آرتمیس 1 انتها با موفقیت پرتاب شد

به گزارش وبلاگ حسابی، فضاپیمای اوریون آرتمیس 1 پس از دو بار لغو ماموریت، انتها صبح امروز راهی ماه شده و پرتاب موفقیت آمیزی داشت.

آرتمیس 1 انتها با موفقیت پرتاب شد

پس از دو ماه و نیم تاخیر، ماموریت آرتمیس 1 ناسا امروز در ساعت 1:48 بامداد به وقت محلی از مرکز فضایی کندی پرتاب شد. این پرتاب آغازگر عصر جدیدی از اکتشاف فضایی انسان در ماه خواهد بود.

اولین پرتاب پس از اینکه مهندسان حدود چهار ساعت قبل از زمان برنامه ریزی شده، متوجه نشت هیدروژن مایع دیگری در پرتابگر متحرک شدند، لغو شد و در پی آن تیمی مامور برطرف این مشکل شده و پس از حل مشکل، سوخت رسانی مجدد از سر گرفته شد.

سفر فضاپیمای اوریون حدود 1.3 میلیون مایل فضایی را طی خواهد نمود و دورتر از هر فضاپیمای دیگری که برای انسان ساخته شده است پرواز خواهد نمود. انتظار می رود این ماموریت 25 روز، 11 ساعت و 36 دقیقه طول بکشد و قرار است کپسول در روز یکشنبه 11 دسامبر به زمین بازگردد.

آرتمیس 1 اولین آزمایش یکپارچه جدیدترین فناوری اکتشاف فضای عمیق ناسا است؛ این اولین ماموریت از سه ماموریتی است که اطلاعات حیاتی بیشتری در خصوص محیط های غیرزمینی، اثرات سلامتی سفر های فضایی و موارد دیگر برای تحقیقات بیشتر در اطراف منظومه شمسی در اختیار ناسا قرار می دهد. بعلاوه تعهد و توانایی آژانس برای بازگرداندن فضانوردان به ماه را نشان می دهد.

آرتمیس 1 هیچ خدمه ای ندارد و سه آدمک آزمایشی برای جمع آوری داده ها در خصوص شتاب، ارتعاش، قرار گرفتن در معرض تشعشع و سایر اثرات بالقوه بر بدن انسان در داخل آن هستند.

آرتمیس 1 در ابتدا قرار بود در 29 اوت پرتاب گردد، اما به علت آب و هوا و نشت موتور به تعویق افتاد. کنترل نماینده های پرتاب نتوانستند یکی از چهار موتور RS-25 موشک را خنک نمایند.

به گفته ناسا، موتور ها باید قبل از اینکه یک پیشران موشک فوق سرد از میان آن ها عبور کند، قبل از بلند شدن، از نظر حرارتی آماده شوند. کنترل نمایندگان پرتاب فشار مخزن هیدروژن مایع مرحله مرکزی را افزایش دادند تا اندازه کمی سوخت به موتور ها ارسال گردد و از هرگونه شوک دمایی در موتور ها جلوگیری گردد. این همان نشت است که مهندسان به آن اشاره می کردند. اما آن ها نتوانستند موتور شماره 3 را به دمای پرتاب مورد احتیاج برسانند.

در یک کنفرانس خبری در 30 اوت، جان هانیکات، مدیر برنامه سیستم پرتاب فضایی در مرکز پرواز فضایی مارشال ناسا در آلاباما، گفت سوخت هیدروژن مایع مورد استفاده در موشک SLS حدود -423 درجه فارنهایت است. موتور شماره 3 حدود 30 تا 40 درجه گرمتر از موتور های دیگر بود که همگی به منفی 410 درجه فارنهایت رسیدند. اما تیم هیچ مشکل فنی در موتور شماره 3 مشاهده نکرد.

بیشتر بخوانید

منبع:popsc1

وبلاگ حسابی علمی پزشکی فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "آرتمیس 1 انتها با موفقیت پرتاب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آرتمیس 1 انتها با موفقیت پرتاب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید