میرسلیم: سرمایه گذاران حوزه خودرو باعث افزایش قیمت آن شدند

به گزارش وبلاگ حسابی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: کشور هایی مثل کره و ژاپن، 40 یا 50 سال پیش شرایط سختی داشتند مردم ان ها با دولت بسیار همراهی کردند تا صنایع داخلی زمین نخورد و حتی با کیفیت پایین صنایع داخلی کنار آمدند تا مانع از واردات شوند که الان شاهد پیشرفت این کشور ها هستیم؛ ما هم باید همینگونه عمل کنیم چراکه راه نجات است و نباید در آن شکی کرد.

میرسلیم: سرمایه گذاران حوزه خودرو باعث افزایش قیمت آن شدند

به گزارش شفقنا؛ سید مصطفی میرسلیم در رابطه با نقاط قوت و ضعف دولت در سال 1401، گفت: فراوری ما متاسفانه تا سال 1400 صدمات زیادی خورد و بسیاری از کارخانه های فراوریی کشور تعطیل شدند؛ احتیاج بود که این کارخانه ها به چرخه فراوری بازگردند حمایتی از جانب دولت لازم بود و دولت تا حدودی در این زمینه پیروز عمل کرد، اما هنوز بسیاری از کارخانه های کشور راکد است که باید به چرخه فراوری باز گردد.

وی اضافه نمود: بخشی از این تعطیلی ها به بدهی هایی که دولت قبل به پیمانکارانی که برایش کار می کردند، باز می گشت. متاسفانه دولت این بدهی ها را پرداخت نکرد و دولت کنونی هنوز بدهی های دولت قبل را پرداخت می نماید و در ماه 15 هزار میلیارد تومان از بدهی های دولت قبل پرداخت می گردد که باعث شد نتوانیم به موقع از رکود خارج شویم؛ بنابراین فراوری، هنوز شکل عادی خود را نگرفته و احتیاج ها رفع نمی گردد و عده ای برای بهبود این شرایط، خواهان واردات هستند که احتیاجمند ارز است در حالی که ارز را باید برای تامین احتیاج های اساسی کشور هزینه کنیم؛ بنابراین باید با قناعت و تحمل شرایط، مانع از ایجاد مسائل شویم.

آقای میرسلیم توضیح داد: بسیاری از کارخانه هایی که تعطیل بودند همزمان با شروع فعالیت، مجدد بهبود کیفیت و افزایش رضایت مردم را هم در دستور کار قرار دادند. ما کارخانه هایی داریم که نه تنها توانستند زیان های گذشته خود را جبران نمایند بلکه به سوددهی هم رسیدند و بعلاوه در کنار آن، امکان اشتغال را برای بسیاری فراهم آورده اند و مناطقی که این کارخانه ها در آنجا فعالیت دارند شاهد بهبود شرایط اشتغال هستیم.

وی اضافه نمود: باید درایت کرد و گول نخورد، زیرا بسیاری در این فاصله زمانی که فراوری بهبود یافته بود در پی این بودند که به وسیله واردات منافع خود را حفظ نمایند. بار ها گفتم کسانی که به وسیله تجارت سعی می کردند احتیاج های کشور را تامین نمایند سعی نمایند سرمایه خود را در جهت فراوری داخلی کشور صرف نمایند؛ چراکه ما نمی خواهیم منافع کسی متوقف گردد، اما پیشرفت کشور در این نیست که احتیاج های خود را در وابستگی به خارج تامین کنیم بلکه باید به داخل متکی شویم.

آقای میرسلیم با اشاره به شرایط بازار خودرو گفت: اندازه فراوریات خودرو به طور طبیعی جوابگوی احتیاج های کشور هست. اما بسیاری از احتیاجها، جنبه واقعی ندارد در کشور ما با تورم 40 درصدی روبرو بودیم که موجب شد کسانی که پس اندازی دارند در پی این باشند تا سرمایه خود را حفظ نمایند؛ بنابراین سرمایه خود را در حوزه طلا، سکه، مسکن و خودرو سرمایه گذاری می نمایند که باعث افزایش قیمت شده است. پس عده زیادی از کسانی که در پی خرید خودرو هستند احتیاجی به آن ندارند بلکه ان ها در پی حفظ سرمایه هستند، چون این پول ها در حال از دست دادن ارزش خود است که نمی توان آن را انکار کرد؛ لذا باعث شده که بعضا قیمت خودرو در بازار 2 برابر قیمت تمام شده ان باشد.

وی بیان داشت: برای افزایش کیفیت به خودروسازان تاکید شد که ان ها را به استاندارد برسانند که بخشی پیروز بودند، اما بخشی دیگر هنوز در حال کوشش هستند. برای بهبود کیفیت باید تحقیق و توسعه صورت بگیرد و بدون تحقیق و توسعه نمی توانیم به هدف برسیم؛ بنابراین باید در این رابطه فعالیت دانش بنیان انجام دهیم هر فعالیت دانش بنیانی هم احتیاجمند هزینه است در کشور های پیشرفته بعضا می بینید که تا 4 درصد هزینه ها را تحقیق و توسعه به خودش اختصاص می دهد، اما ما در کشور از این لحاظ به نیم درصد هم نرسیدیم.

وی در انتها با تاکید بر اینکه مطالبات مردم بحق است و کیفیت فراوریات باید افزایش یابد، گفت: کشور هایی مثل کره و ژاپن، 40 یا 50 سال پیش شرایط سختی داشتند مردم ان ها با دولت بسیار همراهی کردند تا صنایع داخلی زمین نخورد و حتی با کیفیت پایین صنایع داخلی کنار آمدند تا مانع از واردات شوند که الان شاهد پیشرفت این کشور ها هستیم؛ ما هم باید همینگونه عمل کنیم چراکه راه نجات است و نباید در آن شکی کرد.

منبع: فرارو

به "میرسلیم: سرمایه گذاران حوزه خودرو باعث افزایش قیمت آن شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میرسلیم: سرمایه گذاران حوزه خودرو باعث افزایش قیمت آن شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید