بازیگر اصلی گرانی ها در بازار مسکن معین شد

به گزارش وبلاگ حسابی، بازار مسکن این روز ها حال خوشی ندارد و با وجود افت شدید قدرت خرید مسکن، ساخت وساز وارد فاز رکودی شده است.

بازیگر اصلی گرانی ها در بازار مسکن معین شد

به گزارش خبرآنلاین، براساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، در دی ماه سال جاری میانه قیمت مسکن با 8.9 درصد افزایش به 54 میلیون و 926 هزار تومان رسیده است که با وجود این عدد، برای خرید یک خانه کوچک در تهران که در حدود 50 متر باشد، باید بیش از دو میلیارد و 746 میلیون تومان هزینه کرد.

کارشناسان و تحلیلگران بازار مسکن معتقدند که عامل مهم افزایش قیمت مسکن را می توان ناشی از تورم و انتظارات ناشی از آن در جامعه دانست. انتظارات تورمی باعث شده مالکان قیمت واحد های خود را بالاتر از قیمت معمول در بازار بالا ببرند و همین باعث افزایش قیمت کاذب شده است.

تورم همچنان بازیگر اصلی بازار مسکن است

فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن در همین خصوص در مصاحبه با خبرگزاری خبرآنلاین می گوید: آنچه که تعیین است، این که طی 11 ماه گذشته با تمام فراز و فرود هایی که سال 1401 داشت، به نظر می رسد کماکان تورم بازیگر اصلی بازار مسکن است.

وی می افزاید: در این شرایط، ما هیچ برنامه تعیینی برای برطرف اثر از این شرایط حاکم بر بازار مسکن مشاهده نمی کنیم و به نوعی می توان گفت که فعالان بخش خصوصی یک اندازه دل نگران برای آینده بازار مسکن هستند.

این کارشناس بازار مسکن تصریح می نماید: در بازار مسکن دو مولفه عرضه و تقاضا اثرگذار است و آنچه که تعیین است، این که قدرت نقدینگی مردم طی ماه های گذشته به شدت کاهش پیدا نموده و دسترسی مردم به خرید مسکن سخت شده است.

پورحاجت عنوان می نماید: به نظر می رسد که باید تمهیدات ویژه ای را دولت و مجلس برای این شرایط فراهم کند.

تورم در بازار مسکن همچنان می تازد

دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن در پاسخ به این پرسش که الان میانگین قیمت مسکن به نزدیک 55 میلیون تومان رسیده است، در این شرایط اصلا قدرت خرید مسکنی وجود دارد؟ می گوید: دل نگرانی ما هم از همین موضوع است. به نظر می رسد قشر مصرفی شرایط بسیار سختی را می گذراند و ساختمان هایی که ساخته می گردد، متقاضی اصلی اش قشر مصرفی است.

پورحاجت می افزاید: در حال حاضر بخش خصوصی برای جامعه هدف مسکن می سازد و وقتی شرایط فراهم نباشد، واهمه و رعب برای بازار مسکن ایجاد می گردد و این شرایط را برای ساخت و ساز مسکن سخت می نماید.

وی عنوان می نماید: درست است که مردم در این شرایط سخت هستند، اما بسیاری از بنگاه های فراوریی بخش خصوصی هم با شرایطی که وجود دارد، دارند از بازار خارج می شوند.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن تصریح می نماید: هزینه های بسیار سنگینی که بر بازار مسکن مترتب شده و هزینه هایی که در بخش فراوری وجود دارد، شرایط را برای عرضه اندام بخش خصوصی سخت نموده است.

پورحاجت متذکر می گردد: من اعتقاد دارم که اگر با همین شرایط بخواهیم ادامه دهیم، سال 1401 هم کماکان سال پرتورمی برای بازار مسکن خواهد بود و رکود هم دور از پیش بینی نیست.

دولت عزمی بر کنترل قیمت ها ندارد

این کارشناس بازار مسکن در پاسخ به این پرسش که حتی اگر در بازار خریداری وجود نداشته باشد، احتمال افزایش بیشتر قیمت ها وجود دارد؟ می گوید: بله، به نظر می رسد دولت خودش عزمی بر کنترل قیمت ها یا سیاست گذاری مناسب برای مهار تورمی که در بازار وجود دارد، یا ندارد یا برنامه ریزی ننموده است.

پورحاجت می افزاید: از سمت دیگر، سازندگان مسکن وقتی مسکن را گران فراوری می نمایند، به ناچار هم مجبور هستند گران در بازار عرضه نمایند.

وی عنوان می نماید: شرایطی که امروز ما مشاهده می کنیم، نشات گرفته از تورم افسارگسیخته ای است که به خصوص در 3، 4 ماه گذشته در کل اقتصاد حکمفرما شده و این تورم، کاهش ارزش پول ملی را در پی داشته است.

هزینه ساخت مسکن به 13 میلیون تومان رسید

دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر به طور میانه هزینه ساخت یک متر مسکن چقدر است؟ می گوید: هزینه ساخت فرق دارد. اگر منظور شما هزینه ساخت در پروژه هایی است که دولت تحت عنوان جهش فراوری مسکن در نظر گرفته، به علت این که در این پروژه ها بسیاری از هزینه های دولتی حذف شده، هزینه ساخت در حدود متری 9 میلیون تومان است. اما سایر ساخت وساز های درون شهری حداقل 30 درصد بالاتر از این قیمت را پرداخت می نمایند.

پورحاجت می افزاید: هزینه ساخت متناسب با ارزش معاملاتی املاک در منطقه ها مختلف شهری فرق دارد، ولی اگر بخواهیم هزینه ساخت را به تن هایی محاسبه کنیم و عوامل بیرونی را در آن در نظر نگیریم و ملاک هم یک ساختمان حدود 5 طبقه باشد، به نظر می رسد هزینه ساخت مسکن در حدود متری 13 میلیون تومان است؛ البته در ساختمان های مرتفع این هزینه همچنان بیشتر است.

وی تصریح می نماید: البته در بیان این هزینه، هزینه زمین را صفر در نظر گرفتیم و این قیمتی که الان محاسبه می کنیم، تقریبا می توان گفت که برای منطقه میانه به پایین شهری است.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن متذکر می گردد: واحد هایی که لوکس ساخته می گردد و یا برج ها هزینه های بیشتری دارند. الان هزینه ساخت برج و ساختمان های مرتفع، متری 25 میلیون تومان است.

راه مهار قیمت مسکن چیست؟

پورحاجت با اشاره به راه حل مهار قیمت مسکن می گوید: مهم ترین راه حل این است که دولت تورم را کنترل کند. بعلاوه دولت به جای این که در بازار مداخله کند و نظم بازار را بر هم بزند، نگاه به این موضوع داشته باشد که دولتی ها و سازمان های دولتی و شبه دولتی مثل نظام مهندسی، هزینه های ساخت را یه شدت افزایش داده اند؛ بدون در نظر گرفتن این که این سازمان ها و دستگاه های خدمات ساخت، خدمات قابل توجهی ارائه دهند.

وی تصریح می نماید: به نظر می رسد در منطقه ها میانه شهری امروز اگر یک متر ساخت بخواهد صورت گیرد، حداقل 1.5 تا 2 میلیون تومان هزینه بسته های خدمت متفاوتی است که به سازمان ها، ارگان ها و نهاد های دولتی و شبه دولتی باید پرداخت گردد.

منبع: فرارو

به "بازیگر اصلی گرانی ها در بازار مسکن معین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازیگر اصلی گرانی ها در بازار مسکن معین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید