگ ما نزدیک نیست. با وجود این که فرهنگ ما شباهت هایی به فرهنگ چینی دارد، اما انجام بعضی از کارهای معمولی در فرهنگ ایرانی می تواند باعث گردد تا شما وجه بسیار بدی در بین چینی ها پیدا کنید.

باید و نبایدهای سفر به چین در سال 2023، آشنایی با فرهنگ و آداب مردم کشور چین

به همین علت آشنایی با باید و نبایدهای چین هنگام سفر به این کشور یکی از مهم ترین نکاتی است که تمامی افراد باید بدانند. اگر شما هم قصد سفر به چین را دارید و می خواهید با قوانین این کشور بیشتر آشنا شوید، در ادامه بعضی از مهم ترین باید و نبایدهای چین را آنالیز نموده ایم.

باید و نبایدهای چین، کارهایی که باید انجام دهید!

در بین باید و نبایدهای چین، یک سری کارهاست که انجام دادنشان باعث می گردد تا جایگاه بسیار بهتری در بین مردم چین پیدا کنید. در صورتی که این کارها را بشناسید و بتوانید به خوبی آن ها را انجام بدهید، می توانید از سفر خود بیشترین لذت را برده و کاری کنید تا مردم چین بابت احترام گذاشتن به کشور و فرهنگشان، عاشق شما شوند. این کارها کارهای بسیار آسانی بوده و همه می توانند به سادگی آن ها را رعایت نمایند. در ادامه این بخش بعضی از مهم ترین باید و نبایدهای چین و به ویژه کارهایی که باید انجام دهید معرفی شده اند.

آداب معاشرت چینی ها را بلد باشید

یکی از باید و نبایدهای سفر به چین، آشنایی با فرهنگ سلام و احوال پرسی این کشور است. بهتر است که قبل از سفر به چین، تمامی این باید و نبایدهای چین را هنگام معاشرت با افراد محلی یاد گرفته و از بروز هرگونه سوتفاهم جلوگیری کنید. اولین نکته مهم این است که با نحوه احوال پرسی آن ها آشنا شوید. یکی از جمله های پر کاربرد چینی هنگام سلام کردن به یک فرد نو این است که می پرسند غذا خوردی؟ این جمله که به چینی می گردد nǐ chē le ma? = 你吃了吗? نشان می دهد که شما به فرد مقابل اهمیت داده و نگران سلامت او هستید.

وقتی با یک فرد مسن رو به رو می شوید، منتظر نمانید که او به شما سلام کند. همواره باید افراد جوان تر ابتدا به افراد مسن سلام نموده و احترام بگذارند. برای سلام کردن به یک فرد مسن اصلا نباید دست تکان بدهید، نیازی به تعظیم کردن هم نیست. تعظیم کردن بر خلاف تصور عموم، بخشی از فرهنگ کره و ژاپن بوده و در چین ضروری نیست. تنها کافی است تا کمی سر خود را به نشانه احترام پایین بیاورید. دست تکان دادن هنگام سلام کردن تنها برای افرادی که در رده سنی شما هستند مجاز است. هنگام صدا کردن افراد نباید فراموش کنید که حتما از آقا و خانم در کنار نام آن ها بهره ببرید.

باید و نبایدهای چین، حریم شخصی چینی ها را حفظ کنید

یک نکته قابل توجه و بسیار مهم درباره چینی ها این است که به هیچ عنوان دوست ندارند با کسی که تازه با او آشنا شده اند تماس فیزیکی داشته باشند. برای همین بهتر است که اولین قدم را برای دست تکان دادن برندارید. منتظر شوید تا خود فرد مقابل به شما اعلام کند که با این موضوع مسئله ای ندارد. حفظ حریم شخصی و به خصوص حریم شخصی فیزیکی برای چینی ها بسیار مهم است. پس نباید فراموش کنید که حتما به این موضوع توجه کنید.

به خوبی و با اشتها غذا بخورید

یکی از باید و نبایدهای چین، خوردن غذا تا آخر است. چینی ها عاشق این هستند که بدانند شما از غذا و نوشیدنی هایی که برایتان آماده نموده اند خوشتان آمده است. برای همین مطمئن شوید که تمامی غذاها و نوشیدنی های آماده شده را به خوبی نوش جان کنید. در صورتی که غذای خود را نصفه بخورید، چینی ها تصور می نمایند که از آشپزی آن ها خوشتان نیامده و این موضوع را نوعی بی احترامی به میزبان حساب می نمایند. برای همین حتما دقت داشته باشید که غذاها و نوشیدنی های آماده شده روی میز را تا لقمه آخر نوش جان کنید.

اگر در رستوران یا جایی عمومی هستید و کسی ظرف غذا یا نوشیدنی شما را پر می نماید، باید با دو انگشت و آرام روی میز بزنید. این کار نشانه تشکر از فرد مقابل برای پر کردن ظرف غذای شماست. اگر در یک مهمانی رسمی باشید، مودبانه ترین کار این است که مقداری از تمام غذاهای فراهم شده را امتحان کنید. سعی کنید کمی از تمامی غذاهای روی میز را به نشانه احترام به میزبان امتحان کنید.

باید و نبایدهای چین، برای ارتباط با چینی ها وی چت را نصب کنید

بیشتر چینی ها از پیغام رسان هایی مانند واتسپ و… استفاده نمی نمایند. پیغام رسان اصلی آن ها که تمامی نسل ها از آن استفاده می نمایند، پیغام رسان وی چت است. کمتر کسی پیدا می گردد که در چین زندگی نموده و وی چت را نصب نداشته باشد. برای همین بهتر است که هنگام سفر به چین، وی چت را برای برقراری ارتباط با چینی ها نصب کنید. چرا که دسترسی به آن ها از سایر پلتفرم ها عملا غیرممکن خواهد بود.

همواره سر وقت باشید

یکی از مهم ترین بایدها در بین باید و نبایدهای چین، سروقت بودن و خوش قول بودن است. هیچ چیزی نیست که بتواند یک چینی را بیشتر از بدقولی و دیر رسیدن عصبانی کند. بنابراین تمام کوشش خود را بکنید که اگر با کسی قرار گذاشته اید، دقیقا سر وقت تعیین شده در محل حضور داشته باشید. در غیر این صورت بیشتر چینی ها فکر می نمایند که شما فردی بی مسئولیت هستید یا این که به آن ها بی احترامی نموده اید و برای وقتشان ارزش قائل نشده اید. حتی بهانه هایی مانند ترافیک هم قابل قبول نخواهد بود.

آداب هدیه دادن را بلد باشید

یکی از بایدها در فهرست باید و نبایدهای چین، دادن به هدیه به میزبان است. اگر جایی دعوت شده اید یا با کسی قرار دیدار دارید، رسم ادب در فرهنگ چینی ها حکم می نماید که دست خالی سر قرار نروید. اما برای هدیه دادن هم یک سری باید و نباید وجود دارد که باید آن ها را بلد باشید. به طور مثال زمانی که می خواهید هدیه را به میزبان خود بدهید، حتما آن را با هر دو دست به او بدهید. هدیه دادن تنها با یک دست نوعی بی احترامی محسوب شده و چینی ها را ناراحت می نماید.

یکی از باید و نبایدهای چین این است که اگر یک چینی به شما هدیه ای می دهد، ابتدا چندبار از گرفتن آن امتناع نموده و سپس آن را قبول کنید. نباید خیلی برای دریافت هدیه مشتاق به نظر برسید. به اصطلاح باید ابتدا کمی تعارف کنید تا ادب خود را به شخص مقابل نشان بدهید. ضمناً باید در نظر داشته باشید که هدیه مورد علاقه چینی ها، چیزهای کوچکی مانند کتاب، گلدان و ظروف تزئینی است.

بسیاری از هدیه ها مانند اشیای تیز، ساعت های دیواری، میوه هایی مانند گلابی و حتی کفش را به عنوان هدیه انتخاب نکنید.

به پرسیدن سوالات شخصی عادت کنید

یکی از عادت های چینی ها هنگام آشنایی با افراد پرسیدن یک سری سوالات شخصی است. به طور مثال ممکن است در همان ساعات اولیه آشنایی از شما درباره مقدار عایدی و شرایط تاهل شما سوال پرسیده گردد. این سوالات در فرهنگ چینی به این معنی است که آن فرد با شما دوست شده و احساس نزدیک می نماید. ضمناً در نظر داشته باشید که حرف هایی مانند چقدر چاق شده ای در واقع نوع تعریف در فرهنگ چینی محسوب می شوند.

باید و نبایدهای چین، کارهایی که نبای انجام دهید

تا اینجا چند نمونه از کارهایی که باید در چین انجام داده شوند را مرور کردیم. اما در فهرست باید و نبایدهای چین، یک سری کارهایی است که به هیچ عنوان نباید انجام داده شوند. در صورتی که این کارها را انجام بدهید، وجه شما در چین به شدت خراب شده و افراد فکر می نمایند به آن ها یا فرهنگشان بی احترامی نموده اید. برای همین باید به خوبی نبایدهای فهرست باید و نبایدهای چین را مطالعه نموده و از انجام این کارها به شدت خودداری کنید. در ادامه بعضی از مهم ترین کارهایی که نباید در چین انجام بدهید را شرح داده ایم.

کارهایی که نباید هنگام آشنایی با افراد در چین انجام بدهید

یکی از باید و نبایدهای چین هنگام سلام و احوالپرسی این است که ابتدا دست خود را جلو نیاورید. اگر فرد مقابل شما هم دست خود را برای دست دادن جلو آورد، به هیچ عنوان دست او را محکم فشار ندهید. مطمئن شوید که تماس فیزیکی در حد همان دست دادن بماند. چینی ها از تماس فیزیکی با کسی که او را به خوبی نمی شناسند خوششان نمی آید. به همین علت از به آغوش کشیدن یا رو بوسی با افراد در چین خود داری کنید. ضمناً تعظیم کردن بخشی از فرهنگ چین نیست و نیازی نیست که هنگام آشنایی با کسی به او تعظیم کنید.

مردم چین سر را عضو مهم بدن می دانند و بنابراین در هنگام سفر به چین، از روی شوخی به سر یا موهای آن ها دست نزنید.

کارهایی که نباید هنگام غذا خوردن در چین انجام دهید

معمولا در رستوران های چینی یک ظرف برای ریختن آشغال های غذا مانند هسته میوه و استخوان های مرغ یا ماهی گذاشته می گردد. دقت داشته باشید که یکی از باید و نبایدهای چین این است که حتما باید این آشغال ها را داخل این ظرف مجزا قرار بدهید. اگر هسته یا استخوان را کنار ظرف غذای خود بگذارید، به غذا بی احترامی نموده اید. این کار به نوعی بی ادبی هنگام غذا خوردن محسوب می گردد.

دقت داشته باشید که به هیچ عنوان نباید چاپستیک ها یا چوب های غذاخوری خود را به میز یا ظرف غذا بکوبید. در صورتی که این کار را بکنید به غذا و افرادی که سر میز نشسته اند بی احترامی نموده اید. برای کشیدن غذا از ظرف اصلی، چاپستیک های مخصوص قرار گرفته می گردد. به هیچ عنوان از چاپستیک های خود، حتی اگر تمیز بودند، برای برداشتن غذا از ظرف اصلی استفاده نکنید.

درباره موضوعات حساس سوال نپرسید

در چین ادیان و فرقه های زیادی وجود دارد. به همین دلیل یکی از باید و نبایدهای چین این است که باید دقت داشته باشید که از چه کسی چه سوالی می پرسید. بعضی از سوال ها، حتی اگر از نظر شما از روی کنجکاوی باشد، ممکن است از نظر فرد چینی گستاخی به نظر برسد. به همین علت برترین کار این است که از پرسیدن سوالات حساس در رابطه با مسائل دینی و سیاسی صرف نظر کنید. این سوالات را تنها از افرادی بپرسید که با آن ها آشنایی کامل دارید.

باید و نبایدهای چین درباره لباس پوشیدن

چین یک کشور آزاد است و می توانید با هر پوششی در خیابان های چین قدم بزنید. اما آزادی از نظر قانونی با آزادی از نظر مردم دو موضوع کاملا فرق دارد. اگر لباس شما بیش از حد باز باشد و بدن شما را زیاد نشان بدهد، امکان دارد که باعث گردد چینی ها به شما دیدگاه بدی پیدا نمایند. پوشیدن لباس مناسب و پوشیده در چین، به خصوص هنگام بازدید از معابد این کشور یک امر بسیار مهم است.

اگر چینی نمی دانید، هرگز به تنهایی در چین سفر نکنید

با وجود این که این موضوع در باید و نبایدهای چین خیلی مشکل بدی به حساب نمی آید، اما یکی از مشکلاتی که بسیاری از مسافران در چین با آن رو به رو می شوند، مشکل زبان است. هرگز نباید به تنهایی و بدون حضور فردی که چینی بلد است به چین، مخصوصا محله های قدیمی و روستاهای آن، سفر کنید. بیشتر مردم چین انگلیسی بلد نیستند و حرف زدن با زبان اشاره هم یاری چندانی به شما در برقراری ارتباط با آن ها نخواهد کرد. برای همین پیشنهاد می کنیم که حتما با یک همراه چینی زبان به این کشور سفر کنید.

جمع بندی درباره باید و نبایدهای چین

در این مقاله بعضی از باید و نبایدهای چین را آنالیز کردیم. انجام این کارهای ساده می تواند در تجربه شما در سفر به چین تاثیر بسیار زیادی داشته و باعث گردد تا بیشتر از سفر خود لذت برده و با مردم چین ارتباط بهتری برقرار کنید. بعضی از مردم چین، به ویژه افراد مسن، تا حدودی خرافاتی بوده و انجام بعضی از کارها را بد یمن می دانند. به عنوان مثال هرگز نباید چیزی و به ویژه نام افراد را در چین با جوهر قرمز بنویسید.

قبل از بازدید از بناهای مقدس و معابد چین، حتما تمامی آداب مربوط به بازدید از آن را مطالعه نموده و سپس به آن جا وارد شوید. مطمئن شوید که همواره به فرهنگ مردم کشور مقصد خود احترام می گذارید. در صورتی که می خواهید بیشتر با کشور چین آشنا شوید، از سایر مطالب الی گشت بازدید کنید. از این که تا این لحظه کنار ما بودید از شما سپاس گزاریم.

سوالات متداول باید و نبایدهای چین

برترین پوشش برای سفر به چین چه پوششی است؟

چین یک کشور آزاد است و مسافران می توانند هر لباسی بپوشند. اما برای احترام به فرهنگ مردم چین، بهتر است که از پوشیدن لباس های باز خودداری کنید.

باید و نبایدهای چین در رستوران کدام اند؟

در رستوران های چینی به هیچ عنوان از چاپستیک خود برای کشیدن غذا استفاده نکنید و سعی کنید تا از همه غذاها امتحان کنید. سایر باید و نبایدهای چین هنگام میل کردن غذا در این مقاله ارائه شده اند.

برترین روش سلام و احوالپرسی با چینی ها چیست؟

از تماس فیزیکی بیشتر از دست دادن خود داری نموده و نیازی نیست تا به آن ها تعظیم کنید. اگر شخصی مسن رو به روی شماست، حتما اول به او سلام کنید.

الی گشت

منبع: گردشبان

به "باید و نبایدهای سفر به چین در سال 2023، آشنایی با فرهنگ و آداب مردم کشور چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید و نبایدهای سفر به چین در سال 2023، آشنایی با فرهنگ و آداب مردم کشور چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید